Finansowanie z dotacji kosztów wyżywienia w przedszkolu niepublicznym
REKLAMA
REKLAMA
Jak wskazuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zwanej dalej „uso”, dotacje udzielane z budżetu gminy są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań m.in. niepublicznego przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.
REKLAMA
Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Zdaniem RIO przywołany przepis art. 9 ust. 3d uso określa przeznaczenie dotacji na wydatki bieżące w celu realizacji wskazanych w nim zadań, co obejmuje również zapewnienie opieki podopiecznym.
Zobacz również: Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy
REKLAMA
RIO we Wrocławiu przywołuje Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lipca 2009 r. (sygn. akt I OSK 1450/08), który stwierdził, iż „zapewnienie wyżywienia dla podopiecznych w placówkach przedszkolnych nie ma fakultatywnego charakteru jak w przypadku stołówek szkolnych, co niewątpliwie wynika z jednej strony z kondycji psychofizycznej i wieku podopiecznych przedszkoli (…) jak również z faktu, że przedszkole zobligowane jest do realizacji podstawy programowej, w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie, a także konieczności sprawowania opieki nad dziećmi, której logiczną konsekwencją powinno być zapewnienie podopiecznym właściwego wyżywienia.”
Zdaniem izby można uznać, iż finansowanie wyżywienia, w tym kosztów przygotowania posiłków można w placówce przedszkolnej zakwalifikować do wydatków bieżących ponoszonych z dotacji, skoro zorganizowanie wyżywienia ustawodawca zaliczył do realizacji zadań opiekuńczych, na co wskazuje przepis art. 67a ust. 1 w związku z art. 84a uso. Podobne stanowisko wyraził WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 12 marca 2013 r. (sygn. akt II SA/Rz 31/13), stwierdzając, że „wyżywienie dzieci mieści się w zakresie zadań wskazanych w tym przepisie – kształcenia, wychowania i opieki, wydatki na ten cel mają charakter bieżący.
RIO zwraca jednak uwagę na to, iż w orzecznictwie sądowym pojawiły się stanowiska odmienne od powyższego. Wskazać można na wyroki WSA w Warszawie z dnia 6.03.2014 sygn. akt V SA/Wa 1785/13 i z dnia 18.06.2014 r. sygn. akt V SA/Wa 471/14), w których stwierdzono, że ujmowanie w rozliczeniu dotacji wydatków sfinansowanych z dotacji a dotyczących np. wyżywienia (rozumianego jako catering), powodowałoby podwójne finansowanie wyżywienia dzieci. Podobne stanowisko wyraziła Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym znak LGD-4101-016-016/11. RIO podkreśla, iż stanowiska te dotyczyły sytuacji, kiedy pobierano od rodziców opłaty za wyżywienie.
Mając na względzie przedstawione zróżnicowanie stanowisk opartych na różnych stanach faktycznych w ocenie Izby należy uznać za dopuszczalne sfinansowanie wydatków ponoszonych przez niepubliczne przedszkole na wyżywienie dzieci z dotacji przekazywanej z budżetu gminy w sytuacji nie pobierana od rodziców opłat z tego tytułu. Ostateczna ocena sytuacji i podjęcie decyzji z tym związanej należy jednak do organu dotującego.
Źródło: Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 3 sierpnia 2015 r., znak P.WR.54.53.2015
Polecamy serwis: Oświata
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.