REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny 2016 - zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Audyt wewnętrzny ma być skuteczniejszy. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Finanse gminy

Minister finansów przedstawił projekt zmian w metodyce audytu wewnętrznego, który ma wzmocnić efektywność i jakość kontroli w jednostkach sektora finansów publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Propozycje zmian wynikają z projektu rozporządzenia ministra finansów w sprawie przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz przekazywania informacji o pracy i wynikach audytu wewnętrznego. Ma ono zastąpić od 1 stycznia 2016 r. (z pewnymi wyjątkami, które zaczną obowiązywać wcześniej) dotychczasowe rozporządzenie z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz.U. nr 21, poz. 108).

Zobacz również: Ustawowa definicja kontroli zarządczej

Nowe przepisy mają w większym niż obecnie stopniu zapewnić kierownikom jednostek publicznych (np. ministerstwom, urzędom, gminom, powiatom, województwom) większą pomoc ze strony audytorów wewnętrznych. Głównym zadaniem tych drugich będzie wsparcie kierowników jednostki w zakresie: zgodności działalności danej jednostki z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, przestrzegania zasad etyki, skuteczności przepływu informacji oraz zarządzania ryzykiem. Audytorzy zadbają więc o to, aby kontrola zarządcza w jednostce była adekwatna, skuteczna i efektywna. Jak wskazuje resort finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, będzie ona taka, gdy w jednostce publicznej będą prawidłowo funkcjonowały elementy takie jak: zarządzanie ryzykiem, informacja i komunikacja wewnętrzna, monitorowanie i ocena oraz mechanizmy kontrolne.

REKLAMA

Projekt ma usprawnić też pracę audytorów. Przy czym zakłada że każda jednostka opracowała już i wdrożyła m.in. systemy zarządzania ryzykiem związanym z osiąganiem celów i realizacją zadań jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od przyszłego roku systemy te mają być wykorzystywane do opracowania rocznego planu audytu wewnętrznego. Plan ma być następnie udostępniany kierownikowi jednostki, aby miał on świadomość, jakie działania audytor chce podjąć w danym roku. Ponadto audytor będzie uzgadniał z audytowanym (np. urzędem, gminą) kryteria oceny mechanizmów kontrolnych i udostępniał mu wstępne wyniki audytu wewnętrznego. Projekt określa również sposób sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu za 2015 r. oraz opracowania planu audytu na 2016 r. ©?

2 tys. tyle obecnie jest audytorów wewnętrznych

1,8 tys. tyle działa jednostek sek- tora finansów publicznych

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA