REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych

pieniądze, finanse, budżet gminy Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, budżet gminy Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?

Gmina uzyskuje dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, dochody pobierane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Środki niewykorzystane w danym roku budżetowym, które przeszły na rok następny jako wolne środki, w kolejnym roku były przeznaczane na te same cele co w roku poprzednim. I tak, środki niewykorzystane w danym roku na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnym programie przeciwdziałania narkomanii w kolejnym roku zwiększały pulę wydatków przeznaczonych na ten sam cel.

REKLAMA

Środki niewykorzystane w danym roku budżetowym na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 200 l r. - Prawo ochrony środowiska były przywracane w roku następnym z przeznaczeniem na wydatki na ten sam cel.

Zobacz również: Nieprawidłowości przy ściąganiu podatków lokalnych

Analogicznie, niewydatkowane środki na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi – w kolejnym roku zwiększały pulę wydatków finansujących koszty systemu.

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach podkreśla, iż w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązują m.in. zasady ustalone wart. 254 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedno Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), zgodnie z którymi:

- ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów,

- pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych w przepisach i harmonogramach jeżeli zostały opracowane),

REKLAMA

- wydatki dokonywane są w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Jednocześnie RIO wskazuje na, wynikające z zasady roczności budżetu, przepisy art. 263 ustawy o finansach publicznych, z którego wynika, że niezrealizowane kwoty wydatków budżetowych wygasają z upływem roku budżetowego, chyba że organ stanowiący ustali wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz określi ostateczny termin ich realizacji w następnym roku budżetowym.

W związku z powyższym, w ocenie Izby, gmina nie ma obowiązku przeznaczania niewykorzystanych w roku poprzednim środków na te same cele w roku następnym. Środki te będące ogólną nadwyżką gmina może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe).

Zgodnie z decyzją organu stanowiącego środki te mogą być także przeznaczone na cele określone w wyżej przytoczonych ustawach.

Źródło: Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 14 lipca 2015 r.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA