REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daria Rychlik
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Internet, SIWZ/ Fot. Fotolia
Internet, SIWZ/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.

Zamówienia Publiczne: zabezpieczenie dostępu do SIWZ

Jednym z podstawowych obowiązków Zamawiającego jest udostępnienie na stronie internetowej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia tak by wszyscy zainteresowani złożeniem oferty wykonawcy mogli się zapoznać z jego treścią. Praktyką stosowaną przez niektórych Zamawiających jest przekazywanie specyfikacji wykonawcom po udostępnieniu przez nich swoich danych takich jak nazwisko lub nazwa oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu czy adres mailowy.

REKLAMA

Zarówno przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych jak i orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej nie odnoszą się wprost do możliwości zastosowania takiej praktyki. Dlatego też niezbędne jest w tej sytuacji zastosowanie wykładni przepisów ustawy. 

Zobacz również: Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

REKLAMA

W świetle obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych praktyka ta wydaje się pozostawać w zgodzie z zasadami w niej wyrażonymi. Przede wszystkim z zasadą uczciwej konkurencji i jawności postępowania. Z zasady jawności postępowania określonej w art. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych wynika konieczność prowadzenia postępowania według przejrzystych i powszechnie stosowanych reguł przewidzianych na gruncie ustawy. W szczególności znajduje ona swoje zastosowanie w przepisach dotyczących publikacji ogłoszeń, informacji o wykluczeniu, otwarcia ofert, informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania, dokumentowania postępowania czy jawności umów o udzielnie zamówienia publicznego. 

Zarówno dla wykonawców, jak i innych osób zainteresowanych, jawność oznacza możliwość wglądu do dokumentów oraz zapoznania się z ich treścią. Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 czerwca 2008r., KIO/UZP 577/08). Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosując takie rozwiązanie zamawiający może kontrolować komu przekazał specyfikację, tym samym posiada wiedzę do kogo skierować wyjaśnienia lub zmiany w jej zapisach. Powyższe działanie nie różnicuje w jakikolwiek sposób wykonawców, ponieważ wszyscy mają dostęp do specyfikacji na równych zasadach. Zachowana zostaje tym samym zasada uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wszystkich wykonawców wyrażona w art. 7 ustawy. Ponadto praktyka ta nie pozostaje również w sprzeczności z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych wprowadzającym obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej w trybie przetargu nieograniczonego. Jeżeli powyższa procedura udostępniania specyfikacji przebiega bez zakłóceń i wykonawca może uzyskać tekst specyfikacji bez opóźnienia praktyka udostępniania jej po podaniu danych przez wykonawców pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA