REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny 2015/2016 - jakie zmiany?

Wioleta Matela
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Audyt wewnętrzny od 1 stycznia 2016 roku ma być efektywniejszy. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt rozporządzenia w tym zakresie jest obecnie przedmiotem konsultacji publicznych.

Konsultacje potrwają do 29 czerwca 2015 r.

REKLAMA

Obecnie zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Proponowane przez resort finansów zmiany dotyczą przede wszystkim metodyki audytu. Nacisk położono tu na kwestie planowania zadania zapewniającego oraz na sposób komunikowania wyników audytu. Nowe rozporządzenie reguluje również sposób sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2015.

Jak wskazuje projektodawca, celem zmian jest podniesienie efektywności audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, iż audyt wewnętrzny prowadzony jest w ok. 1800 jednostkach sektora finansów publicznych przez ok. 2 tys. wewnętrznych audytorów.

Zobacz również: Audyt efektywnościowy w administracji publicznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zmieniają nowe przepisy?

Jednostki obligatoryjnie mają korzystać z systemu zarządzania ryzykiem przy przygotowywaniu rocznego planu audytu. W sposób i w formie uzgodnionej z kierownikiem ma być udostępniany roczny plan audytu. Ma to pozwolić pracownikom i audytowanym na uzyskanie informacji o działaniach audytu wewnętrznego od początku roku objętego planowaniem. Audytor wewnętrzny – zgodnie z nowymi przepisami – ma przeprowadzać wewnętrzny przegląd wstępny składający się z:

1. zapoznania się audytora wewnętrznego z obszarem działalności jednostki;

2. dokonania identyfikacji i oceny ryzyka towarzyszącego realizacji celów i zadań;

z uwzględnieniem wdrożonych mechanizmów kontrolnych;

3.  uzgodnienia z audytowanym kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem zapewniającym.

Polecamy wideoszkolenie: Zmiany w VAT 2015/2016 dla jsfp

REKLAMA

Audytor będzie musiał odnieść się do wyjaśnień i zastrzeżeń złożonych przez audytowanego podczas uzgadniania wstępnych wyników audytu w sprawozdaniu z zadania wyjaśniającego. W przypadku braku zastrzeżeń do zaleceń zawartych w sprawozdaniu nie będzie konieczności informowania kierownika jednostki o sposobie, terminie i osobach odpowiedzialnych za realizację zaleceń.

Kierownik komórki audytu wewnętrznego ma być również obowiązany do określenia sposobu przeprowadzania analizy ryzyka oraz wzorów podstawowych dokumentów, bez konieczności jednak uzgadniania ich z kierownikiem jednostki. Obowiązkiem audytora ma być również przekazanie informacji o wynikach oceny wewnętrznej i zewnętrznej audytu w sprawozdaniu z funkcjonowania audytu wewnętrznego w roku poprzednim.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku. Wyjątkiem są przepisy dotyczące sposobu sporządzania i elementów planu audytu oraz sprawozdania z jego wykonania (§ 3-8 rozporządzenia), które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Do zadań audytowych oraz czynności sprawdzających, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia mają mieć zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Polecamy serwis: Audyt i kontrola

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA