REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.


Sporządzenie s.i.w.z. jest obowiązkowe niemal we wszystkich trybach udzielania zamówień publicznych. Zapisy specyfikacji powinny być precyzyjne i zgodne z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie zamawiający musi się liczyć z koniecznością udzielania szczegółowych wyjaśnień na zapytania wykonawców. Niekiedy staje się to również powodem zwoływania zebrań wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści s.w.i.z. Przedsiębiorcy zainteresowani przetargiem mogą również oprotestować niezgodne z prawem zapisy s.i.w.z.

Warunki zamówienia

Zamawiający udostępnia s.i.w.z. wykonawcom w tradycyjnej papierowej formie lub na stronie internetowej. W przypadku przetargu nieograniczonego przekazywanie s.i.w.z. zostało uregulowane odmiennie niż w pozostałych trybach. Zamawiający ma obowiązek zamieszczenia s.i.w.z. w internecie (niekoniecznie na własnej stronie internetowej). Natomiast w papierowej formie przekazuje s.i.w.z. tylko wtedy, gdy wykonawca wystąpi do niego z taką prośbą. Na dostarczenie specyfikacji zainteresowanemu przedsiębiorcy zamawiający ma pięć dni. Wtedy możne również zażądać uiszczenia opłaty, przy czym jej wysokość nie może przekraczać kosztów druku oraz kosztów przekazania dokumentu (np. wysłania). Obowiązuje bowiem zasada, że zamawiający nie może zarabiać na rozpowszechnianiu s.i.w.z.

W pozostałych trybach decyzja o zamieszczeniu s.i.w.z. w internecie zależy właściwie od zamawiającego. Może to zrobić, ale nie ma takiego obowiązku. Z tego powodu papierowa wersja s.i.w.z. odgrywa wtedy rolę podstawową i zamawiający nie może żądać za nią jakiejkolwiek opłaty.

W praktyce zdarza się, że zamawiający w przypadku przetargów na roboty budowlane ogranicza jawność postępowania nie przekazując wykonawcom dokumentacji projektowej, która stanowi część s.i.w.z. Stanowczo potępił takie praktyki zespół arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Dodatkowe obowiązki

Należy także pamiętać, że zamawiający nie może udostępnić s.i.w.z. w internecie wcześniej niż w dniu zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Nie można tego zrobić również później niż do dnia upływu terminu składania ofert. W przypadku udostępniania s.i.w.z. w internecie zamawiający ma także dodatkowe obowiązki. Przykładowo, jeśli dokona modyfikacji s.i.w.z. lub gdy w celu wyjaśnienia treści s.i.w.z. zwoła zebranie wykonawców, wówczas ma obowiązek zamieścić wszelkie informacje na ten temat również w internecie. Udostępnienie s.i.w.z. na stronie internetowej daje również zamawiającemu pewne korzyści. Przede wszystkim maleją koszty samego postępowania, a ponadto dzięki większej dostępności s.i.w.z. zwiększa się zainteresowanie potencjalnych oferentów oraz konkurencyjność ofert złożonych w przetargu. Zamawiającemu przysługują również pewne uprawnienia, np. może skrócić termin składania ofert przy przetargu ograniczonym (art. 52 ust. 5 prawa zamówień publicznych).

Treść specyfikacji

Opracowując specyfikację zamawiający musi pamiętać, że s.i.w.z. składa się z elementów obowiązkowych oraz fakultatywnych. Zakres informacji zawartych w s.i.w.z. zależy również od wartości zamówienia. W przetargach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne s.i.w.z. może nie zawierać wymagań dotyczących wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz wykazu oświadczeń i dokumentów, które mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zamawiający ma także możliwość rozszerzenia zawartości s.i.w.z. w zależności od zastosowanego trybu udzielenia zamówienia. Przykładowo, przy trybie z wolnej ręki zamawiający może rozszerzyć s.i.w.z. o informacje dotyczące zamówień uzupełniających, jeśli przewiduje taką możliwość. Zamawiający może także opisać części zamówienia, gdy dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. W przypadku robót budowlanych zamawiający często żądają od oferentów wskazania podwykonawców lub określają części zamówienia, które nie mogą być powierzone podwykonawcom.

PRZYKŁAD NIEUDOSTĘPNIENIE DOKUMENTACJI

Jedna z gmin prowadziła przetarg nieograniczony, którego przedmiotem była adaptacja obiektów powojskowych. Zamawiający nie udostępnił na stronie internetowej dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Jeden z wykonawców najpierw oprotestował czynność zamawiającego, a następnie wniósł odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

WNIOSEK

Zespół arbitrów uznał, że niezamieszczenie na stronach internetowych kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, obejmującej również dokumentację projektową, jak również udostępnianie wykonawcom dokumentacji projektowej wyłącznie do wglądu, stanowi naruszenie zasady jawności postępowania oraz równego traktowania wykonawców, gdyż ogranicza krąg osób potencjalnie zainteresowanych zamówieniem. Taka praktyka zamawiającego jest niezgodna z art. 42 ust. 1 prawa zamówień publicznych i może stanowić powód unieważnienia przetargu (sygn. akt UZP/ZO/0-61/07).

KIEDY KONIECZNA SPECYFIKACJA

Sporządza się ją w:

l przetargu nieograniczonym

l przetargu ograniczonym

l negocjacji z ogłoszeniem

l negocjacji bez ogłoszenia

l dialogu konkurencyjnym

l zapytaniu o cenę

l dynamicznym systemie zakupów

Nie sporządza się jej w:

l trybie z wolnej ręki

l licytacji elektronicznej

MINIMALNE INFORMACJE

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej:

l nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego

l tryb udzielenia zamówienia

l opis przedmiotu zamówienia

l termin wykonania zamówienia

l opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków

l wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu

l informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami

l wymagania dotyczące wadium

l termin związania ofertą

l opis sposobu przygotowywania ofert

l miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert

l opis sposobu obliczenia ceny

l opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert

l informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego

l wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy

l istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach

l pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy

Art. 36 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych



EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA