Cena w ofertach przetargowych
REKLAMA
REKLAMA
UZP INFORMUJE
REKLAMA
Ilekroć w prawie zamówień publicznych jest mowa o cenie, należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach, czyli wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący ma obowiązek zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Przy czym w cenie należy uwzględnić podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.
REKLAMA
Artykuł 88 prawa zamówień publicznych, który umożliwia poprawianie oczywistych omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny, zezwala zamawiającemu na ingerencję w treść oferty w przypadku wykrycia uchybień rachunkowych w procesie obliczania ceny.
Ustawodawca posługuje się także pojęciami ceny jednostkowej, ceny za poszczególne części zamówienia, ceny ryczałtowej, które wskazują na różne sposoby rozliczania się zamawiającego z wykonawcą. Stąd też cenę niekoniecznie należy sprowadzać do ceny za wykonanie całości zamówienia publicznego czy też do całości kosztów związanych z wykonaniem zamówienia publicznego.
Co do zasady, przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, która powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy. Jednakże przyjęta w powszechnym obrocie praktyka posługuje się pojęciami ceny netto (bez podatku) oraz ceny brutto (z podatkiem).
Praktyka ta występuje także w zamówieniach publicznych, gdzie często spotyka naliczanie podatku od towarów usług od zsumowanych wartości pozycji jednostkowych (netto). Podatek naliczany jest zatem nie od poszczególnych pozycji jednostkowych, ale dopiero od sumy wartości wszystkich pozycji jednostkowych.
Przy takim przyjęciu sposobu obliczania ceny, poprawianie oczywistych omyłek rachunkowych w obliczeniu obejmować będzie również błędy przy obliczaniu cen netto prowadzących do podania przez wykonawcę ceny ostatecznej (brutto). Taki przypadek stanowi poprawianie oczywistej omyłki rachunkowej w obliczeniu ceny, jak i odpowiada celowi ustawodawcy ograniczającemu sytuacje, w których z powodu mało istotnych omyłek konieczne byłoby odrzucenie oferty. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby do odrzucania ofert w szczególności w postępowaniach, w których przyjęta została forma kosztorysowego rozliczenia wykonania robót.
Opracowano na podstawie odpowiedzi UZP udzielonych w związku z Euro 2012.
EGI
REKLAMA
REKLAMA