REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady tworzenia ZFŚS w jednostkach sektora finansów publicznych

Marta Golan
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych/ Fot. Fotolia
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki budżetowe mają obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Przeznaczenie Funduszu

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (dalej: zfśs) jest specjalnym funduszem tworzonym przez pracodawców na finansowanie działalności socjalnej, zakładowych obiektów socjalnych (ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria) oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego. ZFŚS może być tworzony w sektorze prywatnym jak i finansów publicznych, a więc w jednostkach budżetowych, zakładach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych. W odróżnieniu od sektora prywatnego, w którym tworzenie ZFŚS uzależnione jest od liczby zatrudnionych pracowników, w sferze budżetowej jest to krok obowiązkowy. Należy pamiętać, iż przyznawanie świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

REKLAMA

Środki z zfśs można przeznaczyć m.in. na:

  • działalność kulturalno – oświatową np. bilety do kina, teatru;
  • udzielanie pomocy rzeczowej lub finansowej w związku z trudną sytuacją rodzinną, osobistą (zapomogi zwykłe), indywidualnymi zdarzeniami losowymi, klęskami żywiołowymi, długotrwałą chorobą i śmiercią najbliższego członka rodziny (zapomogi losowe);
  • udzielanie pożyczek na cele mieszkaniowe;
  • dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie tzw. wczasy pod gruszą;
  • sfinansowanie kolonii, obozów, zielonej szkoły.

Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej

Tworzenie ZFŚS

Zfśs tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym, o czym stanowi art. 5 ust.1 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zfśs. Podstawę naliczenia odpisu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie i obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. Podsumowując przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych nie uwzględnia się osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, czy też przebywających na urlopie wychowawczym.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość odpisu – obligatoryjny i fakultatywny

REKLAMA

Wysokość odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego (zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy) wynosi 37,5 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim nie później niż do 20 lutego każdego roku. Kolejnym odpisem o charakterze obowiązkowym jest odpis na jednego pracownika młodocianego, którego wysokość wynosi w pierwszym roku nauki 5%, w drugim - 6%, a w trzecim -  7 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Natomiast wysokość odpisu na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze- w myśl przepisów o emeryturach pomostowych, wynosi 50 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Należy dodać, że w zależności od sytuacji finansowej zakładu pracodawca, w każdym roku kalendarzowym, może zwiększać (odpis uznaniowy) wysokość odpisu podstawowego o 6,25 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na każdego emeryta i rencistę - byłego pracownika zakładu oraz na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Niezależnie od wskazanych wyżej odpisów, Fundusz może być zwiększony o: wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych – korzystających z działalności socjalnej; darowizny oraz zapisy osób fizycznych i prawnych; odsetki od środków Funduszu; wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe; wierzytelności likwidowanych zakładowych funduszy socjalnego i mieszkaniowego; przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, zakładowych domów i lokali mieszkalnych w części nieprzeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych; jak również inne środki określone w odrębnych przepisach.

Karta Nauczyciela – ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. wprowadza dodatkowy obowiązek dokonywania odpisu na Fundusz. W jednostkach budżetowych zatrudniających nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalonej jako iloczyn planowanej przeciętnej w danym roku kalendarzowym liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć), skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli i 110% kwoty bazowej określanej corocznie dla nauczycieli w ustawie budżetowej (w 2015 r. kwota bazowa dla nauczycieli wynosi 2.717,59 zł.) Natomiast dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych.

Gromadzenie środków następuje na odrębnym rachunku bankowym. Środki, które nie zostały wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na następny rok.

Polecamy w INFORRB

Jak ustalić okres przedawnienia urlopu wypoczynkowego

W jaki sposób dokonać potrąceń z trzynastki oraz ze świadczeń z ZFŚS

Czy możliwa jest wypłata świadczeń z ZFŚS za poprzedni rok kalendarzowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA