REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych

pieniądze, finanse, budżet gminy Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, budżet gminy Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?

Gmina uzyskuje dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, dochody pobierane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Środki niewykorzystane w danym roku budżetowym, które przeszły na rok następny jako wolne środki, w kolejnym roku były przeznaczane na te same cele co w roku poprzednim. I tak, środki niewykorzystane w danym roku na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnym programie przeciwdziałania narkomanii w kolejnym roku zwiększały pulę wydatków przeznaczonych na ten sam cel.

REKLAMA

REKLAMA

Środki niewykorzystane w danym roku budżetowym na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 200 l r. - Prawo ochrony środowiska były przywracane w roku następnym z przeznaczeniem na wydatki na ten sam cel.

Zobacz również: Nieprawidłowości przy ściąganiu podatków lokalnych

Analogicznie, niewydatkowane środki na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi – w kolejnym roku zwiększały pulę wydatków finansujących koszty systemu.

REKLAMA

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach podkreśla, iż w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązują m.in. zasady ustalone wart. 254 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedno Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), zgodnie z którymi:

- ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów,

- pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych w przepisach i harmonogramach jeżeli zostały opracowane),

- wydatki dokonywane są w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Jednocześnie RIO wskazuje na, wynikające z zasady roczności budżetu, przepisy art. 263 ustawy o finansach publicznych, z którego wynika, że niezrealizowane kwoty wydatków budżetowych wygasają z upływem roku budżetowego, chyba że organ stanowiący ustali wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz określi ostateczny termin ich realizacji w następnym roku budżetowym.

W związku z powyższym, w ocenie Izby, gmina nie ma obowiązku przeznaczania niewykorzystanych w roku poprzednim środków na te same cele w roku następnym. Środki te będące ogólną nadwyżką gmina może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe).

Zgodnie z decyzją organu stanowiącego środki te mogą być także przeznaczone na cele określone w wyżej przytoczonych ustawach.

Źródło: Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 14 lipca 2015 r.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA