REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opis przedmiotu zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający wskazuje swoje rzeczywiste potrzeby w opisie przedmiotu zamówienia. Powinien przy tym stosować takie zasady opisu, które umożliwią każdemu wykonawcy złożenie oferty i będą zgodne z prawem.

Pojęcie „opis przedmiotu zamówienia” występuje wyłącznie w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp) oraz w drukach ZP-1 i ZP-2. W charakterystyce ogłoszenia o zamówieniu (np. art. 48 ust. 2 pkt 3 upzp) ustawodawca posługuje się pojęciem „określenie przedmiotu zamówienia...”, które należy rozumieć jako ogólną informację o przedmiocie zamówienia, przedstawioną w sposób zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych. Sporządzanie opisu przedmiotu zamówienia należy do wyłącznych uprawnień oraz obowiązków zamawiającego i jest jedną z najważniejszych czynności związanych z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ponieważ wskazuje na rzeczywiste potrzeby zamawiającego.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady sporządzania opisu przedmiotu zamówienia zostały określone w art. 29-31 upzp. Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień. Opis przedmiotu zamówienia jest niezbędny dla prawidłowego ustalenia wartości zamówienia, a w konsekwencji do zastosowania właściwego trybu udzielenia zamówienia. Odzwierciedla on rzeczywiste potrzeby zamawiającego, umożliwia wykonawcy obliczenie ceny oferty oraz, zgodnie z zasadą równego traktowania wykonawców, zapewnia, że wszyscy wykonawcy rozumieją opis przedmiotu zamówienia tak samo.

Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty (art. 29 ust. 1 upzp). Przedmiot zamówienia nie może być opisany za pomocą pojęć niedookreślonych, np. dwa supermocne silniki, nowoczesny podnośnik hydrauliczny, doskonała izolacyjność termiczna, wysoka częstotliwość, płynne otwieranie, łagodne zatrzymanie, solidne wykonanie, prosta obsługa, tanie źródło ciepła, niska emisja zanieczyszczeń.

Opis przedmiotu zamówienia kierowany jest do określonego kręgu podmiotów, które mogą wyrazić chęć wykonania zamówienia, dlatego też użyte w art. 29 ust. 1 upzp sformułowanie za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń należy odnieść do języka fachowego używanego w branży, w której działają zainteresowane podmioty. Zamawiający musi używać do opisu zamówienia określeń, stosowanych i używanych w dziedzinie, której przedmiot zamówienia dotyczy, i zrozumiałych dla wszystkich, którzy trudnią się tą działalnością. Opis przedmiotu zamówienia musi uwzględniać wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym również umożliwić wykonawcom obliczenie ceny oferty z uwzględnieniem wszystkich czynników (elementów) mających wpływ na wysokość ceny.

REKLAMA

CECHY OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) musi być wyraźny, dokładnie określony, mieć tylko jedno znaczenie (musi być rozumiany tak samo przez wszystkich zainteresowanych) i nie może budzić wątpliwości,

2) musi przedstawiać przedmiot zamówienia wszechstronnie, dogłębnie, szczegółowo i dokładnie; opis przedmiotu zamówienia powinien zawierać możliwie wszystkie niezbędne informacje o przedmiocie zamówienia,

3) musi być ścisły i precyzyjny oraz odznaczać się starannością i dbałością o szczegóły,

4) musi być łatwy do zrozumienia (łatwo dający się wytłumaczyć), jasny, oczywisty i wyraźny.

Zamawiający nie może opisywać przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (art. 29 ust. 2 upzp). Postępowanie o udzielenie zamówienia musi być prowadzone tak, aby nie prowadziło do wyłączenia bez uzasadnionej przyczyny chociażby jednego wykonawcy z możliwości złożenia oferty, stwarzając korzystniejszą sytuację pozostałym wykonawcom. Utrudnianiem uczciwej konkurencji będzie opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na konkretny produkt, przy czym produkt ten nie musi być nazwany przez zamawiającego, a wystarczy tylko, że użyte w tym opisie cechy i parametry zostaną określone tak, aby mógł je spełnić tylko określony wykonawca.

Zamawiający nie może również opisywać przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i jednocześnie gdy zamawiający nie może użyć w opisie dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne” (art. 29 ust. 3 upzp). Obydwie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Użyte w art. 29 ust. 3 upzp sformułowanie oznacza możliwość złożenia przez wykonawcę tzw. oferty równoważnej. Przepis nie nakłada jednak na zamawiającego obowiązku sprecyzowania cech równoważności. Co więcej, w obecnym stanie prawnym ustawodawca w art. 30 ust. 5 upzp nakłada na wykonawcę, który powołuje się na równoważne rozwiązania, obowiązek wykazania, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego.

Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia także za pomocą cech technicznych i jakościowych, ale z zachowaniem Polskich Norm (dalej: PN) przenoszących normy europejskie, lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przenoszących te normy. Jeżeli w przypadku określonego przedmiotu zamówienia nie występują PN przenoszące normy europejskie lub normy innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy, zamawiający uwzględnia w następującej kolejności:

1) europejskie aprobaty techniczne,

2) wspólne specyfikacje techniczne,

3) normy międzynarodowe,

4) inne techniczne systemy odniesienia ustanowione przez europejskie organy normalizacyjne.

W przypadku braku PN przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy oraz wyżej wymienionych aprobat, specyfikacji, norm i systemów zamawiający uwzględnia w kolejności:

1) Polskie Normy,

2) polskie aprobaty techniczne,

3) polskie specyfikacje techniczne.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający musi wskazać w opisie przedmiotu zamówienia, że dopuszcza rozwiązania równoważne. Natomiast wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym, musi wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego.

Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia przepisów, jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych, które mogą obejmować także opis oddziaływania na środowisko.

Definicje specyfikacji technicznych, norm (międzynarodowych, europejskich i krajowych), europejskich aprobat technicznych oraz wspólnych specyfikacji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 2 upzp, są zawarte w załączniku VI do Dyrektywy 2004/18/WE. Problematyka Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych została uregulowana w ustawie z 12 września 2002 r. o normalizacji.

Ustawodawca nie nakłada na zamawiającego obowiązku stosowania PN do opisu przedmiotu zamówienia, niemniej jednak wskazuje, iż dokonując opisu przedmiotu zamówienia, należy to czynić zgodnie z wynikającymi z norm wymaganiami (KIO/UZP 272/08 z 11 kwietnia 2008 r.).

Cechy techniczne i jakościowe

Opis przedmiotu zamówienia powinien odpowiadać rzeczywistym potrzebom zamawiającego. W tym celu powinien on w opisie przedmiotu zamówienia wskazać cechy techniczne i jakościowe istotne z punktu widzenia jego rzeczywistych potrzeb. Cecha (właściwość) to element odróżniający lub charakteryzujący pod jakimś względem istoty lub przedmioty, ich czynności i stany oraz procesy i zjawiska zachodzące w otaczającej rzeczywistości. Cechy techniczne przedmiotu to właściwości przedmiotu, które można odróżnić od innych właściwości oraz określić za pomocą jednostek lub wskaźników (parametrów), które przedstawiają prawdziwą (rzeczywistą) wartość danej cechy. Cechy techniczne określają techniczne parametry konstrukcji i technologii wyrobu decydujące o jego funkcjach, a ich cechą jest to, że są mierzalne.

Cechy techniczne i jakościowe to suma cech wyrobu lub usługi, która sprawia, że spełniają one wymagania zamawiającego.

Przykład

Jednostką ciśnienia w układzie SI jest paskal (Pa), lecz nadal często ciśnienie podawane jest w jednostkach atmosfery technicznej (at) lub fizycznej (atm):

1 Pa = 0,0000102 at

1 Pa = 0,0000098 atm

1 at = 98.100 Pa

1 atm = 101.325 Pa

W zależności od rzeczywistych potrzeb zamawiającego oraz specyfiki przedmiotu zamówienia cechy techniczne mogą być określone:

1) pojedynczą wartością:

a) wysokość pojazdu - 140 cm,

b) sprawność urządzenia - 0,90;

2) zakresem wartości:

a) moc silnika 70-80 kW,

b) sprawność urządzenia 0,90-0,94;

3) górną granicą wartości:

a) czas ekspozycji nie większy niż 1 s,

b) średnica zawracania ze wspomaganiem kierownicy nie może przekraczać 10,5 m;

4) dolną granicą wartości:

a) np. sprawność kotła kondensacyjnego co najmniej 96% (0,96),

b) przenikalność cieplna mierzona współczynnikiem przenikania ciepła dla zaprawy termicznej nie mniejsza niż 0,30.

Czytaj także:  Uczciwa konkurencja w przetargach>> 

Przykład

Opis przedmiotu zamówienia za pomocą cech technicznych

Cechy jakościowe to zespół właściwości i charakterystyk wyrobu lub usługi, które noszą w sobie zdolność zaspokojenia określonej potrzeby. Cechy jakościowe mogą być obiektywne, mierzalne (np. klasa wytrzymałości, klasa odporności antywłamaniowej, klasa odporności ogniowej, funkcjonalność) oraz subiektywne, niemierzalne, doznawane za pomocą zmysłów i oceniane przez każdego inaczej (np. smak, zapach, barwa, dźwięk). Cechy jakościowe odnoszą się do wartości użytkowej przedmiotu zamówienia, np. stopnia realizacji oczekiwanych funkcji, komfortu użytkowania, łatwości obsługi i konserwacji, zdolności do pracy bezusterkowej, czasu zachowania cech użytkowych, bezpieczeństwa użytkowania.

Czytaj także: Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach>>

Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane

Roboty budowlane to wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (dalej: PB), także realizacja obiektu budowlanego w rozumieniu tej ustawy, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego (art. 2 pkt 8 upzp).

Taka definicja robót budowlanych powoduje, że:

1) pojęcie robót budowlanych w rozumieniu upzp nie jest równoznaczne z pojęciem robót budowlanych w rozumieniu PB i jest pojęciem szerszym i wieloznacznym,

2) określone w art. 2 pkt 8 upzp pojęcie robót budowlanych w zakresie realizacji obiektu budowlanego w rozumieniu PB za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego odnosi się wyłącznie do robót budowlanych w rozumieniu PB,

3) zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane (na wykonanie robót budowlanych) za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, a jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu PB, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego.

Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.

Szczegółowy zakres i formę dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytowego.

ZAPAMIĘTAJ!

Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy musi być tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie, a umowa jest nieważna w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w SIWZ.

Józef Edmund Nowicki

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101)

• Ustawa z 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz.U. Nr 169, poz. 1386; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217)

• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytowego (Dz.U. Nr 202, poz. 2072: ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 75, poz. 664)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA