REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie z dotacji kosztów wyżywienia w przedszkolu niepublicznym

Subskrybuj nas na Youtube
zabawa, przedszkole, przedszkolak, dziecko
zabawa, przedszkole, przedszkolak, dziecko
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu należy uznać za dopuszczalne sfinansowanie wydatków ponoszonych przez niepubliczne przedszkole na wyżywienie dzieci z dotacji przekazywanej z budżetu gminy w sytuacji nie pobierana od rodziców opłat z tego tytułu. Ostateczna ocena sytuacji i podjęcie decyzji z tym związanej należy jednak do organu dotującego.

Jak wskazuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zwanej dalej „uso”, dotacje udzielane z budżetu gminy są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań m.in. niepublicznego przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Zdaniem RIO przywołany przepis art. 9 ust. 3d uso określa przeznaczenie dotacji na wydatki bieżące w celu realizacji wskazanych w nim zadań, co obejmuje również zapewnienie opieki podopiecznym.

Zobacz również: Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy

RIO we Wrocławiu przywołuje Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lipca 2009 r. (sygn. akt I OSK 1450/08), który stwierdził, iż „zapewnienie wyżywienia dla podopiecznych w placówkach przedszkolnych nie ma fakultatywnego charakteru jak w przypadku stołówek szkolnych, co niewątpliwie wynika z jednej strony z kondycji psychofizycznej i wieku podopiecznych przedszkoli (…) jak również z faktu, że przedszkole zobligowane jest do realizacji podstawy programowej, w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie, a także konieczności sprawowania opieki nad dziećmi, której logiczną konsekwencją powinno być zapewnienie podopiecznym właściwego wyżywienia.”

Zdaniem izby można uznać, iż finansowanie wyżywienia, w tym kosztów przygotowania posiłków można w placówce przedszkolnej zakwalifikować do wydatków bieżących ponoszonych z dotacji, skoro zorganizowanie wyżywienia ustawodawca zaliczył do realizacji zadań opiekuńczych, na co wskazuje przepis art. 67a ust. 1 w związku z art. 84a uso. Podobne stanowisko wyraził WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 12 marca 2013 r. (sygn. akt II SA/Rz 31/13), stwierdzając, że „wyżywienie dzieci mieści się w zakresie zadań wskazanych w tym przepisie – kształcenia, wychowania i opieki, wydatki na ten cel mają charakter bieżący.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RIO zwraca jednak uwagę na to, iż w orzecznictwie sądowym pojawiły się stanowiska odmienne od powyższego. Wskazać można na wyroki WSA w Warszawie z dnia 6.03.2014 sygn. akt V SA/Wa 1785/13 i z dnia 18.06.2014 r. sygn. akt V SA/Wa 471/14), w których stwierdzono, że ujmowanie w rozliczeniu dotacji wydatków sfinansowanych z dotacji a dotyczących np. wyżywienia (rozumianego jako catering), powodowałoby podwójne finansowanie wyżywienia dzieci. Podobne stanowisko wyraziła Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym znak LGD-4101-016-016/11. RIO podkreśla, iż stanowiska te dotyczyły sytuacji, kiedy pobierano od rodziców opłaty za wyżywienie.

Mając na względzie przedstawione zróżnicowanie stanowisk opartych na różnych stanach faktycznych w ocenie Izby należy uznać za dopuszczalne sfinansowanie wydatków ponoszonych przez niepubliczne przedszkole na wyżywienie dzieci z dotacji przekazywanej z budżetu gminy w sytuacji nie pobierana od rodziców opłat z tego tytułu. Ostateczna ocena sytuacji i podjęcie decyzji z tym związanej należy jednak do organu dotującego.

Źródło: Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 3 sierpnia 2015 r., znak P.WR.54.53.2015

Polecamy serwis: Oświata

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA