REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo innowacyjne - zmiany w zamówieniach publicznych

Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy prawa zamówień publicznych będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

UZP: we wrześniu rząd ma przyjąć projekty ustaw dot. zamówień publicznych

We wrześniu rząd powinien przyjąć projekty dwóch nowych ustaw dotyczących zamówień publicznych - Prawa zamówień publicznych oraz nowej ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane - poinformował dyrektor działu prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych Rafał Jędrzejewski.

REKLAMA

REKLAMA

Jędrzejewski, podczas czwartkowej konferencji poświęconej przepisom o zamówieniach publicznych zorganizowanej przez agencję ISBnews, przypomniał, że projekty mają wdrożyć do naszego prawa nowe unijne dyrektywy. Oba projekty UZP przygotował w kwietniu tego roku i skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

"Aktualnie jesteśmy na etapie procedowania tych dwóch projektów przez Komitet ds. Cyfryzacji Rady Ministrów. (...) W przyszłym tygodniu projektami zajmie się Komitet ds. Europejskich. Na przestrzeni lipca i sierpnia planowane jest skierowanie tych dwóch projektów pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Obydwa projekty (...) mają charakter priorytetowy i mają być przedłożone do przyjęcia obecnej Radzie Ministrów do końca trzeciego kwartału br. Czyli planuje się, że we wrześniu obecna Rada Ministrów powinna te projekty przyjąć" - poinformował.

Jędrzejewski dodał, że nowy rząd zdecyduje, co z tymi projektami zrobić, czy powtórzyć procedurę legislacyjną, czy też skierować je do dalszych prac parlamentarnych. Zaznaczył jednak, że Polska ma obowiązek wdrożenia dyrektyw do kwietnia 2016 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących pełnej elektronizacji zamówień publicznych, które muszą wejść w życie do października 2018 r.).

"Trzeba bardzo intensywnie pracować po wyborach nad tymi przepisami" - podkreślił przedstawiciel UZP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnił, że dyrektywy unijne i przygotowane polskie przepisy kładą duży nacisk na negocjacje i dialog między zamawiającym i wykonawcą. Skróceniu mają ulec terminy składania ofert i wniosków, przewidziano racjonalizację czynności zamawiających. Zdaniem Jędrzejewskiego biurokracja charakteryzująca zamówienia publiczne zostanie w dużej mierze zniesiona.

"Będzie o wiele mniej pracy papierkowej w procesie ubiegania się o zamówienie publiczne" - podkreślił. Według niego nowe przepisy będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

Nowe przepisy mają dopuszczać elastyczność w zakresie zmiany umowy o zamówienie publiczne. Ma ona obejmować zarówno klauzule waloryzacyjne, jak i zmianę samej umowy. "W ramach modyfikacji będzie można nabyć roboty dodatkowe potrzebne do zrealizowania projektu, który jest przedmiotem zamówienia. W ramach tych zmian będzie można uwzględniać wszystkie te okoliczności, które nie były przewidywane przez zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego" - mówił Jędrzejewski. Dodał, że w określonych sytuacjach będzie można nawet zmienić wykonawcę zamówienia publicznego.

"To diametralnie różne podejście (...). Procedury zamówień publicznych nie powinny być barierą w realizacji projektów infrastrukturalnych (...), powinny być jak najbardziej elastyczne. Natomiast jak je zastosują zamawiający, i jaka będzie praktyka, to będzie zależeć od zamawiających. Będą mieli w rękach instrumenty bardzo dobre, tylko pytanie, czy będą potrafili z nich skorzystać" - mówił.

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński ocenił, że proponowane przez UZP zmiany idą w dobrym kierunku i były przez rynek oczekiwane. Krytykował jednak tempo prac nad nimi.

"Dlaczego w Polsce po raz kolejny, kiedy mamy do czynienia ze zmianą o fundamentalnym znaczeniu, która reguluje wydanie 150 mld zł rocznie - bo tyle jest mniej więcej wart rynek zamówień publicznych - jesteśmy w sytuacji, kiedy ledwie rok przed wejściem ustawy w życie, projekt pojawia się +na wokandzie+?" - pytał. Zaznaczył, że dyrektywy były przygotowywane przez kilka lat, znany był ich kierunek, więc nie wiadomo, dlaczego nad założeniami projektów nie zaczęto dyskutować wcześniej.

Styliński wskazał, że z danych za 2014 r. wynika, iż tylko pięć polskich firm uzyskało zamówienia na roboty budowlane poza granicami Polski, a ich łączna wartość wyniosła poniżej 10 mln euro. Natomiast zagraniczne firmy uzyskały w Polsce zamówienia o wartości ponad 10 mld zł. "Tutaj możemy postawić fundamentalne pytanie, co zrobić, aby nasz rynek był przede wszystkim dla podmiotów polskich i wzmacniał naszą gospodarkę i nasze przedsiębiorstwa?" - podkreślił.

Także Sebastian Pietrzyk, wspólnik z kancelarii Pietrzyk, Wójtowicz, Dubicki poparł postulat, by więcej zamówień publicznych w Polsce otrzymywali krajowi przedsiębiorcy. Według niego rządy innych krajów robią wszystko, aby to lokalni przedsiębiorcy pozyskiwali zamówienia. "To naturalne, tak się dzieje w całej Unii Europejskiej" - przekonywał.

Zdaniem Pietrzyka projekty zmian w przepisach o zamówieniach publicznych przygotowano późno. "Nie podoba mi się to, jak są napisane (...). Odnoszę wrażenie, że część to jest kalka z dyrektyw" - dodał. (PAP)

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Polecamy codzienna aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA