REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Subskrybuj nas na Youtube
Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa. /fot. Fotolia
Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa. /fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli przedmiotem zamówienia publicznego jest świadczenie dla danej jednostki usług prawniczych przez radców prawnych, należy pamiętać, że usługi te zalicza się do usług niepriorytetowych.

Przepisami ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych zostały wprowadzone zmiany w zakresie udzielania zamówień publicznych na tzw. usługi niepriorytetowe. Uchylony został przepis art. 5 ust. 1a, a wprowadzony został nowy przepis art. 5a ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana przepisów upzp w zakresie dodania nowego art. 5a miała na celu odformalizowanie postępowań o udzielanie zamówienia na usługi niepriorytetowe o wartościach poniżej tzw. progów unijnych.

Obecnie zatem w przypadku zamówień na usługi prawnicze zamawiający nie może już wszcząć postępowania w trybie zaproszenia do złożenia oferty, negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki w każdym „uzasadnionym przypadku”, lecz tylko jeśli spełnione są przesłanki określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1 upzp. Natomiast do takich postępowań nadal nie stosuje się przepisów upzp dotyczących:

● terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert,

REKLAMA

● obowiązku żądania wadium,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,

● zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy,

● przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

Ponadto w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa – nie stosuje się przepisów upzp dotyczących:

● przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia,

● przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.

Innymi słowy, od 19 października 2014 r. zamawiający może udzielić zamówienia na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej tzw. progów unijnych bądź to na zasadach ogólnych (czyli w jednym z trybów przewidzianych do tej pory w przepisach upzp) – z jednoczesną możliwością wykorzystania uproszczeń określonych w art. 5 ust. 1 i 1b upzp – bądź też na podstawie określonej przez siebie procedury, spełniającej minimalne wymogi określone w art. 5a ust. 2–4 upzp.

Obsługą prawną danej jednostki gospodarczej powinna się zajmować firma, która wykaże się dużą wiedzą prawniczą oraz zarówno ogólnym doświadczeniem zawodowym, jak i określonym doświadczeniem branżowym. Wymagania te należy uwzględnić w opisie przedmiotu zamówienia.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Artykuł omawia zagadnienie na przykładzie obsługi prawnej w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA