REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.


Sporządzenie s.i.w.z. jest obowiązkowe niemal we wszystkich trybach udzielania zamówień publicznych. Zapisy specyfikacji powinny być precyzyjne i zgodne z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie zamawiający musi się liczyć z koniecznością udzielania szczegółowych wyjaśnień na zapytania wykonawców. Niekiedy staje się to również powodem zwoływania zebrań wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści s.w.i.z. Przedsiębiorcy zainteresowani przetargiem mogą również oprotestować niezgodne z prawem zapisy s.i.w.z.

Warunki zamówienia

Zamawiający udostępnia s.i.w.z. wykonawcom w tradycyjnej papierowej formie lub na stronie internetowej. W przypadku przetargu nieograniczonego przekazywanie s.i.w.z. zostało uregulowane odmiennie niż w pozostałych trybach. Zamawiający ma obowiązek zamieszczenia s.i.w.z. w internecie (niekoniecznie na własnej stronie internetowej). Natomiast w papierowej formie przekazuje s.i.w.z. tylko wtedy, gdy wykonawca wystąpi do niego z taką prośbą. Na dostarczenie specyfikacji zainteresowanemu przedsiębiorcy zamawiający ma pięć dni. Wtedy możne również zażądać uiszczenia opłaty, przy czym jej wysokość nie może przekraczać kosztów druku oraz kosztów przekazania dokumentu (np. wysłania). Obowiązuje bowiem zasada, że zamawiający nie może zarabiać na rozpowszechnianiu s.i.w.z.

W pozostałych trybach decyzja o zamieszczeniu s.i.w.z. w internecie zależy właściwie od zamawiającego. Może to zrobić, ale nie ma takiego obowiązku. Z tego powodu papierowa wersja s.i.w.z. odgrywa wtedy rolę podstawową i zamawiający nie może żądać za nią jakiejkolwiek opłaty.

W praktyce zdarza się, że zamawiający w przypadku przetargów na roboty budowlane ogranicza jawność postępowania nie przekazując wykonawcom dokumentacji projektowej, która stanowi część s.i.w.z. Stanowczo potępił takie praktyki zespół arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Dodatkowe obowiązki

Należy także pamiętać, że zamawiający nie może udostępnić s.i.w.z. w internecie wcześniej niż w dniu zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Nie można tego zrobić również później niż do dnia upływu terminu składania ofert. W przypadku udostępniania s.i.w.z. w internecie zamawiający ma także dodatkowe obowiązki. Przykładowo, jeśli dokona modyfikacji s.i.w.z. lub gdy w celu wyjaśnienia treści s.i.w.z. zwoła zebranie wykonawców, wówczas ma obowiązek zamieścić wszelkie informacje na ten temat również w internecie. Udostępnienie s.i.w.z. na stronie internetowej daje również zamawiającemu pewne korzyści. Przede wszystkim maleją koszty samego postępowania, a ponadto dzięki większej dostępności s.i.w.z. zwiększa się zainteresowanie potencjalnych oferentów oraz konkurencyjność ofert złożonych w przetargu. Zamawiającemu przysługują również pewne uprawnienia, np. może skrócić termin składania ofert przy przetargu ograniczonym (art. 52 ust. 5 prawa zamówień publicznych).

Treść specyfikacji

Opracowując specyfikację zamawiający musi pamiętać, że s.i.w.z. składa się z elementów obowiązkowych oraz fakultatywnych. Zakres informacji zawartych w s.i.w.z. zależy również od wartości zamówienia. W przetargach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne s.i.w.z. może nie zawierać wymagań dotyczących wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz wykazu oświadczeń i dokumentów, które mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zamawiający ma także możliwość rozszerzenia zawartości s.i.w.z. w zależności od zastosowanego trybu udzielenia zamówienia. Przykładowo, przy trybie z wolnej ręki zamawiający może rozszerzyć s.i.w.z. o informacje dotyczące zamówień uzupełniających, jeśli przewiduje taką możliwość. Zamawiający może także opisać części zamówienia, gdy dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. W przypadku robót budowlanych zamawiający często żądają od oferentów wskazania podwykonawców lub określają części zamówienia, które nie mogą być powierzone podwykonawcom.

PRZYKŁAD NIEUDOSTĘPNIENIE DOKUMENTACJI

Jedna z gmin prowadziła przetarg nieograniczony, którego przedmiotem była adaptacja obiektów powojskowych. Zamawiający nie udostępnił na stronie internetowej dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Jeden z wykonawców najpierw oprotestował czynność zamawiającego, a następnie wniósł odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

WNIOSEK

Zespół arbitrów uznał, że niezamieszczenie na stronach internetowych kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, obejmującej również dokumentację projektową, jak również udostępnianie wykonawcom dokumentacji projektowej wyłącznie do wglądu, stanowi naruszenie zasady jawności postępowania oraz równego traktowania wykonawców, gdyż ogranicza krąg osób potencjalnie zainteresowanych zamówieniem. Taka praktyka zamawiającego jest niezgodna z art. 42 ust. 1 prawa zamówień publicznych i może stanowić powód unieważnienia przetargu (sygn. akt UZP/ZO/0-61/07).

KIEDY KONIECZNA SPECYFIKACJA

Sporządza się ją w:

l przetargu nieograniczonym

l przetargu ograniczonym

l negocjacji z ogłoszeniem

l negocjacji bez ogłoszenia

l dialogu konkurencyjnym

l zapytaniu o cenę

l dynamicznym systemie zakupów

Nie sporządza się jej w:

l trybie z wolnej ręki

l licytacji elektronicznej

MINIMALNE INFORMACJE

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej:

l nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego

l tryb udzielenia zamówienia

l opis przedmiotu zamówienia

l termin wykonania zamówienia

l opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków

l wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu

l informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami

l wymagania dotyczące wadium

l termin związania ofertą

l opis sposobu przygotowywania ofert

l miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert

l opis sposobu obliczenia ceny

l opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert

l informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego

l wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy

l istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach

l pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy

Art. 36 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych



EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA