REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawa emerytalna przysługuje tylko raz

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska

REKLAMA

Instytucja zatrudnia emeryta na 1/2 etatu. Obecnie jest on w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia. Czy należy mu ponownie wypłacić odprawę emerytalną?

Nie – ponieważ pracownik-emeryt na pewno otrzymał już odprawę emerytalną po rozwiązaniu stosunku pracy w związku z jego przejściem na emeryturę, a odprawa ma charakter jednorazowy (może być wypłacona raz w życiu).

REKLAMA

 

Pracodawca, u którego nastąpiło rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę w związku z przejściem tego pracownika na emeryturę, był zobowiązany do wypłaty tego świadczenia i zapewne to uczynił. Obowiązek ten spoczywał na nim bez względu na to, czy był to pracodawca:

samorządowy – wtedy podstawę wypłaty stanowi art. 36 ust. 2 w zw. z art. 38 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (a przed 1 stycznia 2009 r. – art. 21 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych),

spoza sfery budżetowej – wówczas podstawą wypłaty jest art. 921 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracodawca nie zrealizuje tej powinności (od 2 kwietnia 2009 r. wypłata odprawy emerytalnej powinna nastąpić w dniu ustania stosunku pracy – § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 grudnia 2008 r. w sprawie określenia wysokości odsetek ustawowych), pracownik ma 3 lata na dochodzenie jej wykonania (art. 291 § 1 k.p.). Pracodawca zwykle nie zwleka, ponieważ może ponieść dodatkowe konsekwencje.

Jeśli pracodawca zwleka z wypłatą odprawy emerytalnej, naraża się na zapłatę:

odsetek za każdy dzień opóźnienia (art. 481 § 1 k.c. w zw. z art. 300 k.p.) – odsetki ustawowe wynoszą 13% w skali roku,

REKLAMA

odszkodowania – jeśli pracownik wykaże przed sądem, że wskutek spóźnionej wypłaty odprawy emerytalnej poniósł szkodę (art. 471 k.c. w zw. z art. 300 k.p.) – pracodawca nie będzie musiał płacić odszkodowania, jeśli będzie w stanie wykazać, że za spóźnienie w wypłacie nie ponosi odpowiedzialności,

kary grzywny od 1000 do 30 000 zł, ponieważ niewypłacenie w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi jest wykroczeniem przeciwko prawom pracowników (art. 282 § 1 pkt 1 k.p.).

 

Czytaj także: Jak wynagradzać za dodatkowe obowiązki podczas wykonywania pracy >>

 

Odprawa emerytalna wypłacana zarówno na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych (obecnej i poprzedniej), jak i Kodeksu pracy ma charakter jednorazowy. Oznacza to, że pracownik może otrzymać ją tylko raz w życiu. Dlatego nie uzyska do niej prawa, jeśli ją dostał, bo przeszedł na świadczenie emerytalne, a następnie ponownie podjął zatrudnienie (jak w sytuacji z pytania), by po jego zakończeniu definitywnie zakończyć aktywność zawodową (pobierać wyłącznie emeryturę).

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 115, poz. 958)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 662)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 grudnia 2008 r. w sprawie określenia wysokości odsetek ustawowych (Dz.U. Nr 220, poz. 1434)

 

Czytaj także: Jak obliczyć odprawy dla pracowników samorządowych >>

 

BOŻENA STYCZYŃSKA

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA