REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości co do bezstronności to podstawa wyłączenia z udziału w postępowaniu przetargowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Baran
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Sekretarz miasta jest płatnym publicystą lokalnego dziennika. Czy może być on przewodniczącym komisji przetargowej, która rozstrzyga, jaka gazeta wygra przetarg na publikowanie urzędowych ogłoszeń?

Odpowiedź

Nie. Powinien on zostać wyłączony z wykonywania czynności w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinny być bowiem zachowane przede wszystkim podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych, w tym zasada uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Uzasadnienie

Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym zwłaszcza do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert. Mogą jej zostać powierzone również inne czynności w postępowaniu oraz związane z przygotowaniem postępowania. Do najistotniejszych zadań komisji przetargowej należą występowanie z wnioskiem o unieważnienie postępowania oraz przedstawianie kierownikowi zamawiającego propozycji wykluczenia wykonawcy z postępowania, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej oferty. Każdy członek komisji przetargowej dysponuje autonomią w zakresie podejmowania i wyrażania stanowisk oraz oświadczeń i opinii dotyczących przedmiotu jej pracy.

Żeby zapewnić poszanowanie podstawowych zasad udzielania zamówień, a także bezstronność działań komisji przetargowej, osoby uczestniczące w postępowaniu o udzielenie zamówienia (a więc i członkowie komisji przetargowej) mają obowiązek złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wymienionych w art. 17 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Przepis ten ma zapobiegać sytuacjom, gdy osoby uczestniczące w postępowaniu o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego miałyby jakiekolwiek powiązania z wykonawcami uczestniczącymi w postępowaniu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1, osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli:

l ubiegają się o udzielenie tego zamówienia,

l pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia,

l przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia,

l pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób,

l zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

Jeżeli sekretarz miasta jest przewodniczącym komisji przetargowej, a jednym z wykonawców, którzy złożyli ofertę jest gazeta, w której publikuje on swoje artykuły, mamy do czynienia z zaistnieniem jednej z powyższych okoliczności, a mianowicie z sytuacją pozostawania przez przewodniczącego komisji przetargowej (płatnego publicystę) z wykonawcą (z gazetą) w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że mogłoby to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności. Należy podkreślić, że aby wskazana przesłanka zaistniała, nie musi zachodzić uzasadnione podejrzenie stronniczości. Do wyłączenia wystarczające jest, że określona sytuacja rodzi wątpliwości, a tak niewątpliwie byłoby w tym przypadku. Dlatego jeżeli doszło do przedstawionej sytuacji, zamawiający powinien wyłączyć sekretarza miasta ze składu komisji przetargowej.

Warto wiedzieć, że osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia powinny złożyć oświadczenie na podstawie art. 17 ust. 1 z chwilą powzięcia informacji o wykonawcach uczestniczących w danym postępowaniu. W zależności od trybu udzielania zamówienia może być ono zatem składane na różnym etapie postępowania. I tak oświadczenie składa się:

l w przetargu nieograniczonym - niezwłocznie po otwarciu ofert,

l w przetargu ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnym - po otwarciu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

l w negocjacjach bez ogłoszenia - na etapie wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu.

Jednocześnie należy podkreślić, że jeżeli osoba podlegająca wyłączeniu z postępowania dokonała jakichś czynności po powzięciu okoliczności skutkujących wyłączeniem (dowiedzeniu się, że jednym z wykonawców jest gazeta, w której odpłatnie zamieszcza swoje artykuły), czynności te muszą następnie ulec powtórzeniu. Nie dotyczy to jednak czynności otwarcia ofert oraz innych czynności faktycznych, które nie miały wpływu na wynik postępowania.

Rafał Baran

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA