| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Wiadomości > Opłata paliwowa na rzecz Funduszu Kolejowego

Opłata paliwowa na rzecz Funduszu Kolejowego

Nowelizacja ustaw o podatku akcyzowym oraz ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym zdaniem Ministerstwa Finansów przyczyni się do wzrostu wpływów do Funduszu Kolejowego.

Ministerstwo Finansów opracowało z końcem listopada projekt ustawy mający na celu zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego w latach 2015-2019. W ustawie o podatku akcyzowym zaproponowano czasowe - w latach 2015-2019 - obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o 25,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podwyższono wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.

Ministerstwo Finansów szacuje, że zmiany spowodują w latach 2015-2019 obniżenie wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych o około 500 mln zł w skali roku oraz wzrost o tę samą kwotę przychodów z opłaty paliwowej. To oznacza, że proponowana zmiana pozostanie neutralna dla ustalania wysokości cen paliw silnikowych.

Opłata paliwowa jest dzielona w proporcji 80% wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego oraz 20% wpływów do Funduszu Kolejowego. Nowelizacja pozwoli na zadedykowanie w latach 2015-2019 środków wynikających z podwyższenia opłaty paliwowej na rzecz Funduszu Kolejowego, w celu finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz utrzymania infrastruktury kolejowej.

Zobacz też: Podatki i opłaty lokalne 2014

Projekt ustawy wprowadza zmiany w trzech aktach prawnych: w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym.

Powyższe zmiany wynikają z potrzeby zwiększenia możliwości finansowych niezbędnych do realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej, innych wydatków finansowanych z tego funduszu oraz maksymalnego wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
W związku z założeniem przeznaczenia w latach 2015-2019 uzyskanych środków na finansowanie inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej równolegle zaproponowano stosowną nowelizację ustawy o Funduszu Kolejowym.

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Ministerstwo Finansów

Zdjęcia

Opłata paliwowa w latach 2015-2019/ Fot. Fotolia
Opłata paliwowa w latach 2015-2019/ Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK