REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.


Sporządzenie s.i.w.z. jest obowiązkowe niemal we wszystkich trybach udzielania zamówień publicznych. Zapisy specyfikacji powinny być precyzyjne i zgodne z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie zamawiający musi się liczyć z koniecznością udzielania szczegółowych wyjaśnień na zapytania wykonawców. Niekiedy staje się to również powodem zwoływania zebrań wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści s.w.i.z. Przedsiębiorcy zainteresowani przetargiem mogą również oprotestować niezgodne z prawem zapisy s.i.w.z.

Warunki zamówienia

Zamawiający udostępnia s.i.w.z. wykonawcom w tradycyjnej papierowej formie lub na stronie internetowej. W przypadku przetargu nieograniczonego przekazywanie s.i.w.z. zostało uregulowane odmiennie niż w pozostałych trybach. Zamawiający ma obowiązek zamieszczenia s.i.w.z. w internecie (niekoniecznie na własnej stronie internetowej). Natomiast w papierowej formie przekazuje s.i.w.z. tylko wtedy, gdy wykonawca wystąpi do niego z taką prośbą. Na dostarczenie specyfikacji zainteresowanemu przedsiębiorcy zamawiający ma pięć dni. Wtedy możne również zażądać uiszczenia opłaty, przy czym jej wysokość nie może przekraczać kosztów druku oraz kosztów przekazania dokumentu (np. wysłania). Obowiązuje bowiem zasada, że zamawiający nie może zarabiać na rozpowszechnianiu s.i.w.z.

W pozostałych trybach decyzja o zamieszczeniu s.i.w.z. w internecie zależy właściwie od zamawiającego. Może to zrobić, ale nie ma takiego obowiązku. Z tego powodu papierowa wersja s.i.w.z. odgrywa wtedy rolę podstawową i zamawiający nie może żądać za nią jakiejkolwiek opłaty.

W praktyce zdarza się, że zamawiający w przypadku przetargów na roboty budowlane ogranicza jawność postępowania nie przekazując wykonawcom dokumentacji projektowej, która stanowi część s.i.w.z. Stanowczo potępił takie praktyki zespół arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Dodatkowe obowiązki

Należy także pamiętać, że zamawiający nie może udostępnić s.i.w.z. w internecie wcześniej niż w dniu zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Nie można tego zrobić również później niż do dnia upływu terminu składania ofert. W przypadku udostępniania s.i.w.z. w internecie zamawiający ma także dodatkowe obowiązki. Przykładowo, jeśli dokona modyfikacji s.i.w.z. lub gdy w celu wyjaśnienia treści s.i.w.z. zwoła zebranie wykonawców, wówczas ma obowiązek zamieścić wszelkie informacje na ten temat również w internecie. Udostępnienie s.i.w.z. na stronie internetowej daje również zamawiającemu pewne korzyści. Przede wszystkim maleją koszty samego postępowania, a ponadto dzięki większej dostępności s.i.w.z. zwiększa się zainteresowanie potencjalnych oferentów oraz konkurencyjność ofert złożonych w przetargu. Zamawiającemu przysługują również pewne uprawnienia, np. może skrócić termin składania ofert przy przetargu ograniczonym (art. 52 ust. 5 prawa zamówień publicznych).

Treść specyfikacji

Opracowując specyfikację zamawiający musi pamiętać, że s.i.w.z. składa się z elementów obowiązkowych oraz fakultatywnych. Zakres informacji zawartych w s.i.w.z. zależy również od wartości zamówienia. W przetargach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne s.i.w.z. może nie zawierać wymagań dotyczących wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz wykazu oświadczeń i dokumentów, które mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zamawiający ma także możliwość rozszerzenia zawartości s.i.w.z. w zależności od zastosowanego trybu udzielenia zamówienia. Przykładowo, przy trybie z wolnej ręki zamawiający może rozszerzyć s.i.w.z. o informacje dotyczące zamówień uzupełniających, jeśli przewiduje taką możliwość. Zamawiający może także opisać części zamówienia, gdy dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. W przypadku robót budowlanych zamawiający często żądają od oferentów wskazania podwykonawców lub określają części zamówienia, które nie mogą być powierzone podwykonawcom.

PRZYKŁAD NIEUDOSTĘPNIENIE DOKUMENTACJI

Jedna z gmin prowadziła przetarg nieograniczony, którego przedmiotem była adaptacja obiektów powojskowych. Zamawiający nie udostępnił na stronie internetowej dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Jeden z wykonawców najpierw oprotestował czynność zamawiającego, a następnie wniósł odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

WNIOSEK

Zespół arbitrów uznał, że niezamieszczenie na stronach internetowych kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, obejmującej również dokumentację projektową, jak również udostępnianie wykonawcom dokumentacji projektowej wyłącznie do wglądu, stanowi naruszenie zasady jawności postępowania oraz równego traktowania wykonawców, gdyż ogranicza krąg osób potencjalnie zainteresowanych zamówieniem. Taka praktyka zamawiającego jest niezgodna z art. 42 ust. 1 prawa zamówień publicznych i może stanowić powód unieważnienia przetargu (sygn. akt UZP/ZO/0-61/07).

KIEDY KONIECZNA SPECYFIKACJA

Sporządza się ją w:

l przetargu nieograniczonym

l przetargu ograniczonym

l negocjacji z ogłoszeniem

l negocjacji bez ogłoszenia

l dialogu konkurencyjnym

l zapytaniu o cenę

l dynamicznym systemie zakupów

Nie sporządza się jej w:

l trybie z wolnej ręki

l licytacji elektronicznej

MINIMALNE INFORMACJE

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej:

l nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego

l tryb udzielenia zamówienia

l opis przedmiotu zamówienia

l termin wykonania zamówienia

l opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków

l wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu

l informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami

l wymagania dotyczące wadium

l termin związania ofertą

l opis sposobu przygotowywania ofert

l miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert

l opis sposobu obliczenia ceny

l opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert

l informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego

l wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy

l istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach

l pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy

Art. 36 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych



EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA