REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego w szkole?

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego?
Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego?

REKLAMA

REKLAMA

PROBLEM CZYTELNIKA Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego? Kierownik jednostki budżetowej (szkoła) chce dokonać takiego zakupu. Z jakich środków to sfinansować - bieżących jednostki czy z ZFŚS? Czy taki zakup może zostać uznany za niegospodarny?

RADA

Zakupu nie można sfinansować ze środków ZFŚS. Można na to przeznaczyć środki na wydatki bieżące jednostki budżetowej. Ocena gospodarności w tym przypadku będzie należała do organu nadrzędnego.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca musi zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W ramach tego obowiązku powinien:

  • zorganizować tzw. pomieszczenie socjalne służące do spożywania posiłków własnych pracowników i wydawania napojów,
  • zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych stale lub czasowo (np. w ciepłych lub zimnych porach roku w określonych temperaturach i wilgotności powietrza) - wodę i inne napoje, zgodnie z wymaganiami w odrębnych przepisach.

Takie zasady wynikają z § 112 i 113 rozporządzenia w sprawie BHP oraz § 29 ust. 1 i 3, § 30 pkt 2 załącznika nr 3 do tego rozporządzenia.

O szczegółach rozstrzyga regulamin pracy

Szczegóły na temat tego, w jaki sposób będą zrealizowane te wymogi, powinien ustalić pracodawca w przepisach wewnętrznych (np. w regulaminie pracy). Są jednostki, w których spełniane są wymagania minimum, czyli dostęp do wody zdatnej do picia oraz czajników służących do jej zagotowania i sporządzenia napojów we własnym zakresie przez pracowników, a w okresie letnim dodatkowo woda mineralna i/lub napoje izotoniczne. Są także jednostki, które dodatkowo wydają wszystkim pracownikom kawę i herbatę - w stałej ilości i gatunku na cały rok, do samodzielnego sporządzania napojów. Są też takie jednostki, w których zapewniane są kawa i herbata ze specjalnych ekspresów, w wielu rodzajach i gatunkach, każdemu według potrzeb.

REKLAMA

Środki na realizację tych wymagań muszą być zapewnione przez pracodawcę. Nie można ich finansować ze środków ZFŚS, ponieważ nie mieści się to w definicji działalności socjalnej z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba uwzględnić ustawę o finansach publicznych

W jednostkach sektora finansów publicznych wydatki jednostek budżetowych, w tym na realizację obowiązków pracodawców wobec pracowników, są finansowane ze środków publicznych (art. 11 ust. 1 uofp). Z tego względu muszą być dokonywane zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

  • uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Takie wymogi są określone w art. 44 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 uofp.

Każdy z opisanych sposobów zapewnienia pracownikom dostępu do wody i/lub napojów jest zgodny z przepisami. Ocenie podlega więc ich celowość i oszczędność. A to są kryteria subiektywne i w przypadku różnych JST mogą być różnie przyjmowane. W JST o bardzo wysokich dochodach własnych warunki pracy w podległych jednostkach budżetowych mogą być ustalane na wyższym poziomie niż w JST mających przejściowe problemy ze zrównoważeniem dochodów i wydatków budżetowych czy w JST o bardzo trudnej sytuacji finansowej. Za realizację budżetu JST odpowiada zarząd JST. Jego działania, w tym celowość i oszczędność w wykorzystaniu środków publicznych, ocenia organ stanowiący JST, a także cała wspólnota samorządowa (w ramach wyborów). Dlatego kierownik szkoły przy planowaniu wydatków na organizację pokoju socjalnego powinien przygotować różne wersje realizacji tego obowiązku.

Przykładowo:

wersja maksimum

zakup ekspresu do kawy/herbaty, wydawanie pracownikom kawy i herbaty według potrzeb

wersja medium

zakup czajników, wydawanie pracownikom kawy i herbaty według stałych norm na osobę

wersja minimum

zapewnienie dostępu do wody pitnej i czajników do sporządzania gorących napojów przez pracowników we własnym zakresie

Dla każdego rozwiązania trzeba oszacować koszty i przedstawić sprawę zarządowi JST na etapie tworzenia planu finansowego jednostki na kolejny rok budżetowy (w tzw. planie rzeczowo-finansowym, gdzie podaje się zadania i koszty ich realizacji). W zależności od tego, co zadysponuje zarząd JST, kierownik jednostki wykona plan wydatków jednostki i sfinansuje z niego jedno z tych rozwiązań.

Zarzut niegospodarności

Jeśli kierownik jednostki nie dochowa podanego trybu postępowania i sam wybierze najdroższe rozwiązanie, to może się narazić na zarzut niegospodarności. Prawidłowość wykonania planu finansowego jednostki budżetowej podległej gminie może być badana w ramach audytu lub kontroli zarządczej II stopnia przez zarząd JST. Bada się wtedy m.in. celowość i gospodarność wydatków budżetowych (art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 2, art. 272 ust. 1 uofp).

Artykuł pochodzi z Zamknięcie roku 2021 – krok po kroku. Poradnik Rachunkowości Budżetowej nr 12/2021

  • art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746)

  • art. 11 ust. 1, art. 44 ust. 2 i ust. 3 pkt 1, art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 2, art. 272 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1927)

  • § 112, § 113 oraz § 29 ust. 1 i 3, § 30 pkt 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 173, poz. 1034)

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

REKLAMA

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

REKLAMA

Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA