REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za brak oświadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezłożenie przez burmistrza miasta oświadczenia co do ewentualnych okoliczności wyłączających go z postępowania określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Burmistrz miasta został obwiniony o naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych, a tym samym o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zarzucono mu, że w postępowaniu w ramach przetargu nieograniczonego na budowę krytej pływalni, ułożenie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych na ulicach miejskich i na adaptację pomieszczeń po byłym banku nie złożył oświadczenia co do istnienia okoliczności, które uniemożliwiałyby branie udziału w tym postępowaniu jako uczestnik. Komisja I instancji uznała burmistrza winnym nieumyślnego popełnienia tego czynu i ukarała go upomnieniem. Główna Komisja Orzekająca po rozpoznaniu sprawy odstąpiła od wymierzenia kary obwinionemu.

REKLAMA

UZASADNIENIE

REKLAMA

Spór przed komisjami sprowadzał się do stwierdzenia, czy burmistrz ponosi odpowiedzialność za naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych. Chodziło o ustalenie, czy burmistrz nie dopełnił niezbędnych formalności przewidzianych w prawie zamówień publicznych. Z ustaleń komisji I instancji wynika, że nie złożył on mianowicie pisemnego oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej, czy zachodzą w odniesieniu do niego okoliczności, o których mowa w odpowiednim przepisie zawartym w ustawie Prawo zamówień publicznych. O tym uchybieniu formalnym (brak oświadczenia) stwierdzonym w trakcie kontroli poinformował komisję I instancji dyrektor urzędu skarbowego. Z treści art. 17 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych wynika, że osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu między innymi wówczas, jeżeli ubiegają się o udzielenie tego zamówienia albo pozostają w związku małżeńskim, albo w innym w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa z wykonawcą, przed upływem trzech lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą, zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia.

Obwiniony bronił się wskazując, iż zaraz po zamknięciu postępowania złożył stosowne oświadczenie. A brak takiego oświadczenia przed wykonaniem pierwszej czynności przetargowej to skutek jedynie ogromnego nawału pracy, jakiemu musiał sprostać w tamtym czasie. Podnosił ponadto, że uchybienie, jakiego się dopuścił nie wpłynęło na rozstrzygnięcie przetargu. Z tego względu domagał się odstąpienia od ukarania. Argumenty obwinionego nie przekonały komisji I instancji. Komisja uznała dyrektora winnym nieumyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych i ukarała go karą upomnienia.

Skład orzekający Głównej Komisji Orzekającej podzielił stanowisko komisji I instancji co do winy nieumyślnej obwinionego, ale nie co do kary. GKO odstąpiła od ukarania burmistrza, stwierdzając, że co prawda formalnie dopuścił się on uchybienia, ale nie wystąpiły w tej sprawie materialne przesłanki do jego wyłączenia z postępowania. A zatem stopień szkodliwości działania obwinionego został uznany za znikomy. Ponadto GKO na plus obwinionego zaliczyło złożenie przez niego oświadczenia po zakończeniu postępowania. Takie zachowanie świadczy o dobrej woli obwinionego, który naprawił swój błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SYGN. AKT DF/GKO-4900-47/51/07/1995

Paweł Jakubczyk

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

REKLAMA