Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego w szkole?

Izabela Motowilczuk
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego?
Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego?
PROBLEM CZYTELNIKA Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego? Kierownik jednostki budżetowej (szkoła) chce dokonać takiego zakupu. Z jakich środków to sfinansować - bieżących jednostki czy z ZFŚS? Czy taki zakup może zostać uznany za niegospodarny?

RADA

Zakupu nie można sfinansować ze środków ZFŚS. Można na to przeznaczyć środki na wydatki bieżące jednostki budżetowej. Ocena gospodarności w tym przypadku będzie należała do organu nadrzędnego.

Pracodawca musi zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W ramach tego obowiązku powinien:

  • zorganizować tzw. pomieszczenie socjalne służące do spożywania posiłków własnych pracowników i wydawania napojów,
  • zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych stale lub czasowo (np. w ciepłych lub zimnych porach roku w określonych temperaturach i wilgotności powietrza) - wodę i inne napoje, zgodnie z wymaganiami w odrębnych przepisach.

Takie zasady wynikają z § 112 i 113 rozporządzenia w sprawie BHP oraz § 29 ust. 1 i 3, § 30 pkt 2 załącznika nr 3 do tego rozporządzenia.

O szczegółach rozstrzyga regulamin pracy

Szczegóły na temat tego, w jaki sposób będą zrealizowane te wymogi, powinien ustalić pracodawca w przepisach wewnętrznych (np. w regulaminie pracy). Są jednostki, w których spełniane są wymagania minimum, czyli dostęp do wody zdatnej do picia oraz czajników służących do jej zagotowania i sporządzenia napojów we własnym zakresie przez pracowników, a w okresie letnim dodatkowo woda mineralna i/lub napoje izotoniczne. Są także jednostki, które dodatkowo wydają wszystkim pracownikom kawę i herbatę - w stałej ilości i gatunku na cały rok, do samodzielnego sporządzania napojów. Są też takie jednostki, w których zapewniane są kawa i herbata ze specjalnych ekspresów, w wielu rodzajach i gatunkach, każdemu według potrzeb.

Środki na realizację tych wymagań muszą być zapewnione przez pracodawcę. Nie można ich finansować ze środków ZFŚS, ponieważ nie mieści się to w definicji działalności socjalnej z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS.

Trzeba uwzględnić ustawę o finansach publicznych

W jednostkach sektora finansów publicznych wydatki jednostek budżetowych, w tym na realizację obowiązków pracodawców wobec pracowników, są finansowane ze środków publicznych (art. 11 ust. 1 uofp). Z tego względu muszą być dokonywane zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

  • uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Takie wymogi są określone w art. 44 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 uofp.

Każdy z opisanych sposobów zapewnienia pracownikom dostępu do wody i/lub napojów jest zgodny z przepisami. Ocenie podlega więc ich celowość i oszczędność. A to są kryteria subiektywne i w przypadku różnych JST mogą być różnie przyjmowane. W JST o bardzo wysokich dochodach własnych warunki pracy w podległych jednostkach budżetowych mogą być ustalane na wyższym poziomie niż w JST mających przejściowe problemy ze zrównoważeniem dochodów i wydatków budżetowych czy w JST o bardzo trudnej sytuacji finansowej. Za realizację budżetu JST odpowiada zarząd JST. Jego działania, w tym celowość i oszczędność w wykorzystaniu środków publicznych, ocenia organ stanowiący JST, a także cała wspólnota samorządowa (w ramach wyborów). Dlatego kierownik szkoły przy planowaniu wydatków na organizację pokoju socjalnego powinien przygotować różne wersje realizacji tego obowiązku.

Przykładowo:

wersja maksimum

zakup ekspresu do kawy/herbaty, wydawanie pracownikom kawy i herbaty według potrzeb

wersja medium

zakup czajników, wydawanie pracownikom kawy i herbaty według stałych norm na osobę

wersja minimum

zapewnienie dostępu do wody pitnej i czajników do sporządzania gorących napojów przez pracowników we własnym zakresie

Dla każdego rozwiązania trzeba oszacować koszty i przedstawić sprawę zarządowi JST na etapie tworzenia planu finansowego jednostki na kolejny rok budżetowy (w tzw. planie rzeczowo-finansowym, gdzie podaje się zadania i koszty ich realizacji). W zależności od tego, co zadysponuje zarząd JST, kierownik jednostki wykona plan wydatków jednostki i sfinansuje z niego jedno z tych rozwiązań.

Zarzut niegospodarności

Jeśli kierownik jednostki nie dochowa podanego trybu postępowania i sam wybierze najdroższe rozwiązanie, to może się narazić na zarzut niegospodarności. Prawidłowość wykonania planu finansowego jednostki budżetowej podległej gminie może być badana w ramach audytu lub kontroli zarządczej II stopnia przez zarząd JST. Bada się wtedy m.in. celowość i gospodarność wydatków budżetowych (art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 2, art. 272 ust. 1 uofp).

Artykuł pochodzi z Zamknięcie roku 2021 – krok po kroku. Poradnik Rachunkowości Budżetowej nr 12/2021

  • art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746)

  • art. 11 ust. 1, art. 44 ust. 2 i ust. 3 pkt 1, art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 2, art. 272 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1927)

  • § 112, § 113 oraz § 29 ust. 1 i 3, § 30 pkt 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 173, poz. 1034)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Polski Ład w wynagrodzeniach i dochodach, Kodeks pracy 2022 i Czas pracy 2022
Komplet: Polski Ład w wynagrodzeniach i dochodach, Kodeks pracy 2022 i Czas pracy 2022
Tylko teraz
Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    25 sty 2022
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowcę GOPS można zatrudnić na część etatu
    GOPS ogłosił nabór na stanowisko kierowcy na 1 pełny etat. Zgłosił się 1 kandydat na 1/2 etatu. Czy w takiej sytuacji można go zatrudnić na 1/2 etatu?
    Jaki minimalny okres pracy uprawnia do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego
    Pracownik jest zatrudniony w Ośrodku Pomocy Społecznej będącym jednostką budżetową Gminy; od 19 lipca 2021r. został mu udzielony urlop bezpłatny i z tym dniem został zatrudniony na umowę o pracę w Urzędzie Miejskim w celu świadczenia pracy w nowo utworzonym wydziale ds. społecznych. Zatrudnienie to nie miało charakteru porozumienia stron ani przeniesienia służbowego. Czy w w/w sytuacji pracownikowi zatrudnionemu od 19 lipca 2021r. w Urzędzie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne pomimo nie przepracowania w Urzędzie sześciu miesięcy?
    Większe środki PFRON dla niepełnosprawnych w WTZ i ZAZ
    W 2022 r. kwota dofinansowania zatrudnienia osoby niepełnosprawnej w zakładzie aktywności zawodowej została podniesiona do poziomu 27 500 zł, co stanowi wzrost o 2 500 zł w stosunku do 2021 r.
    Kwalifikowalność VAT w inwestycjach z RFIL
    W ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) gmina może sfinansować wyłącznie wydatki majątkowe w kwocie netto oraz w tej części VAT, który nie podlega odliczeniu. Środki pozyskane w związku z dokonanym odliczeniem lub uzyskanym zwrotem podatku od towarów i usług powinny być wykorzystane przez gminę na inne wydatki majątkowe.
    Ekwiwalent dla strażaków - błąd w nowej ustawie o OSP?
    Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej informuje, że uchwały dot. ekwiwalentu dla strażaków OSP, podjęte przed 1 stycznia 2022 r. obowiązują nadal, do czasu wydania nowych uchwał przez gminy.
    W 2022 r. samorządy składają elektroniczne sprawozdania
    W 2022 r. zmieniono rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
    Wzór formularza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli
    Resort edukacji udostępnił formularz sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego za 2021 r.
    Prewspółczynnik w działalności wodno-kanalizacyjnej w 2022 r.
    Prewspółczynnik w działalności wodno-kanalizacyjnej: Czy w opisanej sytuacji przy obliczaniu prewspółczynnika dla pozostałej działalności z przychodów i obrotu należy wyłączyć wartości dotyczące wodociągów i kanalizacji zarówno z licznika, jak i z mianownika?
    MF: Jak rozliczyć niewydane w 2021 r. środki w programie "Laboratoria przyszłości"
    Jak zakwalifikować środki z programu "Laboratoria przyszłości", których szkoła nie wykorzystała w 2021 r. i przeszły na 2022 r.?
    Rola audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych
    Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.
    Czy w 2022 r. nauczyciel będzie mógł składać PIT-2 w kilku szkołach?
    Po medialnych doniesieniach o obniżonych pensjach nauczycieli i służb mundurowych wypłaconych w styczniu 2022 r., rząd zmieni przepisy.
    Z ulgi dla klasy średniej można się wycofać w dowolnym momencie
    W 2022 r. będzie można w dowolnym momencie wycofać się z ulgi dla klasy średniej. Po medialnych doniesieniach o obniżonych pensjach nauczycieli i służb mundurowych wypłaconych w styczniu 2022 r., rząd zmieni przepisy.
    Nauczyciele i służby mundurowe otrzymają wyrównanie za styczeń 2022 r.?
    Rząd zapowiedział wyrównanie w lutym 2022 r. obniżonych pensji nauczycieli i służb mundurowych wypłaconych w styczniu 2022 r.
    Obniżone wynagrodzenie nauczycieli i służb mundurowych - zmiany w PIT-2 w 2022 r.
    M.in. nauczyciele i funkcjonariusze służb mundurowych, którzy nie złożyli PIT-2 na 2022 r. będą mogli skorygować swoje przeoczenie w dowolnym momencie 2022 r. Pozwoli to im skorzystać z kwoty wolnej (425 zł miesięcznie minus składki) od podatku już w trakcie 2022 r.
    Czy błędem jest wliczanie dodatku stażowego za czas choroby do podstawy trzynastki
    Czy pomimo nowego stanowiska resortu pracy nadal można wliczać dodatek za wysługę lat przysługujący za czas choroby (tzw. składnik 220) do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego?
    Nieprawidłowości w dysponowaniu środkami publicznymi w samorządzie
    Nieprawidłowe dysponowanie środkami publicznymi pociąga za sobą odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Spektrum spraw, które można rozstrzygać na poziomie naruszenia dyscypliny, jest szerokie. Dotyczyć może naruszenia zasady zaciągania zobowiązań, nieterminowego regulowania zobowiązań, zaniechania inwentaryzacji, nierzetelnej sprawozdawczości czy też nieprawidłowo wykorzystanych dotacji. Jakie nieprawidłowości w dysponowaniu środkami publicznymi w samorządach występują najczęściej i jak ich unikać?
    Stan faktyczny czy dane z ewidencji gruntów przy wymiarze podatku od nieruchomości
    Po nabyciu spadku podatnik złożył informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz o gruntach, jakie nabył. Po porównaniu informacji podatnika z zapisami ewidencji gruntów i budynków, otrzymanej z geodezji, stwierdzono rozbieżności. Podatnik wskazuje, że nabył nieruchomość (lokal mieszkalny), który nie został ujawniony w ewidencji. Co w takiej sytuacji powinnam zrobić jako pracownik działu księgowości podatkowej?
    Wskaźnik zadłużenia samorządu – wybór średniej na okres 2022 r. – 2025 r.
    Wybór wariantu średniej powinien być dokonany najpóźniej do 31 grudnia 2021 r., a wybrany wariant jest jednolity dla całego okresu 2022-2025.
    Do końca stycznia 2022 r. gminy zgłaszają zapotrzebowanie w programie Opieka 75+
    Rusza kolejna edycja Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka 75+”. Do końca stycznia 2022 r. gminy mają czas na zgłaszanie zapotrzebowania na środki finansowe na rok 2022. Dotacja celowa z budżetu państwa w tej edycji wzrosła do 60 proc. kosztów realizacji zadania.
    Kto kieruje burmistrza na służbę przygotowawczą
    Nowy dyrektor zakładu wodociągów jest osobą podejmującą pracę na stanowisku urzędniczym po raz pierwszy, w związku z czym musi przejść służbę przygotowawczą i zakończyć ją egzaminem. Czy służbę przygotowawczą dyrektor musi przejść według regulaminu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji czy według regulaminu Gminy? Kto ma go skierować?
    Zamówienia publiczne 2022 r. - progi unijne i ich równowartości w złotych
    Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe progi unijne i ich równowartości w złotych oraz nowy średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.
    Do 31 stycznia 2022 r. nowe sprawozdanie w zamówieniach publicznych
    Zamawiający zostali zobowiązani do zapewnienia minimalnych poziomów docelowych udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi. Chodzi o dwa okresy: do końca 2025 r. i do końca 2030 r.
    Komunikat MF z 20 grudnia 2021 r. - 8 mld zł już na kontach samorządów
    20 grudnia 2021 r. MF poinformowało o przekazaniu na konta samorządów 8 mld zł. To dodatkowe pieniądze dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) podzielone algorytmem opartym na obiektywnych danych.
    Wzór - zwrot nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej
    Znany jest wzór oświadczenia o uznaniu zasadności zwrotu nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w tej sprawie.
    Sprzedaż samochodu wykorzystywanego przez DPS a VAT
    Sprzedaż samochodu a VAT. Czy sprzedaż samochodu wykorzystywanych przez DPS podlega opodatkowaniu VAT?