| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Zatrudnianie i zwalnianie > Zasady naboru pracowników samorządowych

Zasady naboru pracowników samorządowych

Podstawową zasadą określającą warunki zatrudniania nowych pracowników samorządowych jest otwartość i konkurencyjność naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze.


Nabór pracowników samorządowych może być dokonywany jedynie na wolne stanowiska urzędnicze. Według definicji zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) wolne stanowisko to takie, na które:

• w drodze porozumienia nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy danej jednostki lub inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym, mający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku;

• nie został przeprowadzony nabór (konkurs);

• mimo odbycia konkursu nie został zatrudniony pracownik.

Wprowadzenie powyższej definicji ułatwia stosowanie przepisów dotyczących naboru i wypełnia luki, które zawierała poprzednia ustawa.

W razie przeprowadzenia naboru, którego skutkiem nie było zatrudnienie pracownika, konieczne jest przeprowadzenie kolejnego naboru, zgodnie z procedurą określoną w ustawie o pracownikach samorządowych.

Zatrudnianie na zastępstwo

Ustawa o pracownikach samorządowych precyzuje (art. 12 ust. 2), że zatrudnienie osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego nie wymaga przeprowadzenia naboru.

Ogłoszenie o naborze

Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej: BIP).

Termin do składania dokumentów wynosi od 1 stycznia 2009 r. co najmniej 10 dni (od dnia opublikowania ogłoszenia w BIP).

W ogłoszeniu powinny znaleźć się takie informacje, jak:

• nazwa i adres jednostki dokonującej naboru,

• określenie stanowiska i wymagań wobec kandydatów oraz

• określenie terminu i miejsca na składanie dokumentów przez kandydatów.

Od 1 stycznia 2009 r. nie ma wymogu publikacji w BIP listy kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze. Rozwiązanie takie jest korzystne, biorąc pod uwagę fakt, iż wcześniejsza publikacja narażała osoby starające się o zatrudnienie w samorządzie na nieprzyjemności ze strony poprzednich pracodawców, gdyż ujawniała fakt starania się o zatrudnienie.

Od 1 stycznia 2009 r. informacja o wyniku naboru jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzany nabór oraz publikowanie w BIP przez co najmniej 3 miesiące.

Oznacza to, że informację o wyniku naboru należy upowszechniać bez względu na to, czy nabór zakończył się zatrudnieniem pracownika, czy też nie.

Informację o wynikach naboru należy upowszechnić niezwłocznie po jego zakończeniu.

Awans wewnętrzny

Wprowadzenie terminu „wolne stanowisko urzędnicze” daje możliwość ominięcia całej procedury naboru. W takim przypadku na wolne stanowiska urzędnicze awansuje się osoby, które już pracują w jednostkach samorządowych.

Pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (tzw. awans wewnętrzny - art. 20 ustawa o pracownikach samorządowych). Podstawowym warunkiem takiego awansu jest jednak posiadanie przez pracownika wykonującego pracę na określonym stanowisku odpowiednich kwalifikacji.

Służba przygotowawcza

Osoby, które pierwszy raz będą obejmować stanowisko urzędnicze, w tym stanowisko kierownicze, muszą odbyć służbę przygotowawczą. Jednak na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony, kierownik jednostki może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych (art. 19 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

Jeżeli pracodawca doceni wiedzę lub umiejętności kandydata umożliwiające należyte wykonywanie obowiązków, służba przygotowawcza nie będzie potrzebna.

Fakt zwolnienia nowego pracownika z obowiązku odbycia służby przygotowawczej nie oznacza, że nie będzie na nim ciążył obowiązek podejścia i zaliczenia egzaminu. Zwolnienie nowego pracownika, którego wiedza i umiejętności zostaną docenione, ze służby przygotowawczej nie oznacza bowiem tym samym zwolnienia go z warunku dalszego zatrudnienia, jakim jest pozytywny wynik egzaminu. Sposób przeprowadzania służby przygotowawczej i egzaminu określa kierownik jednostki samorządowej w zarządzeniu.

Pierwsza umowa o pracę nowego pracownika zostanie zawarta maksymalnie na 6 miesięcy albo krócej. Rozwiązanie takiej umowy może nastąpić za 2-tygodniowym wypowiedzeniem.

Magdalena Kasprzak

Dorota Wołoszyn

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458)

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Dorota Woloszyn

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »