REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Frankiewicz
Na czym polega badanie rażąco niskiej ceny?
Na czym polega badanie rażąco niskiej ceny?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Ważna specyfika postępowania

Duże znaczenie w procesie badania rażąco niskiej ceny odgrywa specyfika danego postępowania oraz przedmiotu zamówienia. Można jednak pokusić się o wskazanie pewnych wytycznych, którymi należy się kierować, aby procedurę opisaną w art. 224 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) przeprowadzić prawidłowo. Pozwoli to z jednej strony uniknąć przyjęcia oferty z ceną, która nie daje gwarancji prawidłowego i rzetelnego wykonania zamówienia, a z drugiej – zapobiec nieuprawnionemu odrzuceniu oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Wezwanie

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że połowa sukcesu w wyjaśnieniu rażąco niskiej ceny tkwi w prawidłowo sformułowanym wezwaniu kierowanym przez zamawiającego do wykonawcy. To przecież właśnie treść tego pisma będzie w dużej mierze determinowała zakres i kształt udzielonej odpowiedzi. Z tego względu warto wskazać w nim konkretne zagadnienia (elementy oferty), które budzą wątpliwości zamawiającego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapisać to w formie pytań, które ułatwią przygotowanie przez wykonawcę odpowiedzi, a także ocenę tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Częstym błędem jest kierowanie zbyt ogólnych wezwań i oczekiwanie, że oferent niejako domyśli się, które elementy wyceny są kwestionowane i dlaczego, albo też wyjaśni cały proces ustalania ceny i sposób dokonywania wyliczeń. Oczywiście można tak sformułować wezwanie, jednak otrzymana odpowiedź może nie być dla zamawiającego satysfakcjonująca. Wówczas wyjściem będzie wysłanie kolejnego pisma, doprecyzowującego wątpliwości w zakresie wyceny (o czym będzie mowa w dalszej części artykułu).

Pomocna w zakresie tworzenia wezwania może być regulacja art. 224 ust. 3 Pzp, w której ustawodawca wymienił przykładowe zagadnienia mogące wymagać wyjaśnienia. Odwołują się one np. do zarządzania procesem produkcji, metod budowy, przyjętych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, oryginalności oferowanego przez wykonawcę sposobu wykonania zamówienia czy zgodności z przepisami dotyczącymi: kosztów pracy (m.in. w zakresie respektowania minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej), pomocy publicznej, ochrony środowiska, podwykonawstwa czy szeroko rozumianego prawa pracy i zabezpieczenia społecznego. Jeśli postępowanie, w ramach którego kierowane jest wezwanie, dotyczy robót budowlanych lub usług – obowiązkowo należy w treści zażądać wyjaśnień w zakresie wymienionych już wcześniej kosztów pracy oraz zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego.

REKLAMA

Nie ma przeciwwskazań, aby zamawiający formułował także inne pytania, wykraczające poza zagadnienia wskazane w art. 224 ust. 3 Pzp. Katalog tam zawarty należy bowiem traktować jako przykładowy i otwarty. Nie oznacza to oczywiście, że w ramach omawianej instytucji prawnej można wzywać do wyjaśnienia także innych nieścisłości, niezwiązanych z wyceną danej dostawy, usługi czy robót budowlanych. Traktowanie tego instrumentu jako kolejnej okazji do składania przez wykonawcę wyjaśnień w innym zakresie byłoby nadużyciem regulacji ustawowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu warto poruszyć jeszcze dwie istotne, ściśle proceduralne kwestie. Pierwsza dotyczy wyznaczenia terminu na złożenie wyjaśnień. Ustawa nie narzuca minimalnego terminu, jaki zamawiający ma wyznaczyć wykonawcy. Swoboda obowiązująca w tym zakresie powinna jednak ulegać ograniczeniu, biorąc pod uwagę specyfikę danego zamówienia, a także stopień skomplikowania wyceny i złożoności kwestii wymagających zajęcia stanowiska przez oferenta. Z tego też względu niezalecane jest wyznaczanie np. jednodniowego terminu, który mógłby zostać oceniony jako iluzoryczna możliwość wytłumaczenia się przez wykonawcę. Warto również pamiętać, że terminy wynoszące minimum dwa dni muszą zawierać co najmniej dwa dni robocze – zgodnie z art. 8 ust. 4 Pzp.

Druga kwestia dotyczy sposobu przekazania wezwania do wykonawcy. W tym zakresie obowiązują ogólne wytyczne określone przez zamawiającego w danym postępowaniu (zapisane np. w SWZ). Tym samym nie można skierować wezwania jedynie drogą mailową, jeśli postępowanie jest prowadzone poprzez portal eZamówienia i przez niego odbywa się cała komunikacja.

Wyjaśnienia i dowody

Kolejnym etapem omawianej procedury jest przygotowanie i złożenie wyjaśnień i dowodów. Ciężar udowodnienia, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny – spoczywa na wykonawcy. To on jest zobowiązany do obalenia założenia (przyjętego przez zamawiającego), że zaoferowana cena, koszt lub ich istotna składowa nie dają gwarancji należytego wykonania zamówienia. Z tego też względu przedłożone wyjaśnienie powinno być możliwie najbardziej konkretne i wyczerpujące, poparte przekonującymi dowodami.

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX Administracja. Czytaj więcej w INFORLEX > > >

Rafał Frankiewicz

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA