REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie z dotacji kosztów wyżywienia w przedszkolu niepublicznym

Subskrybuj nas na Youtube
zabawa, przedszkole, przedszkolak, dziecko
zabawa, przedszkole, przedszkolak, dziecko
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu należy uznać za dopuszczalne sfinansowanie wydatków ponoszonych przez niepubliczne przedszkole na wyżywienie dzieci z dotacji przekazywanej z budżetu gminy w sytuacji nie pobierana od rodziców opłat z tego tytułu. Ostateczna ocena sytuacji i podjęcie decyzji z tym związanej należy jednak do organu dotującego.

Jak wskazuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zwanej dalej „uso”, dotacje udzielane z budżetu gminy są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań m.in. niepublicznego przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

REKLAMA

Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Zdaniem RIO przywołany przepis art. 9 ust. 3d uso określa przeznaczenie dotacji na wydatki bieżące w celu realizacji wskazanych w nim zadań, co obejmuje również zapewnienie opieki podopiecznym.

Zobacz również: Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy

REKLAMA

RIO we Wrocławiu przywołuje Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lipca 2009 r. (sygn. akt I OSK 1450/08), który stwierdził, iż „zapewnienie wyżywienia dla podopiecznych w placówkach przedszkolnych nie ma fakultatywnego charakteru jak w przypadku stołówek szkolnych, co niewątpliwie wynika z jednej strony z kondycji psychofizycznej i wieku podopiecznych przedszkoli (…) jak również z faktu, że przedszkole zobligowane jest do realizacji podstawy programowej, w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie, a także konieczności sprawowania opieki nad dziećmi, której logiczną konsekwencją powinno być zapewnienie podopiecznym właściwego wyżywienia.”

Zdaniem izby można uznać, iż finansowanie wyżywienia, w tym kosztów przygotowania posiłków można w placówce przedszkolnej zakwalifikować do wydatków bieżących ponoszonych z dotacji, skoro zorganizowanie wyżywienia ustawodawca zaliczył do realizacji zadań opiekuńczych, na co wskazuje przepis art. 67a ust. 1 w związku z art. 84a uso. Podobne stanowisko wyraził WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 12 marca 2013 r. (sygn. akt II SA/Rz 31/13), stwierdzając, że „wyżywienie dzieci mieści się w zakresie zadań wskazanych w tym przepisie – kształcenia, wychowania i opieki, wydatki na ten cel mają charakter bieżący.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RIO zwraca jednak uwagę na to, iż w orzecznictwie sądowym pojawiły się stanowiska odmienne od powyższego. Wskazać można na wyroki WSA w Warszawie z dnia 6.03.2014 sygn. akt V SA/Wa 1785/13 i z dnia 18.06.2014 r. sygn. akt V SA/Wa 471/14), w których stwierdzono, że ujmowanie w rozliczeniu dotacji wydatków sfinansowanych z dotacji a dotyczących np. wyżywienia (rozumianego jako catering), powodowałoby podwójne finansowanie wyżywienia dzieci. Podobne stanowisko wyraziła Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym znak LGD-4101-016-016/11. RIO podkreśla, iż stanowiska te dotyczyły sytuacji, kiedy pobierano od rodziców opłaty za wyżywienie.

Mając na względzie przedstawione zróżnicowanie stanowisk opartych na różnych stanach faktycznych w ocenie Izby należy uznać za dopuszczalne sfinansowanie wydatków ponoszonych przez niepubliczne przedszkole na wyżywienie dzieci z dotacji przekazywanej z budżetu gminy w sytuacji nie pobierana od rodziców opłat z tego tytułu. Ostateczna ocena sytuacji i podjęcie decyzji z tym związanej należy jednak do organu dotującego.

Źródło: Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 3 sierpnia 2015 r., znak P.WR.54.53.2015

Polecamy serwis: Oświata

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA