REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny 2016 - zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Audyt wewnętrzny ma być skuteczniejszy. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Finanse gminy

Minister finansów przedstawił projekt zmian w metodyce audytu wewnętrznego, który ma wzmocnić efektywność i jakość kontroli w jednostkach sektora finansów publicznych.

REKLAMA

Propozycje zmian wynikają z projektu rozporządzenia ministra finansów w sprawie przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz przekazywania informacji o pracy i wynikach audytu wewnętrznego. Ma ono zastąpić od 1 stycznia 2016 r. (z pewnymi wyjątkami, które zaczną obowiązywać wcześniej) dotychczasowe rozporządzenie z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz.U. nr 21, poz. 108).

Zobacz również: Ustawowa definicja kontroli zarządczej

REKLAMA

Nowe przepisy mają w większym niż obecnie stopniu zapewnić kierownikom jednostek publicznych (np. ministerstwom, urzędom, gminom, powiatom, województwom) większą pomoc ze strony audytorów wewnętrznych. Głównym zadaniem tych drugich będzie wsparcie kierowników jednostki w zakresie: zgodności działalności danej jednostki z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, przestrzegania zasad etyki, skuteczności przepływu informacji oraz zarządzania ryzykiem. Audytorzy zadbają więc o to, aby kontrola zarządcza w jednostce była adekwatna, skuteczna i efektywna. Jak wskazuje resort finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, będzie ona taka, gdy w jednostce publicznej będą prawidłowo funkcjonowały elementy takie jak: zarządzanie ryzykiem, informacja i komunikacja wewnętrzna, monitorowanie i ocena oraz mechanizmy kontrolne.

Projekt ma usprawnić też pracę audytorów. Przy czym zakłada że każda jednostka opracowała już i wdrożyła m.in. systemy zarządzania ryzykiem związanym z osiąganiem celów i realizacją zadań jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od przyszłego roku systemy te mają być wykorzystywane do opracowania rocznego planu audytu wewnętrznego. Plan ma być następnie udostępniany kierownikowi jednostki, aby miał on świadomość, jakie działania audytor chce podjąć w danym roku. Ponadto audytor będzie uzgadniał z audytowanym (np. urzędem, gminą) kryteria oceny mechanizmów kontrolnych i udostępniał mu wstępne wyniki audytu wewnętrznego. Projekt określa również sposób sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu za 2015 r. oraz opracowania planu audytu na 2016 r. ©?

2 tys. tyle obecnie jest audytorów wewnętrznych

1,8 tys. tyle działa jednostek sek- tora finansów publicznych

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

REKLAMA

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

REKLAMA