Kategorie

Jak prawidłowo przygotować przetargi na boiska objęte programem Orlik 2012

Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.
Podobnie jak w poprzedniej edycji programu „Moje Boisko - Orlik 2012”, tak i teraz o powodzeniu przedsięwzięcia decyduje m.in. prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie przetargu. Na przykładach z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej można stwierdzić, ze różnie z tym bywa.

Program „Moje Boisko - Orlik 2012” zakłada budowę w każdej gminie, bez względu na jej położenie geograficzne i zamożność, ogólnodostępnych, bezpłatnych kompleksów boisk sportowych wraz z szatniami i zapleczem socjalnym. Realizowany jest wspólnie przez rząd i samorząd, a udział w nim jest dobrowolny.

Rozpoczęła się właśnie tzw. II edycja programu, na którego realizację przeznaczono 250 mln zł z budżetu państwa. Pozwala to na budowę ok. 750 kompleksów sportowych.

Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: KIO) w poprzedniej edycji programu wydawała orzeczenia dotyczące prawidłowości przetargów m.in.:

• szczegółów ogłoszenia (wyrok KIO z 19 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 925/08),

• zgodności ofert z zamówieniem (wyrok KIO z 18 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 927/08),

• dokumentacji technicznej.

Aby tym razem uniknąć błędów i przedłużających się procedur odwoławczych, warto zapoznać się z kilkoma zagadnieniami dotyczącymi udzielania tego typu zamówień wraz ze sposobem ich rozwiązania.

Warunki udziału w przetargu

Reklama

W każdym przetargu ważne jest prawidłowe określenie przez gminę (zamawiającego) warunków udziału w postępowaniu, w tym dotyczących posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia. Służy to bowiem do wyłonienia wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia, a tym samym ograniczenia do minimum możliwości powstania sytuacji, w której wykonawca nie będzie w stanie wykonać zamówienia z należytą starannością.

Reklama

Gmina, określając żądanie w zakresie liczby zrealizowanych zamówień, które wykonawca ma obowiązek wykazać na potwierdzenie swego doświadczenia, powinna wziąć pod uwagę specyfikę udzielanego zamówienia. Musi też doprecyzować, co rozumie przez np. roboty budowlane odpowiadające swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia. Jest to niezbędne do prawidłowej oceny spełniania warunku wiedzy i doświadczenia przez wykonawcę.

W przykładzie „Szczegóły ogłoszenia” KIO podzieliła stanowisko wykonawcy co do niejednoznacznego znaczenia wezwania dokonanego przez gminę i jedynie możliwego przypisania mu charakteru wezwania do wyjaśnienia zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) w sytuacji, gdy wprost z referencji P. wynikało, że przedmiotem robót było wykonanie boiska z nawierzchni sztucznej. Uznała, że zamawiający nie żądał od wykonawców wykazania się doświadczeniem w zakresie układania boisk o sztucznej nawierzchni. Posłużył się bowiem określeniem rodzaju robót bez wskazania ich cech, które by identyfikowały, że ich charakter odpowiada rodzajowi robót będących przedmiotem zamówienia. Zamawiający dopiero w uzasadnieniu wykluczenia wskazał, że jego podstawą jest brak wykonania robót polegających na układaniu nawierzchni sztucznej. Na rozprawie stwierdził, że robotami odpowiadającymi rodzajowi robót będących przedmiotem zamówienia są roboty, których rodzaj jest określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) poprzez sformułowanie, że przedmiotem zamówienia są „boiska o nawierzchni sztucznej trawiastej”. Krajowa Izba Odwoławcza podkreśliła, że zamawiający nie może stosować sankcji wobec wykonawcy, ponieważ nie określił, co należy rozumieć przez rodzaj robót odpowiadających przedmiotowi zamówienia (wyrok KIO z 19 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 925/08).

Nawierzchnia boiska w Orliku

Boiska objęte programem „Orlik 2012” wyróżnia nawierzchnia ze sztucznej, miękkiej trawy. Oznacza to, że gmina powinna precyzyjnie określić w SIWZ, jakie stawia wobec nawierzchni wymagania i później egzekwować ich spełnienie przez wykonawców.

Krajowa Izba Odwoławcza (w przykładzie „Zgodność ofert z zamówieniem”) uznała za zasadny zarzut dotyczący niezgodności treści oferty K. z SIWZ, ponieważ zaoferowana nawierzchnia nie spełnia wymogu dotyczącego gęstości włókien. Oświadczenie producenta, że wyrób „może osiągać parametry techniczne”, nie potwierdza spełnienia wymagania technicznego co do gęstości włókien, określonego przez zamawiającego jako minimum 138 000/m2. Istotne znaczenie ma bowiem fakt, że zamawiający określił dolną granicę wymagania w sposób ostry, tj. niedopuszczający jakiejkolwiek tolerancji na minus. Możliwość, czyli ewentualność, nie jest równoznaczna z zapewnieniem gęstości włókien w ilości 138 000/m2 lub wyższej. Zaoferowana nawierzchnia sportowa nie spełnia więc wymagania w zakresie parametru technicznego przedmiotu zamówienia, tj. minimalnej gęstości włókien w ilości 138 000/m2 (wyrok KIO z 18 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 927/08).

Dokumenty przedmiotowe

Postępowanie o udzielenie zamówienia ma być jawne i przejrzyste. Dlatego wszystkie dokumenty żądane przez zamawiającego i jego wymagania powinny być określone w SIWZ.

Jak widać na podstawie przykładu „Dokumentacja techniczna”, dokładna analiza dokumentów przez zamawiającego i skorzystanie z obowiązku wezwania do ich uzupełnienia, a nie automatyczne przyjmowanie zgłoszonych przez wykonawców zarzutów, pozwala uznać ofertę za prawidłową, a w konsekwencji zwiększyć konkurencyjność i umożliwić wybór oferty rzeczywiście najkorzystniejszej (sygn. akt KIO/UZP 927/08).

Określając w ogłoszeniu i SIWZ warunki udziału w postępowaniu (np. dotyczące doświadczenia) oraz wymagania (np. dotyczące nawierzchni boiska), należy robić to precyzyjnie, ale z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu zamówienia i stopnia jego skomplikowania. Mniej trzymajmy się utartych, czasami nieprawidłowych „przyzwyczajeń” przetargowych.

PRZYKŁAD

SZCZEGÓŁY ZAMÓWIENIA

Zamawiający określił, że w postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie do wykonania zamówienia, tj. wykonali w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia - a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 2 roboty odpowiadające swoim rodzajem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia o wartości nie mniejszej niż 500 tys. zł każda. Wykonawca składając ofertę załączył 2 referencje oraz wykaz robót, w którym wpisał 2 roboty budowlane. Zamawiający wezwał go do uzupełnienia dokumentacji i złożenia wyjaśnień odnośnie do wykazu wykonanych robót i referencji dla zadania „Przebudowa boiska treningowego na stadionie w P.”, wskazując, że nie wynika z nich dokonanie przez wykonawcę położenia nawierzchni sztucznej. Wykonawca złożył oświadczenie o treści potwierdzającej dokonanie pełnych prac w zakresie przebudowy boiska wraz z położeniem takiej nawierzchni.

Zamawiający otrzymał też z P. pismo, z którego wynika, że wykonawca nie dokonał położenia nawierzchni sztucznej, a jedynie wykonał prace przygotowawcze pod nawierzchnię sztuczną. Wykluczył więc wykonawcę z postępowania, stwierdzając, że po sprawdzeniu referencji P. ustalono, że wykonane prace dotyczyły tylko części zrealizowanych robót, a mianowicie nie dotyczyły prac związanych z położeniem sztucznej nawierzchni - robót bardzo istotnych w wykonanej inwestycji.

PRZYKŁAD

ZGODNOŚĆ OFERT Z ZAMÓWIENIEM

W przetargu protestujący zarzucił, że wykonawca K. zaoferował nawierzchnię sportową o parametrach nieodpowiadających wymaganiom określonym w SIWZ, tj. trawa nie spełnia wymogu co do gęstości włókien oraz ich składu chemicznego. Zamawiający wymagał gęstości 138 000/m2, a oferowana nawierzchnia posiada gęstość włókien ok. 136 944/m2. Zamawiający oddalił protest, wskazując, że nawierzchnia DD Challenge Pro60 jest to synonim nawierzchni DD Challenge Pro260, co prawda w karcie technicznej określono ilość włókien na poziomie ok. 136 944/m2, jednak w uszczegółowieniu do karty technicznej, wystawionym przez producenta trawy firmę Desso Sports System, oświadczono, że nawierzchnia może osiągać gęstość włókien, tj. 138 000/m2.

PRZYKŁAD

DOKUMENTACJA TECHNICZNA

Protestujący zarzucił, że wykonawca B. nie przedłożył dokumentów opisanych w SIWZ. Zamiast aprobaty technicznej lub rekomendacji ITB jest tylko „opinia”, która dotyczy wyłącznie trawy DD Challenge Pro60, która nie posiada certyfikatu FIFA. Certyfikat FIFA posiada trawa DD Challenge Pro260, a obie trawy nie są tym samym produktem, ponieważ różnią się budową włókna (w trawie DD Challenge Pro60 nie występuje Reflex+). Ponadto wyniki badań laboratoryjnych LABOSPORT, które mają udowodnić spełnienie przez oferowany system nawierzchni parametrów FIFA, zostały wykonane na betonie, są więc nieprzydatne w tym przypadku, ponieważ nawierzchnia będzie instalowana na kruszywach. W odniesieniu do tego zarzutu zamawiający stwierdził, że B. złożył Certyfikat licencyjny, wystawiony przez FIFA, potwierdzający, że nawierzchnia Desso Chalange Pro260 została ułożona w Norwegii i została certyfikowana według „FIFA Quality Concept Football Turf - 2 Star”. Ponadto załączono wynik badań laboratoryjnych przeprowadzonych przez LABOSPORT dla nawierzchni DD Challenge Pro60, atest higieniczny wystawiony przez PZH dla nawierzchni DD Challenge Pro60 (synonimu DD Challenge Pro260), kartę techniczną potwierdzoną przez producenta nawierzchni sportowej DD Challenge Pro60 (synonimu DD Challenge Pro260), autoryzację wystawioną przez producenta firmę Desso Sports System dla inwestycji „Budowa kompleksu sportowego Moje Boisko - Orlik 2012 w L.” i potwierdził 60-miesięczną gwarancję na oferowaną nawierzchnię. Wykonawca B. w odpowiedzi na wezwanie przedłożył m.in. Certyfikat Licencyjny FIFA, potwierdzający, że nawierzchnia Desso Challenge Pro260 została certyfikowana według „FIFA Quality Concept Football Turf - 2 Star”. W tym stanie faktycznym uznano, że Certyfikat Licencyjny stanowi dokument, który potwierdza spełnienie przez oferowany wyrób standardów FIFA 2 Star, a tym samym wymagania zamawiającego określone w SIWZ.

Andrzela Gawrońska-Baran

Podstawa prawna:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 101)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).