REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

Maciej Piołunowicz
Maciej Piołunowicz
Członek IIA Standards Board, wiceprezes IIA Polska
Jakie są najważniejsze zmiany w Standardach?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

Standardy podstawą pracy audytora

Gdy tłumaczycie komuś spoza środowiska audytorskiego, czym właściwie jest Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA, to co mówicie? Na co zwracacie uwagę? Na konferencje, szkolenia, na możliwości networkingu i wymiany doświadczeń? Pewnie tak, to wszystko ma znaczenie, ale przecież najważniejsze jest coś innego. IIA jest twórcą Standardów audytu wewnętrznego, które są stosowane przez audytorów wewnętrznych na całym świecie. To Standardy powodują, że audytorzy wewnętrzni w Warszawie, Nowym Jorku, Pekinie i w Akrze pracują na podobnych zasadach. Zawód audytora wewnętrznego to jeden z nielicznych zawodów na świecie, który faktycznie został zestandaryzowany. Standardy stanowią podstawę naszej pracy. 

REKLAMA

REKLAMA

A właśnie teraz Standardy się zmieniają.

I nie jest to relatywnie drobna zmiana, jak w 2017 roku. Nie tym razem. Teraz Standardy zostały napisane zupełnie od nowa. Oczywiście, wiele kluczowych zagadnień, które doskonale znacie, pozostały w nowych Standardach. Niezależność i obiektywizm, planowanie oparte na ryzyku, zajmowanie się przez audyt mechanizmami kontrolnymi, zarządzaniem ryzykiem oraz governance – to wszystko było, jest i będzie. Ale mamy zupełnie nową strukturę standardów, i wprowadziliśmy mnóstwo nowych kwestii – strategia audytu, profesjonalny sceptycyzm, poufność, system KPI – to wszystko jest nowe w Standardach, choć często używane przez audytorów. 

Jakie są najważniejsze zmiany w Standardach?

Na pierwszy rzut oka widać nową strukturę Standardów. Teraz Standardy zostały podzielone na 5 obszarów:

REKLAMA

  • Cel audytu wewnętrznego
  • Etyka i profesjonalizm
  • Ład organizacyjny (governance) funkcji audytu wewnętrznego
  • Zarządzanie funkcją audytu wewnętrznego
  • Świadczenie usług audytu wewnętrznego

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Poza tym, kilka zmian które uważam za najistotniejsze:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kilkukrotne podkreślenie konieczności pomiaru jakości działania audytu wewnętrznego i wdrożenia systemu KPI (przede wszystkim Standard 12.2),
  • Zasady współpracy z innymi komórkami dostarczającymi zapewnienia, jak compliance czy zarządzanie ryzykiem (Standard 9.5),
  • Wskazanie w standardach na nowe, „miękkie” kompetencje – takie jak odwaga (standard 1.1) czy profesjonalny sceptycyzm (standard 4.4),
  • Wymóg wdrożenia Strategii Audytu Wewnętrznego (Standard 9.2),
  • Dużo większy nacisk w różnych Standardach na kwestie związane z komunikacją z różnymi interesariuszami i z tematami governance (ładu organizacyjnego). 

To tylko kilka wybranych kwestii. Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele. 

Podsumowanie

To przecież nowe Standardy audytu wewnętrznego zmieniają podejście audytorów i stawiają jeszcze większy nacisk na jakość i profesjonalizm naszej pracy. Dlatego powinniśmy śledzić te zmiany, doskonalić nasze umiejętności i dostosowywać się do nowych wymagań. Wdrożenie nowych Standardów może być wyzwaniem, ale jednocześnie daje nam szansę na rozwój i podnoszenie jakości naszej pracy. Dlatego warto zgłębiać nowe wytyczne i dostosować nasze działania do nowej rzeczywistości. Bo tylko w ten sposób będziemy mogli efektywnie wspierać organizacje w osiąganiu ich celów i spełniać najwyższe standardy profesjonalizmu.

Autor:

Maciej Piołunowicz

Od 2010 roku jest dyrektorem Departamentu Audytu Wewnętrznego w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) – Polskim Banku Rozwoju, gdzie kieruje 30 osobowym zespołem audytorów.
Jest członkiem IIA Standards Board – 20 osobowego zespołu osób z całego świata wybranych przez IIA Global, którzy przygotowali nowe Standardy IIA.
Jest wiceprezesem IIA Polska, gdzie odpowiada m.in. za współpracę międzynarodową z innymi Instytutami. Z IIA Polska współpracuje od prawie dwóch dekad. Posiada certyfikat CIA.
Jest wykładowcą na studiach podyplomowych z zakresu audytu wewnętrznego w SGH oraz na Uczelni Łazarskiego w Warszawie.
Jest autorem artykułów z zakresu audytu wewnętrznego i ładu korporacyjnego publikowanych w wiodących polskich gazetach i czasopismach.
Miał szereg wystąpień na konferencjach w Polsce i zagranicą, w tym na międzynarodowych konferencjach IIA w Singapurze i w Chicago, konferencji ISACA North America w Nowym Orleanie, oraz na konferencjach lub webinariach w Ghanie, Peru, Malezji, Nigerii, Ugandzie i wielu innych.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA