Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z przetargu dyskwalifikowani są wykonawcy, którzy oferują ceny dumpingowe

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS
Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień co do ceny w wyznaczonym terminie albo jeżeli dokonana ocena wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę.

Przepisy prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r., nr 223, poz. 1655) nakazują zamawiającemu odrzucać ofertę zawierającą rażąco niską cenę. Jednocześnie nie określają jednak, jaka cena ma charakter dumpingowy. Urzędnik sam musi ocenić, czy ma do czynienia z ceną rażąco niską, na przykład porównując ją z szacunkową wartością zamówienia oraz z innymi ofertami. Zakaz oferowania przedmiotu zamówienia za cenę rażąco niską wynika z zasady uczciwej konkurencji.

Wstępne porównanie

Zamawiający badając, czy ma do czynienia z ceną rażąco niską, musi przede wszystkim brać pod uwagę ogólną cenę oferty. Nie może wybiórczo porównywać poszczególnych elementów ofert, składających się na część składową ceny (wyrok sądu okręgowego w Częstochowie, sygn. akt VI Ca 628/05). Zamawiający powinien skorzystać z art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych (żądanie wyjaśnień), gdy nabierze podejrzeń co do ceny zaoferowanej przez wykonawcę na skutek porównania jej z ceną przedmiotu zamówienia. W pierwszej kolejności należy więc porównać cenę oferty do ustalonej wartości zamówienia. Dopiero później, jeśli pierwsze kryterium nie jest wystarczające, należy porównać ofertę do pozostałych złożonych ofert (Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt V Ca 459/06).

Punktem odniesienia powinna być w pierwszej kolejności ustalona przez zamawiającego cena przedmiotu zamówienia powiększona o podatek od towarów i usług. Nie jest to jednak bezwzględny wyznacznik, m.in. dlatego, że istnieje możliwość oszacowania zamówienia przez zamawiającego z nienależytą starannością. Jeśli cena nie różni się znacząco od wartości ustalonej przez zamawiającego, ale jednocześnie różni się od ceny innych ofert, zamawiający powinien sprawdzić, czy prawidłowo przyjął wartość zamówienia. Jeśli cena została określona niedokładnie, nie należy jej brać pod uwagę przy badaniu, czy cena była rażąco niska. Zamawiający powinien ustalić wartość przedmiotu zamówienia, ale tylko na potrzeby rozstrzygnięcia problemu ceny. W sytuacji błędnego oszacowania wartości zamówienia skutkującego tym, iż zamówienie prowadzone jest poniżej progów określonych w ustawie, zamawiający winien rozważyć, czy nie zachodzi podstawa do unieważnienia postępowania.

Nie ma ścisłej granicy, poniżej której cena ma charakter rażąco niski. Zdarza się, że cena znacznie niższa, nawet o 20 - 30 proc., może nie być dumpingowa. Na przykład wykonawca jest w stanie udowodnić, że niższa cena wynika z przyczyn obiektywnych, takich jak na przykład własna produkcja materiałów lub tańszy zakup materiałów do produkcji. Jeśli cena najkorzystniejszej oferty różni się znacząco od pozostałych ofert oraz od oszacowanej wartości zamówienia, jest to sygnał, aby uruchomić procedurę wyjaśnień wykonawcy na podstawie art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych.

Konieczne wyjaśnienia

Każdy zamawiający musi się liczyć z tym, że jeśli sam nie odrzuci zbyt taniej oferty, na pewno wynik przetargu zakwestionują inne firmy. Dlatego konieczne są wyjaśnienia oferenta, który zaproponował podejrzanie niską cenę. Sprzeczne z prawem jest uznawanie ceny za rażąco niską i odrzucenie oferty bez możliwości wykazania przez wykonawcę, że oferta zawiera rzetelne obliczenia. Zgodnie z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-103/88 (Constanzo) niedopuszczalne jest automatyczne odrzucenie oferty uznanej za zawierającą cenę rażąco niską bez podania oferentom możliwości wykazania, że ich oferta jest rzetelna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oceniając wyjaśnienia wykonawcy, zamawiający musi brać pod uwagę obiektywne czynniki, takie jak np.: oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy. Zamawiający nie może jednak żądać od wykonawcy na podstawie art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych przedstawienia umów wykonawcy z dostawcami.

Z wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 5 stycznia 2007 r. (V Ca 2214/06) wynika, że przedstawione przez oferenta wyjaśnienia podlegają ocenie zamawiającego. W szczególności zamawiający nie powinien przyjmować wyjaśnień wykonawcy bez ich dogłębnej analizy. Jeśli wykonawca nie wykaże, że znajduje się w wyjątkowo korzystnej sytuacji, w której może sobie pozwolić na znaczne obniżenie ceny ofertowej, nie można uznać wyjaśnień za wystarczające. Jeśli okoliczności wskazane przez wykonawcę są także sprzyjające dla pozostałych wykonawców, to trudno mówić o wyjątkowych warunkach. Nie można uznać za wystarczające wyjaśnienie, że wykonawca obniżył marże po to, aby utrzymać w dłuższym okresie klientów. Podobną filozofię ma praktycznie każdy przedsiębiorca. Podobnie argument, że wykonawca może zaopatrywać się u bezpośrednich dystrybutorów części, nie jest wystarczający, gdy inni oferenci też korzystają z takiej możliwości i mają podobne upusty. Wyjaśnienia są wystarczające wtedy, gdy na przykład wykonawca wskaże umowy o dofinansowanie projektu że środków pomocy publicznej lub faktury wskazujące, ze zakupił produkt potrzebny do realizacji zamówienia po znacznie niższych cenach.

Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień w wyznaczonym terminie albo jeżeli dokonana ocena wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.

Rażąca niska cena

Za ofertę z rażąco niską ceną można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień. Rażąco niska cena wskazuje na realizację zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy lub roboty budowlanej.

W jednym z orzeczeń arbitrzy wskazali, że jeśli wykonawca zaproponował cenę o ponad połowę niższą od szacowanej wartości zamówienia, zamawiający miał obowiązek zażądać wyjaśnień (UZP/ZO/0-2284/06). Podobnie w wyroku UZP/ZO/0-1866/05 skład orzekający uznał, że w przypadku ceny o 45 proc. niższej od wartości szacunkowej zamówienia zamawiający powinien powziąć wątpliwości co do tego, czy cena w ofercie nie jest rażąco niska. W razie wątpliwości powinien zaś zażądać wyjaśnień na postawie art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych.

Wykonawca zaoferował cenę o ok. 20 proc. niższą niż wartość przedmiotu zamówienia oszacowana przez zamawiającego. Inny wykonawca wniósł protest, a potem odwołanie. Zespół arbitrów je uwzględnił. Nie stwierdził przy tym, że cena była rażąca niska, ale wskazał, że różnica ceny ok. 20 proc. powinna skłonić zamawiającego do zażądania wyjaśnień. Zamawiający, który tego zaniecha, narusza art. 90 ust. 1 ustawy (UZP/ZO/0-3040/06).

Jeśli jednak wykonawca udowodni, że na ostateczną cenę miał wpływ zakup np. tańszego asfaltu lub kruszywa i jest w stanie przedstawić faktury, to mimo różnicy ok. 24 proc. ceny oferty od wartości szacunkowej zamówienia nie ma mowy o rażąco niskiej cenie, bo różnica jest następstwem czynników obiektywnych (UZP/ZO/0-772/05). Podobnie fakt, że stawka roboczogodziny przyjęta w ofercie jest niższa niż stawka minimalna wynikająca z rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, nie może być podstawą do stwierdzenia, że cena ofertowa jest rażąco niska. Wykonawca może posługiwać się przy wykonaniu zamówienia osobami, do których rozporządzenie nie ma zastosowania, bo są to na przykład osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (UZP/ZO/0-2329/06).

NISKA CENA I WYJAŚNIENIA

Za rażąco niską cenę należy uznać

• cenę znacznie odbiegająca od szacunkowej wartość zamówienia oraz od cen proponowanych przez pozostałych wykonawców

• ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień, wskazującą na realizację zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy lub roboty budowlanej

Obowiązkowe wyjaśnienia

W razie podejrzenia, że oferta zawiera rażąco niską cenę:

• zamawiający musi zwrócić się do wykonawcy o szczegółowe wyjaśnienia

• sprzeczne z prawem jest uznawanie ceny za rażąco niską i odrzucenie ofert bez dania oferentom możliwości wykazania, że ich oferta jest rzetelna

• zamawiający musi odrzucić ofertę, gdy wykonawca nie złoży wyjaśnień w wyznaczonym terminie albo jeżeli potwierdzą one, że oferta zawiera rażąco niską cenę

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustalenie opłat obowiązujących na cmentarzu komunalnym

    Nakładanie opłat za różnego rodzaju usługi komunalne czy za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej JST zawsze budzi raczej negatywne emocje po stronie mieszkańców. A co dopiero, gdy opłaty te związane są z pochówkiem najbliższych. 

    Dofinansowanie zakładu budżetowego - dotacja jako dopłata do kosztów prowadzonej działalności

    Drastyczny wzrost cen mediów oraz utrzymujący się wysoki poziom inflacji powodują, że większość samorządowych zakładów budżetowych nie jest w stanie w pełni realizować swoich zadań statutowych. Ich zobowiązania finansowe znacznie wykraczają poza przyjęte budżety. 

    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości.