REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z przetargu dyskwalifikowani są wykonawcy, którzy oferują ceny dumpingowe

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień co do ceny w wyznaczonym terminie albo jeżeli dokonana ocena wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę.

Przepisy prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r., nr 223, poz. 1655) nakazują zamawiającemu odrzucać ofertę zawierającą rażąco niską cenę. Jednocześnie nie określają jednak, jaka cena ma charakter dumpingowy. Urzędnik sam musi ocenić, czy ma do czynienia z ceną rażąco niską, na przykład porównując ją z szacunkową wartością zamówienia oraz z innymi ofertami. Zakaz oferowania przedmiotu zamówienia za cenę rażąco niską wynika z zasady uczciwej konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

Wstępne porównanie

Zamawiający badając, czy ma do czynienia z ceną rażąco niską, musi przede wszystkim brać pod uwagę ogólną cenę oferty. Nie może wybiórczo porównywać poszczególnych elementów ofert, składających się na część składową ceny (wyrok sądu okręgowego w Częstochowie, sygn. akt VI Ca 628/05). Zamawiający powinien skorzystać z art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych (żądanie wyjaśnień), gdy nabierze podejrzeń co do ceny zaoferowanej przez wykonawcę na skutek porównania jej z ceną przedmiotu zamówienia. W pierwszej kolejności należy więc porównać cenę oferty do ustalonej wartości zamówienia. Dopiero później, jeśli pierwsze kryterium nie jest wystarczające, należy porównać ofertę do pozostałych złożonych ofert (Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt V Ca 459/06).

Punktem odniesienia powinna być w pierwszej kolejności ustalona przez zamawiającego cena przedmiotu zamówienia powiększona o podatek od towarów i usług. Nie jest to jednak bezwzględny wyznacznik, m.in. dlatego, że istnieje możliwość oszacowania zamówienia przez zamawiającego z nienależytą starannością. Jeśli cena nie różni się znacząco od wartości ustalonej przez zamawiającego, ale jednocześnie różni się od ceny innych ofert, zamawiający powinien sprawdzić, czy prawidłowo przyjął wartość zamówienia. Jeśli cena została określona niedokładnie, nie należy jej brać pod uwagę przy badaniu, czy cena była rażąco niska. Zamawiający powinien ustalić wartość przedmiotu zamówienia, ale tylko na potrzeby rozstrzygnięcia problemu ceny. W sytuacji błędnego oszacowania wartości zamówienia skutkującego tym, iż zamówienie prowadzone jest poniżej progów określonych w ustawie, zamawiający winien rozważyć, czy nie zachodzi podstawa do unieważnienia postępowania.

Nie ma ścisłej granicy, poniżej której cena ma charakter rażąco niski. Zdarza się, że cena znacznie niższa, nawet o 20 - 30 proc., może nie być dumpingowa. Na przykład wykonawca jest w stanie udowodnić, że niższa cena wynika z przyczyn obiektywnych, takich jak na przykład własna produkcja materiałów lub tańszy zakup materiałów do produkcji. Jeśli cena najkorzystniejszej oferty różni się znacząco od pozostałych ofert oraz od oszacowanej wartości zamówienia, jest to sygnał, aby uruchomić procedurę wyjaśnień wykonawcy na podstawie art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych.

REKLAMA

Konieczne wyjaśnienia

Każdy zamawiający musi się liczyć z tym, że jeśli sam nie odrzuci zbyt taniej oferty, na pewno wynik przetargu zakwestionują inne firmy. Dlatego konieczne są wyjaśnienia oferenta, który zaproponował podejrzanie niską cenę. Sprzeczne z prawem jest uznawanie ceny za rażąco niską i odrzucenie oferty bez możliwości wykazania przez wykonawcę, że oferta zawiera rzetelne obliczenia. Zgodnie z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-103/88 (Constanzo) niedopuszczalne jest automatyczne odrzucenie oferty uznanej za zawierającą cenę rażąco niską bez podania oferentom możliwości wykazania, że ich oferta jest rzetelna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oceniając wyjaśnienia wykonawcy, zamawiający musi brać pod uwagę obiektywne czynniki, takie jak np.: oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy. Zamawiający nie może jednak żądać od wykonawcy na podstawie art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych przedstawienia umów wykonawcy z dostawcami.

Z wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 5 stycznia 2007 r. (V Ca 2214/06) wynika, że przedstawione przez oferenta wyjaśnienia podlegają ocenie zamawiającego. W szczególności zamawiający nie powinien przyjmować wyjaśnień wykonawcy bez ich dogłębnej analizy. Jeśli wykonawca nie wykaże, że znajduje się w wyjątkowo korzystnej sytuacji, w której może sobie pozwolić na znaczne obniżenie ceny ofertowej, nie można uznać wyjaśnień za wystarczające. Jeśli okoliczności wskazane przez wykonawcę są także sprzyjające dla pozostałych wykonawców, to trudno mówić o wyjątkowych warunkach. Nie można uznać za wystarczające wyjaśnienie, że wykonawca obniżył marże po to, aby utrzymać w dłuższym okresie klientów. Podobną filozofię ma praktycznie każdy przedsiębiorca. Podobnie argument, że wykonawca może zaopatrywać się u bezpośrednich dystrybutorów części, nie jest wystarczający, gdy inni oferenci też korzystają z takiej możliwości i mają podobne upusty. Wyjaśnienia są wystarczające wtedy, gdy na przykład wykonawca wskaże umowy o dofinansowanie projektu że środków pomocy publicznej lub faktury wskazujące, ze zakupił produkt potrzebny do realizacji zamówienia po znacznie niższych cenach.

Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień w wyznaczonym terminie albo jeżeli dokonana ocena wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.

Rażąca niska cena

Za ofertę z rażąco niską ceną można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień. Rażąco niska cena wskazuje na realizację zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy lub roboty budowlanej.

W jednym z orzeczeń arbitrzy wskazali, że jeśli wykonawca zaproponował cenę o ponad połowę niższą od szacowanej wartości zamówienia, zamawiający miał obowiązek zażądać wyjaśnień (UZP/ZO/0-2284/06). Podobnie w wyroku UZP/ZO/0-1866/05 skład orzekający uznał, że w przypadku ceny o 45 proc. niższej od wartości szacunkowej zamówienia zamawiający powinien powziąć wątpliwości co do tego, czy cena w ofercie nie jest rażąco niska. W razie wątpliwości powinien zaś zażądać wyjaśnień na postawie art. 90 ust. 1 prawa zamówień publicznych.

Wykonawca zaoferował cenę o ok. 20 proc. niższą niż wartość przedmiotu zamówienia oszacowana przez zamawiającego. Inny wykonawca wniósł protest, a potem odwołanie. Zespół arbitrów je uwzględnił. Nie stwierdził przy tym, że cena była rażąca niska, ale wskazał, że różnica ceny ok. 20 proc. powinna skłonić zamawiającego do zażądania wyjaśnień. Zamawiający, który tego zaniecha, narusza art. 90 ust. 1 ustawy (UZP/ZO/0-3040/06).

Jeśli jednak wykonawca udowodni, że na ostateczną cenę miał wpływ zakup np. tańszego asfaltu lub kruszywa i jest w stanie przedstawić faktury, to mimo różnicy ok. 24 proc. ceny oferty od wartości szacunkowej zamówienia nie ma mowy o rażąco niskiej cenie, bo różnica jest następstwem czynników obiektywnych (UZP/ZO/0-772/05). Podobnie fakt, że stawka roboczogodziny przyjęta w ofercie jest niższa niż stawka minimalna wynikająca z rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, nie może być podstawą do stwierdzenia, że cena ofertowa jest rażąco niska. Wykonawca może posługiwać się przy wykonaniu zamówienia osobami, do których rozporządzenie nie ma zastosowania, bo są to na przykład osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (UZP/ZO/0-2329/06).

NISKA CENA I WYJAŚNIENIA

Za rażąco niską cenę należy uznać

• cenę znacznie odbiegająca od szacunkowej wartość zamówienia oraz od cen proponowanych przez pozostałych wykonawców

• ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu z cenami rynkowymi podobnych zamówień, wskazującą na realizację zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy lub roboty budowlanej

Obowiązkowe wyjaśnienia

W razie podejrzenia, że oferta zawiera rażąco niską cenę:

• zamawiający musi zwrócić się do wykonawcy o szczegółowe wyjaśnienia

• sprzeczne z prawem jest uznawanie ceny za rażąco niską i odrzucenie ofert bez dania oferentom możliwości wykazania, że ich oferta jest rzetelna

• zamawiający musi odrzucić ofertę, gdy wykonawca nie złoży wyjaśnień w wyznaczonym terminie albo jeżeli potwierdzą one, że oferta zawiera rażąco niską cenę

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA