REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapytanie o cenę jako jeden z trybów szybkiego wyboru oferty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki tryb zamówienia publicznego należy wybrać w sytuacji, gdy na rynku jest wielu wykonawców, a zamawiający ma mało czasu na przeprowadzenie postępowania? Czy w takim przypadku zapytanie o cenę będzie najlepszym rozwiązaniem?

W praktyce najczęściej stosowane tryby udzielania zamówień publicznych to:

REKLAMA

• przetarg nieograniczony (art. 39-46 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp),

• zamówienie z wolnej ręki (art. 66-68 upzp),

• zapytanie o cenę (art. 69-73 upzp).

Przetarg nieograniczony jest jedynym trybem udzielania zamówień publicznych, w którym ofertę może złożyć każdy wykonawca. Tryb zamówienia z wolnej ręki to jedyny niekonkurencyjny tryb udzielania zamówień publicznych. Zapytanie o cenę jest natomiast bardzo prostym trybem udzielania zamówień publicznych. Gdy na rynku jest wielu wykonawców, a zamawiający ma mało czasu na przeprowadzenie postępowania, wybór trybu udzielenia zamówienia może okazać się trudny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Tryb przetargu nieograniczonego, obok trybu przetargu ograniczonego, jest trybem podstawowym. W trybie tym zamawiający może udzielać zamówień na wszelkie dostawy, usługi i roboty budowlane.

Zamówienie z wolnej ręki - szczególny tryb

REKLAMA

Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Jeżeli zamawiający i wykonawca nie osiągną porozumienia co do treści umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowa ta nie zostanie zawarta z innych przyczyn, zamawiający unieważnia postępowanie i może wszcząć kolejne postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Przesłanka jedynego wykonawcy, warunkująca dopuszczalność udzielenia trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 upzp, musi mieć charakter obiektywny, trwały i dotyczyć sytuacji faktycznej, w której w danym miejscu oraz czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca (monopolista), świadczący tego rodzaju szczególne usługi.

Zapamiętaj!

Artykuł 67 ust. 1 upzp nie dotyczy sytuacji, w której - obiektywnie rzecz biorąc - w danym miejscu i czasie na rynku istnieje dwóch lub więcej wykonawców mogących wykonać dostawy, usługi lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia.

Przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki określa enumeratywnie art. 67 ust. 1 upzp. Oznacza to, że do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki wystarczy wystąpienie tylko jednej z przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 upzp.

W postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 3-12 upzp (hotelarskie lub restauracyjne, transportu kolejowego, transportu morskiego lub żeglugi śródlądowej, prawnicze, rekrutacji lub pozyskiwania personelu, szkoleniowe lub edukacyjne, zdrowotne, w zakresie kultury, sportu lub rekreacji, z wyjątkiem usług kablowej sieci radiowej i telewizyjnej, detektywistyczne, związane bezpośrednio z prowadzeniem gospodarki leśnej) zamawiający może nie stosować przepisów upzp dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Zapytanie o cenę - wady i zalety

Tryb zapytania o cenę jest najprostszym, konkurencyjnym trybem udzielania zamówienia publicznego (art. 69-73 upzp). W przeciwieństwie do przetargu nieograniczonego, zastosowanie trybu zapytania o cenę wiąże się z ograniczeniem liczby wykonawców (zamawiający musi zaprosić do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5). Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.

 

W zapytaniu o cenę zamawiający kieruje zapytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert. Należy pamiętać, że w trybie tym zamawiający może udzielić zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są wyłącznie dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Zapamiętaj!

Zapytania o cenę nie stosuje się do robót budowlanych. Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zapytania o cenę nie mogą być rzeczy i usługi nietypowe lub specjalistyczne.

To, czy przedmiot zamówienia można uznać za powszechnie dostępny o ustalonych standardach, decyduje całość zamówienia, dlatego zamawiający przy wyborze trybu zapytania o cenę powinien dokładnie opisać przedmiot zamówienia. Obie cechy przedmiotu zamówienia, tj. powszechna dostępność i ustalone standardy jakościowe, muszą występować równocześnie, a brak jednej z tych cech uniemożliwia zastosowanie trybu zapytania o cenę.

Przykładem dostaw wyrobów powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych są produkty spożywcze, paliwo, materiały biurowe itp. Za usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych można uznać usługi: sprzątania pomieszczeń, mycia szyb, prania, żywienia, proste usługi poligraficzne, a także zakupy: materiałów biurowych, środków czystości. Dostawy i usługi powszechnie dostępne to rzeczy i usługi, które są wszędzie na rynku oferowane, a tym samym można je nabywać od wielu podmiotów bez względu na miejscowość i czas. Ustalone standardy jakościowe to powtarzalne cechy jakościowe i techniczne rzeczy i usługi, niewymagające skomplikowanego opisu (np. trwałość, funkcjonalność, wymiary, itd.).

Zapamiętaj!

Do usług i dostaw powszechnie dostępnych o ustalonych standardach nie można natomiast zaliczyć nietypowych usług lub usług wymagających szczególnych kwalifikacji (np. usługi transportu lotniczego, usługi konserwacji zabytków, specjalistyczne usługi wysokościowe, wykrywanie wycieków na sieciach wodociągowych, bezinwazyjne pomiary przepływu wody w sieci, ustalanie przebiegu - trasowanie - podziemnego uzbrojenia terenu), a także dostaw rzeczy wymagających skomplikowanego opisu o dużym stopniu złożoności (np. tomograf komputerowy, pojazdy służb ratowniczych).

Przesłankę „dostaw lub usług powszechnie dostępnych” należy rozumieć jako możliwość realizacji typowych w danej branży zamówień, przez większość podmiotów tej branży. O powszechnej dostępności świadczyć może przykładowo wielość podmiotów występujących na rynku i zajmujących się dostawą określonych typowych produktów lub świadczeniem usług, które spełniają określone wymogi. Wymogi muszą mieć jednak charakter standardowy, typowy, a nie specyficzny, wymagający indywidualnego podejścia. Taki standardowy charakter mają np. gotowe wyroby katalogowe o małym stopniu złożoności, produkty spożywcze różnego asortymentu, materiały biurowe, powszechnie stosowane leki, itp. Na rynku usług mogą to być np. proste usługi poligraficzne (druk), usługi utrzymania czystości (sprzątanie) itp. Tryb zapytania o cenę jest powszechnie dostępną metodą udzielenia zamówienia publicznego w przypadku zamówień typowych i prostych, ponieważ zamawiane rzeczy lub usługi muszą być w pełni porównywalne, gdyż jedynym różnicującym je kryterium jest cena.

W przypadku usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 upzp (w zakresie ochrony osób i mienia, z wyjątkiem związanych z konwojowaniem pieniędzy i kosztowności, socjalne, hotelarskie lub restauracyjne, transportu kolejowego, transportu morskiego lub żeglugi śródlądowej, prawnicze, rekrutacji lub pozyskiwania personelu, szkoleniowe lub edukacyjne, zdrowotne, w zakresie kultury, sportu lub rekreacji, z wyjątkiem usług kablowej sieci radiowej i telewizyjnej, detektywistyczne, związane bezpośrednio z prowadzeniem gospodarki leśnej), zamawiający w trybie zapytania o cenę może nie stosować przepisów upzp dotyczących terminów składania ofert oraz innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru tego trybu.

W praktyce bardzo często przedmiotem zamówienia w postępowaniach prowadzonych w trybie zapytania o cenę są dostawy lub usługi, które nie są powszechnie dostępne lub nie posiadają ustalonych standardów jakościowych (np. zakup specjalistycznej aparatury medycznej), co stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem upzp dotyczących przesłanek stosowania poszczególnych trybów udzielenia zamówienia publicznego. Ponadto określony w art. 71 ust. 1 upzp obowiązek skierowania zapytania o cenę do co najmniej 5 wykonawców oznacza, że musi być spełniony warunek konkurencyjności oraz możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zapamiętaj!

Warunek zachowania konkurencyjności nie będzie zachowany, jeżeli zamawiający skieruje zapytanie o cenę do co najmniej 5 przedsiębiorstw, których właścicielem jest ta sama osoba, lub skieruje zapytanie do co najmniej 5 wykonawców, w tym 4 świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi niebędące przedmiotem zamówienia, a także zaproszenia do składania ofert wykonawców powiązanych ze sobą.

Tryb zapytania o cenę jest wprawdzie szybkim i prostym trybem udzielania zamówień, jednak ma wady. Zamawiający nie będzie mógł udzielić zamówienia:

• z wolnej ręki, jeżeli w prowadzonych kolejno postępowaniach o udzielenie zamówienia w trybie zapytania o cenę nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 upzp ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,

• w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie zapytania o cenę wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,

• w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie zapytania o cenę nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 upzp ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione.

Ponadto w zapytaniu o cenę zamawiający nie może żądać wniesienia wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a także ustalać kryteriów oceny ofert innych niż cena oraz dopuścić do składania ofert wariantowych.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655)

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 79, poz. 551)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. Nr 241, poz. 1762)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

REKLAMA

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA