REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.


Sporządzenie s.i.w.z. jest obowiązkowe niemal we wszystkich trybach udzielania zamówień publicznych. Zapisy specyfikacji powinny być precyzyjne i zgodne z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie zamawiający musi się liczyć z koniecznością udzielania szczegółowych wyjaśnień na zapytania wykonawców. Niekiedy staje się to również powodem zwoływania zebrań wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści s.w.i.z. Przedsiębiorcy zainteresowani przetargiem mogą również oprotestować niezgodne z prawem zapisy s.i.w.z.

Warunki zamówienia

Zamawiający udostępnia s.i.w.z. wykonawcom w tradycyjnej papierowej formie lub na stronie internetowej. W przypadku przetargu nieograniczonego przekazywanie s.i.w.z. zostało uregulowane odmiennie niż w pozostałych trybach. Zamawiający ma obowiązek zamieszczenia s.i.w.z. w internecie (niekoniecznie na własnej stronie internetowej). Natomiast w papierowej formie przekazuje s.i.w.z. tylko wtedy, gdy wykonawca wystąpi do niego z taką prośbą. Na dostarczenie specyfikacji zainteresowanemu przedsiębiorcy zamawiający ma pięć dni. Wtedy możne również zażądać uiszczenia opłaty, przy czym jej wysokość nie może przekraczać kosztów druku oraz kosztów przekazania dokumentu (np. wysłania). Obowiązuje bowiem zasada, że zamawiający nie może zarabiać na rozpowszechnianiu s.i.w.z.

W pozostałych trybach decyzja o zamieszczeniu s.i.w.z. w internecie zależy właściwie od zamawiającego. Może to zrobić, ale nie ma takiego obowiązku. Z tego powodu papierowa wersja s.i.w.z. odgrywa wtedy rolę podstawową i zamawiający nie może żądać za nią jakiejkolwiek opłaty.

W praktyce zdarza się, że zamawiający w przypadku przetargów na roboty budowlane ogranicza jawność postępowania nie przekazując wykonawcom dokumentacji projektowej, która stanowi część s.i.w.z. Stanowczo potępił takie praktyki zespół arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Dodatkowe obowiązki

Należy także pamiętać, że zamawiający nie może udostępnić s.i.w.z. w internecie wcześniej niż w dniu zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Nie można tego zrobić również później niż do dnia upływu terminu składania ofert. W przypadku udostępniania s.i.w.z. w internecie zamawiający ma także dodatkowe obowiązki. Przykładowo, jeśli dokona modyfikacji s.i.w.z. lub gdy w celu wyjaśnienia treści s.i.w.z. zwoła zebranie wykonawców, wówczas ma obowiązek zamieścić wszelkie informacje na ten temat również w internecie. Udostępnienie s.i.w.z. na stronie internetowej daje również zamawiającemu pewne korzyści. Przede wszystkim maleją koszty samego postępowania, a ponadto dzięki większej dostępności s.i.w.z. zwiększa się zainteresowanie potencjalnych oferentów oraz konkurencyjność ofert złożonych w przetargu. Zamawiającemu przysługują również pewne uprawnienia, np. może skrócić termin składania ofert przy przetargu ograniczonym (art. 52 ust. 5 prawa zamówień publicznych).

Treść specyfikacji

Opracowując specyfikację zamawiający musi pamiętać, że s.i.w.z. składa się z elementów obowiązkowych oraz fakultatywnych. Zakres informacji zawartych w s.i.w.z. zależy również od wartości zamówienia. W przetargach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne s.i.w.z. może nie zawierać wymagań dotyczących wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz wykazu oświadczeń i dokumentów, które mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zamawiający ma także możliwość rozszerzenia zawartości s.i.w.z. w zależności od zastosowanego trybu udzielenia zamówienia. Przykładowo, przy trybie z wolnej ręki zamawiający może rozszerzyć s.i.w.z. o informacje dotyczące zamówień uzupełniających, jeśli przewiduje taką możliwość. Zamawiający może także opisać części zamówienia, gdy dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. W przypadku robót budowlanych zamawiający często żądają od oferentów wskazania podwykonawców lub określają części zamówienia, które nie mogą być powierzone podwykonawcom.

PRZYKŁAD NIEUDOSTĘPNIENIE DOKUMENTACJI

Jedna z gmin prowadziła przetarg nieograniczony, którego przedmiotem była adaptacja obiektów powojskowych. Zamawiający nie udostępnił na stronie internetowej dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Jeden z wykonawców najpierw oprotestował czynność zamawiającego, a następnie wniósł odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

WNIOSEK

Zespół arbitrów uznał, że niezamieszczenie na stronach internetowych kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, obejmującej również dokumentację projektową, jak również udostępnianie wykonawcom dokumentacji projektowej wyłącznie do wglądu, stanowi naruszenie zasady jawności postępowania oraz równego traktowania wykonawców, gdyż ogranicza krąg osób potencjalnie zainteresowanych zamówieniem. Taka praktyka zamawiającego jest niezgodna z art. 42 ust. 1 prawa zamówień publicznych i może stanowić powód unieważnienia przetargu (sygn. akt UZP/ZO/0-61/07).

KIEDY KONIECZNA SPECYFIKACJA

Sporządza się ją w:

l przetargu nieograniczonym

l przetargu ograniczonym

l negocjacji z ogłoszeniem

l negocjacji bez ogłoszenia

l dialogu konkurencyjnym

l zapytaniu o cenę

l dynamicznym systemie zakupów

Nie sporządza się jej w:

l trybie z wolnej ręki

l licytacji elektronicznej

MINIMALNE INFORMACJE

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej:

l nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego

l tryb udzielenia zamówienia

l opis przedmiotu zamówienia

l termin wykonania zamówienia

l opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków

l wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu

l informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami

l wymagania dotyczące wadium

l termin związania ofertą

l opis sposobu przygotowywania ofert

l miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert

l opis sposobu obliczenia ceny

l opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert

l informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego

l wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy

l istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach

l pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy

Art. 36 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych



EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

REKLAMA