| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Przetargi publiczne będą przeprowadzane łatwiej

Przetargi publiczne będą przeprowadzane łatwiej

Zamawiający (np. jednostka samorządu terytorialnego) łatwiej poprawi błędy w ofertach wykonawców. Będzie także można zmienić wszystkie elementy specyfikacji łącznie z kryteriami oceny ofert oraz warunkami udziału w postępowaniu oraz sposobem ich oceny.


Od 24 października zacznie obowiązywać obszerna nowelizacja prawa zamówień publicznych z 4 września 2008 r. (Dz.U. nr 171, poz. 1058). Wiele wprowadzonych nią rozwiązań ułatwi życie zamawiającym. Część nowych przepisów będzie stosowana nawet do postępowań wszczętych przed 24 października. Dotyczy to zasad zmiany ogłoszeń i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zmiany reguł poprawiania omyłek w ofercie, przesłanek odrzucenia oferty oraz protestów wnoszonych od 24 października (włącznie) oraz wnoszonych w ich następstwie odwołaniami i skargami. Zatem nawet do postępowań jeszcze nie zakończonych przed wejściem w życie noweli będzie można stosować się niektóre przepisy, które co do zasady są korzystne dla zamawiających. Uznano wyjątkowo, że warto, aby miały one zastosowanie nie tylko do postępowań wszczynanych po wejściu w życie ustawy, ale również do tych postępowań, które już w tym momencie się toczą.

Urzędników ucieszy przede wszystkim możliwość zmiany wszystkich elementów specyfikacji łącznie z kryteriami oceny ofert oraz warunkami udziału w postępowaniu oraz sposobem ich oceny. Dotychczas nawet mały błąd w tym zakresie prowadził do unieważnienia przetargu i rozpoczynania procedury od nowa. Zamawiający będzie mógł dokonywać zmian w specyfikacji w uzasadnionych przypadkach, a nie jak wymagane było dotąd - w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Jeżeli jednak w wyniku zmiany specyfikacji nieprowadzącej do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu będzie konieczny dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach, to zamawiający musi przedłużyć termin składania ofert i poinformować o tym wykonawców, którym przekazano specyfikację, oraz zamieścić informację na stronie internetowej, jeżeli specyfikacja została tam udostępniana.

Poprawianie błędów

Nowością będzie rozszerzenie prawa zamawiających do poprawiania oczywistych omyłek w ofertach. Dotąd przez kazuistyczne przepisy często zdarzało się, że najkorzystniejsza cenowo oferta była odrzucana tylko dlatego, że nie można było poprawić w niej drobnych błędów nie wskazanych wprost w przepisach. W efekcie zamawiający musiał wybrać ofertę droższą.

Znika więc dotychczasowy zamknięty katalog sposobu poprawiania omyłek rachunkowych przez uchylenie art. 88 prawa zamówień publicznych. Usprawni to procedury udzielania zamówienia oraz spowoduje zmniejszenie liczby odrzucanych ofert i unieważnianych postępowań szczególnie przy zamówieniach na roboty budowlane. Zamawiający będzie miał jednak prawo samodzielnie precyzować w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przykładowe okoliczności, w których będzie dokonywał poprawy omyłek w ofertach. Może w tym zakresie wzorować się na dawnych ustawowych regulacjach.

W trakcie stosowania nowych przepisów zamawiający może mieć największe kłopoty z prawidłowym zastosowaniem przepisu pozwalającego na poprawianie omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Zamawiający powinien także zwrócić uwagę, na skrócenie z siedmiu do trzech dni terminu na wyrażenie zgody przez wykonawcę na poprawienie omyłki w ofercie.

Poprawki o ofercie

Dzięki zmianie art. 87 ust. 2 prawa zamówień publicznych zamawiający będzie miał obowiązek poprawienia w ofercie:

• oczywistych omyłek pisarskich,

• oczywistych omyłek rachunkowych, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek,

• innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty.

Uzupełnianie dokumentów

Całkowicie zmienią się zasady wzywania wykonawców do złożenia oświadczeń, dokumentów lub pełnomocnictw w postępowaniu, w przypadku gdy wykonawca ich nie złożył bądź złożył dokumenty zawierające błędy (art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych). Dotąd zamawiający musiał wzywać firmy do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu (tzw. dokumenty podmiotowe) oraz potwierdzających, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania zamawiającego (przedmiotowe).

Po nowelizacji zakres wezwania wykonawców do uzupełnienia dokumentacji zostanie rozszerzony także o pełnomocnictwo do złożenia oferty. Dzięki temu rozstrzygnięty został jeden z ważniejszy praktycznych problemów. Jest to nie tylko korzystne dla wykonawców, ale także dla zamawiających, gdyż pozwoli uratować korzystne cenowo oferty złożone bez prawidłowego umocowania.

Dotychczas sprawa umocowania osób podpisujących ofertę nie była wprost przesądzona w prawie zamówień publicznych. Część prawników wskazywało, że wykonawca mógł potwierdzić ofertą złożoną przez nieprawidłowo umocowanego pełnomocnika powołując się na przepisy kodeksu cywilnego, ale w praktyce zamawiający nie godzili się na takie potwierdzanie oferty. Inni prawnicy wskazywali, że uzupełnienie pełnomocnictwa jest niemożliwe i nie można w tym zakresie odwoływać się do regulacji cywilistycznych. Za sprawą nowelizacji spór został rozstrzygnięty przez dodanie wyraźnych przepisów.

Od obowiązku wezwania do uzupełnienia dokumentacji zamawiający będzie mógł odstąpić tylko wtedy, gdy mimo uzupełnienia dokumentów oferta podlegałaby odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania. Nowością będzie jednak to, że złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert. Przyjęto, że niezłożenie jakiegoś dokumentu przez wykonawcę nie może oznaczać dla niego korzyści, polegającej na przyznaniu mu dodatkowego czasu na spełnienie warunków udziału w postępowaniu.

Utrata wadium

Urzędnicy dzięki nowelizacji uzyskają nowe, skuteczniejsze narzędzia do walki ze zmowami przetargowymi. Dotychczas instytucja uzupełniania dokumentacji była niekiedy wykorzystywana przez nieuczciwych wykonawców do wpływania na wynik przetargu. Wystarczyło, że firma, która zaoferowała najtańszą ofertę, celowo odmówiła uzupełnienia brakujących dokumentów, wtedy była wykluczana i zwracano jej wadium. Na jej miejsce mógł wejść inny wykonawca z droższą ofertą. Jeśli w zmowie uczestniczyło wielu oferentów, to zamawiający był zmuszony do wykluczenia kilku oferentów proponujących najniższe ceny. Po wejściu w życie nowelizacji celowe nieuzupełnienie dokumentów i pełnomocnictwa będzie oznaczało dla wykonawcy utratę wadium wraz z odsetkami. Aby uniknąć takiego skutku, przedsiębiorca, który nie uzupełni na wezwanie zamawiającego dokumentacji, będzie musiał wykazać, że nieuzupełnienie wynikało z przyczyn nieleżących po jego stronie. W ten sposób zrównana zostanie sytuacja wykonawcy, który nie uzupełnił i nie przedstawił dokumentów, z sytuacją wykonawcy, który uchyla się od zawarcia umowy lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Nowelizacja wprowadza także zmiany w zakresie wysokości wadium. Zamawiający będzie musiał żądać wadium tak jak teraz, gdy wartość zamówienia jest co najmniej równa tzw. progom unijnym. Przy zamówieniach o wartości do progów unijnych sam będzie decydował, czy to konieczne. Wysokość wadium nie będzie mogła być większa niż 3 proc. wartości zamówienia. Natomiast zniknie dotychczasowa dolna granica wadium - 0,5 proc. Jeżeli zamawiający będzie przewidywał udzielenie zamówień uzupełniających, powinien określić kwotę wadium dla wartości zamówienia podstawowego.

Zatrzymanie wadium

Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana:

• odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie;

• nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy;

• zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.

Zamawiający zatrzymuje także wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego nie złoży dokumentów, oświadczeń i pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.

Wysokość wadium

3 proc. wartości zamówienia - to maksymalna granica wysokości wadium

Ostateczne rozstrzygnięcie protestu

Protest należy uznać za ostatecznie rozstrzygnięty:

• jeżeli nie przysługuje odwołanie - wraz z rozstrzygnięciem przez zamawiającego protestu lub z upływem terminu na jego rozstrzygnięcie;

• jeżeli nie wniesiono odwołania - z upływem terminu do wniesienia odwołania;

• w przypadku wniesienia odwołania - z dniem wydania postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze albo wyroku Krajowej Izby Odwoławczej.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)128.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o.o.

Spółka Doradztwa Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »