reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Tryb zapytania o cenę - przesłanki zastosowania

Tryb zapytania o cenę - przesłanki zastosowania

Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych dostawców lub wykonawców, przez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. Zamawiający formułując zapytanie o cenę, powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena.

W myśl art. 70 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Z przepisu tego wynika, iż aby zamawiający mógł zastosować w/w tryb muszą łącznie zostać spełnione trzy przesłanki, tj. przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne, przedmiot zamówienia musi mieć ustalony standard jakościowy, wartość zamówienia musi być mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Z ustaleniem, czy ta ostatnia przesłanka została spełniona, czy też nie zamawiający nie ma większych problemów. Jest to prosty zabieg arytmetyczny, polegający na ustaleniu wartości zamówienia i porównaniu jest z kwotami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 w/w ustawy.

Zobacz również: Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Większe problemy zamawiającemu nastręcza ustalenia zaistnienia dwóch pierwszych przesłanek. Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 26 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 47/15 (LEX nr 1796858) obszernie wyjaśniła, jak należy rozumieć te przesłanki oraz kiedy mamy do czynienia z ich spełnieniem. Zgodnie z tą uchwałą: „w oparciu o wykładnię językową termin "powszechna dostępność", rozumieć należy jako dotyczący wszystkich, wszystkiego, pospolity, masowy, seryjny, popularny. Z kolei rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas. W konsekwencji przez "powszechną dostępność dostaw lub usług" należy rozumieć oferowanie dóbr o pożądanej charakterystyce przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług.

Dostawy i usługi powszechnie dostępne to dobra popularne i łatwo osiągalne, zaspokajające potrzeby wszystkich kategorii odbiorców publicznych i prywatnych, które oferuje się wszędzie, zarówno na rynku lokalnym, jak i krajowym. Aby zatem daną dostawę czy usługę zakwalifikować jako powszechnie dostępną musi ona służyć każdemu do zaspokajania jego bieżących potrzeb. Jednocześnie o dostępności usługi nie świadczy to od ilu podmiotów na rynku można ją kupić, ale to, czy usługa  ta służy bieżącemu użytkowi przeciętnego odbiorcy.

reklama

Czytaj także

Ekspert:

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Autor:

Adwokat

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zapytanie o cenę, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Zapytanie o cenę, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Echaust-Przybytniak

Deputy Legal Director, RK RODO

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama