| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Klasyfikacja > Klasyfikacja budżetowa środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży

Klasyfikacja budżetowa środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży

Nowe zasady klasyfikacji środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży spowodowały praktyczne problemy samorządów. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach w odpowiedzi na wniosek gminy wyjaśnia, jak należy dokonywać planowania i ewidencjonowania takich wydatków.

Do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach wpłynął wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych dotyczących wprowadzenia nowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Na terenie gminy będącej autorem wniosku funkcjonują zarówno szkoły prowadzone przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, jak i inne. Szkoły zarządzane przez stowarzyszenia otrzymują od gminy dotację podmiotową mającą na celu finansowanie wydatków bieżących tych szkół. Według wnioskodawcy w prawie każdej placówce oświatowej na terenie gminy uczą się dzieci wymagające specjalnego kształcenia. Gmina zwraca się do RIO z dwoma pytaniami – czy środki na kształcenie specjalne mogą zostać wyodrębnione w ramach przekazanych szkołom dotacji podmiotowych oraz czy wyliczając podstawę kwoty dotacji na podstawie wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia, należy uwzględnić również wydatki nowych rozdziałów.

Zobacz również: Czy zakup stolików uczniowskich do szkoły stanowi wydatek strukturalny

W odpowiedzi Regionalna Izba Obrachunkowa informuje, że zgodnie z przepisami ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej w roku 2015 jednostka samorządu terytorialnego przeznaczy na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży środki nie mniejsze niż wynikające z podziału subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tych działań. Kształcenie specjalne dotyczy dzieci i młodzieży, które wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, a potrzeba ta jest potwierdzona orzeczeniem wydanym przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną. W takim orzeczeniu zespół orzekający wskazuje właściwe formy kształcenia specjalnego uwzględniające rodzaj i stopień niepełnosprawności dziecka. W związku z tym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2014 r. wprowadza dwa nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej: 80149 – dotyczący kształcenia specjalnego dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i objętych inną formą wychowania przedszkolnego oraz rozdział 80150, który dotyczy kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i szkołach artystycznych. Rozdziały te służą wyodrębnieniu wydatków związanych z kształceniem uczniów niepełnosprawnych ze wszystkich wydatków dotyczących szkół i przedszkoli. Jednostki samorządu terytorialnego planują i ewidencjonują w nich wykonywanie dotacji podmiotowych w części jaka dotyczy kształcenia dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dotacje przeznaczone na kształcenie innych uczniów powinny być uwzględniane w rozdziałach dotychczasowych. W sytuacji, w której w danej placówce dotowanej przez jednostkę samorządu uczą się również dzieci niepełnosprawne, dotację należałoby przekazać z dwóch rozdziałów, np. 80101 i 80149.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Milena Wilczak

Właścicielka biura rachunkowego Account Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK