REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny 2015/2016 - jakie zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Audyt wewnętrzny od 1 stycznia 2016 roku ma być efektywniejszy. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt rozporządzenia w tym zakresie jest obecnie przedmiotem konsultacji publicznych.

Konsultacje potrwają do 29 czerwca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Proponowane przez resort finansów zmiany dotyczą przede wszystkim metodyki audytu. Nacisk położono tu na kwestie planowania zadania zapewniającego oraz na sposób komunikowania wyników audytu. Nowe rozporządzenie reguluje również sposób sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2015.

Jak wskazuje projektodawca, celem zmian jest podniesienie efektywności audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, iż audyt wewnętrzny prowadzony jest w ok. 1800 jednostkach sektora finansów publicznych przez ok. 2 tys. wewnętrznych audytorów.

REKLAMA

Zobacz również: Audyt efektywnościowy w administracji publicznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zmieniają nowe przepisy?

Jednostki obligatoryjnie mają korzystać z systemu zarządzania ryzykiem przy przygotowywaniu rocznego planu audytu. W sposób i w formie uzgodnionej z kierownikiem ma być udostępniany roczny plan audytu. Ma to pozwolić pracownikom i audytowanym na uzyskanie informacji o działaniach audytu wewnętrznego od początku roku objętego planowaniem. Audytor wewnętrzny – zgodnie z nowymi przepisami – ma przeprowadzać wewnętrzny przegląd wstępny składający się z:

1. zapoznania się audytora wewnętrznego z obszarem działalności jednostki;

2. dokonania identyfikacji i oceny ryzyka towarzyszącego realizacji celów i zadań;

z uwzględnieniem wdrożonych mechanizmów kontrolnych;

3.  uzgodnienia z audytowanym kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem zapewniającym.

Polecamy wideoszkolenie: Zmiany w VAT 2015/2016 dla jsfp

Audytor będzie musiał odnieść się do wyjaśnień i zastrzeżeń złożonych przez audytowanego podczas uzgadniania wstępnych wyników audytu w sprawozdaniu z zadania wyjaśniającego. W przypadku braku zastrzeżeń do zaleceń zawartych w sprawozdaniu nie będzie konieczności informowania kierownika jednostki o sposobie, terminie i osobach odpowiedzialnych za realizację zaleceń.

Kierownik komórki audytu wewnętrznego ma być również obowiązany do określenia sposobu przeprowadzania analizy ryzyka oraz wzorów podstawowych dokumentów, bez konieczności jednak uzgadniania ich z kierownikiem jednostki. Obowiązkiem audytora ma być również przekazanie informacji o wynikach oceny wewnętrznej i zewnętrznej audytu w sprawozdaniu z funkcjonowania audytu wewnętrznego w roku poprzednim.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku. Wyjątkiem są przepisy dotyczące sposobu sporządzania i elementów planu audytu oraz sprawozdania z jego wykonania (§ 3-8 rozporządzenia), które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Do zadań audytowych oraz czynności sprawdzających, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia mają mieć zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Polecamy serwis: Audyt i kontrola

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA