REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na uzbrojenie nie mogą być jawne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Resort spraw wewnętrznych i Urząd Zamówień Publicznych nie mogą porozumieć się co do zakresu obowiązywania tajemnicy służbowej w zamówieniach publicznych.

Prace legislacyjne nad projektem nowelizacji prawa zamówień publicznych opóźniają się z powodu rozbieżności w sprawie zakresu wyłączenia stosowania przepisów o zamówieniach. Kontrowersje dotyczą przede wszystkim kontraktów objętych tajemnicą służbową. Komitet Stały Rady Ministrów zalecił więc skierowanie projektu do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Następnie trafi on na posiedzenie Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji chce, aby wyłączeniu podlegały wszystkie zamówienia niejawne w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 1999 r. nr 11, poz. 95 z późn. zm.), a więc również te objęte tajemnicą służbową. Natomiast Urząd Zamówień Publicznych uważa, że taki zakres wyłączenia jest zbyt szeroki.

Teraz co prawda nie stosuje się prawa zamówień publicznych do kontraktów objętych tajemnicą służbową, ale tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione istotnym interesem publicznym lub istotnym interesem państwa.

Zamówienia niejawne

- Zamówienia niejawne należy wyłączyć spod ustawy Prawo zamówień publicznych. Przemawiają za tym także inne przepisy polskiego prawa, obligujące do przestrzegania zasad ochrony tajemnicy również służbowej - wyjaśnia Wioletta Paprocka, rzecznik prasowy MSWiA.

- Jeżeli jeden przepis nakazuje zachować w tajemnicy informacje niejawne oznaczone klauzulą poufne lub zastrzeżone, które nie są tajemnicą państwową, to inny przepis z tego samego systemu prawa nie może nakazać ujawnienia tych informacji np. poprzez zamieszczanie ogłoszenia o przetargu lub umożliwienia wglądu w dokumentację przetargową osobom nieuprawnionym do dostępu do informacji niejawnych - wskazuje Wioletta Paprocka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem MSWiA za ich propozycją przemawia oryginalne brzmienie dyrektyw unijnych.

Tajemnica państwowa

- Urząd Zamówień Publicznych nie podziela poglądu prezentowanego przez MSWiA w zakresie brzmienia przepisu dotyczącego wyłączenia stosowania prawa zamówień publicznych przy zamówieniach objętych tajemnicą państwową. W mojej ocenie, zmiana zaproponowana przez MSWiA jest zbyt daleko idąca i nie do końca znajduje odzwierciedlenie w zapisach dyrektyw unijnych. Czekamy zatem na opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej co do zgodności propozycji MSWiA z prawem unijnym - mówi Jacek Sadowy, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Sprawa jest bardzo delikatna, dlatego że nieprawidłowe sformułowanie przepisu może spowodować, że Komisja Europejska uzna naszą regulację za niegodną z prawem unijnym. Poza tym przy zbyt szerokim zakresie wyłączeń istnieje niebezpieczeństwo, że poza ustawą będą przydzielane kontrakty, których szczegóły nie mają istotnego znaczenia dla bezpieczeństwa państwa.

Bezpieczeństwo policjantów

Rzeczywistym autorem pomysłu wyłączenia spod rygorów ustawy zamówień niejawnych jest Komenda Główna Policji. MSWiA popierało tylko stanowisko Komendy. Policja uzasadnia swe stanowisko kwestią bezpieczeństwa policjantów.

- Za wprowadzeniem zaproponowanej przez KGP zmiany umożliwiającej wyłączenie spod procedur p.z.p. zamówień objętych nie tylko tajemnicą państwową, ale też tajemnicą służbową - jako zamówień niejawnych - przemawia potrzeba ochrony życia i zdrowia funkcjonariuszy policji, m.in. poprzez nieujawnianie informacji o szczegółach wyposażenia bojowego policjantów, stosowanych środkach techniki operacyjnej - wyjaśnia Krzysztof Hajdas z Komendy Głównej Policji.

Jako przykład wskazuje dokonywanie zakupów specjalistycznego sprzętu i wyposażenia, np. dla funkcjonariuszy komórek antyterrorystycznych.

- Zastrzeżone są informacje dotyczące specjalistycznego wyposażenia funkcjonariuszy ze względu na ich bezpieczeństwo. Chodzi o to, by nie dopuścić do ujawnienia liczby funkcjonariuszy wydziałów bojowych - dodaje Krzysztof Hajdas.

 

 


Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA