| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Klasyfikacja > Klasyfikacja budżetowa środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży

Klasyfikacja budżetowa środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży

Nowe zasady klasyfikacji środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży spowodowały praktyczne problemy samorządów. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach w odpowiedzi na wniosek gminy wyjaśnia, jak należy dokonywać planowania i ewidencjonowania takich wydatków.

Do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach wpłynął wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych dotyczących wprowadzenia nowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Na terenie gminy będącej autorem wniosku funkcjonują zarówno szkoły prowadzone przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, jak i inne. Szkoły zarządzane przez stowarzyszenia otrzymują od gminy dotację podmiotową mającą na celu finansowanie wydatków bieżących tych szkół. Według wnioskodawcy w prawie każdej placówce oświatowej na terenie gminy uczą się dzieci wymagające specjalnego kształcenia. Gmina zwraca się do RIO z dwoma pytaniami – czy środki na kształcenie specjalne mogą zostać wyodrębnione w ramach przekazanych szkołom dotacji podmiotowych oraz czy wyliczając podstawę kwoty dotacji na podstawie wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia, należy uwzględnić również wydatki nowych rozdziałów.

Zobacz również: Czy zakup stolików uczniowskich do szkoły stanowi wydatek strukturalny

W odpowiedzi Regionalna Izba Obrachunkowa informuje, że zgodnie z przepisami ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej w roku 2015 jednostka samorządu terytorialnego przeznaczy na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży środki nie mniejsze niż wynikające z podziału subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tych działań. Kształcenie specjalne dotyczy dzieci i młodzieży, które wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, a potrzeba ta jest potwierdzona orzeczeniem wydanym przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną. W takim orzeczeniu zespół orzekający wskazuje właściwe formy kształcenia specjalnego uwzględniające rodzaj i stopień niepełnosprawności dziecka. W związku z tym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2014 r. wprowadza dwa nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej: 80149 – dotyczący kształcenia specjalnego dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i objętych inną formą wychowania przedszkolnego oraz rozdział 80150, który dotyczy kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i szkołach artystycznych. Rozdziały te służą wyodrębnieniu wydatków związanych z kształceniem uczniów niepełnosprawnych ze wszystkich wydatków dotyczących szkół i przedszkoli. Jednostki samorządu terytorialnego planują i ewidencjonują w nich wykonywanie dotacji podmiotowych w części jaka dotyczy kształcenia dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dotacje przeznaczone na kształcenie innych uczniów powinny być uwzględniane w rozdziałach dotychczasowych. W sytuacji, w której w danej placówce dotowanej przez jednostkę samorządu uczą się również dzieci niepełnosprawne, dotację należałoby przekazać z dwóch rozdziałów, np. 80101 i 80149.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Gargas

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK