REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa. /fot. Fotolia
Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa. /fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli przedmiotem zamówienia publicznego jest świadczenie dla danej jednostki usług prawniczych przez radców prawnych, należy pamiętać, że usługi te zalicza się do usług niepriorytetowych.

Przepisami ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych zostały wprowadzone zmiany w zakresie udzielania zamówień publicznych na tzw. usługi niepriorytetowe. Uchylony został przepis art. 5 ust. 1a, a wprowadzony został nowy przepis art. 5a ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).

REKLAMA

Zmiana przepisów upzp w zakresie dodania nowego art. 5a miała na celu odformalizowanie postępowań o udzielanie zamówienia na usługi niepriorytetowe o wartościach poniżej tzw. progów unijnych.

Obecnie zatem w przypadku zamówień na usługi prawnicze zamawiający nie może już wszcząć postępowania w trybie zaproszenia do złożenia oferty, negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki w każdym „uzasadnionym przypadku”, lecz tylko jeśli spełnione są przesłanki określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1 upzp. Natomiast do takich postępowań nadal nie stosuje się przepisów upzp dotyczących:

● terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert,

● obowiązku żądania wadium,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,

● zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy,

● przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

Ponadto w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa – nie stosuje się przepisów upzp dotyczących:

● przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia,

● przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.

REKLAMA

Innymi słowy, od 19 października 2014 r. zamawiający może udzielić zamówienia na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej tzw. progów unijnych bądź to na zasadach ogólnych (czyli w jednym z trybów przewidzianych do tej pory w przepisach upzp) – z jednoczesną możliwością wykorzystania uproszczeń określonych w art. 5 ust. 1 i 1b upzp – bądź też na podstawie określonej przez siebie procedury, spełniającej minimalne wymogi określone w art. 5a ust. 2–4 upzp.

Obsługą prawną danej jednostki gospodarczej powinna się zajmować firma, która wykaże się dużą wiedzą prawniczą oraz zarówno ogólnym doświadczeniem zawodowym, jak i określonym doświadczeniem branżowym. Wymagania te należy uwzględnić w opisie przedmiotu zamówienia.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Artykuł omawia zagadnienie na przykładzie obsługi prawnej w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA