Kategorie

ZFŚS

Przejście nauczyciela na emeryturę w trakcie roku a odpis na ZFŚS. W 2021 r. nauczycielka planuje przejście na emeryturę. Szkoła rozważa jej dalsze zatrudnienie na zastępstwo za innego nieobecnego nauczyciela. Jak w takim przypadku należy zaplanować i naliczyć odpis na ZFŚS?
Odpis na ZFŚS w 2021 r. - ile wynosi dla nauczycieli oraz innych pracowników niebędących nauczycielami? Co się zmieniło w 2021 r. w odpisach na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych?
Pracownik urzędu (członek korpusu służby cywilnej) ma zajęcie komornicze, w którym jest napisane, że obejmuje ono "wynagrodzenie za pracę i wynagrodzenie za prace zlecone oraz nagrody i premie przysługujące dłużnikowi za okres jego zatrudnienia". Czy w tej sytuacji należy przekazywać komornikowi wypłaty dokonywane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?
Pracownik urzędu (członek korpusu służby cywilnej) ma zajęcie komornicze, w którym jest napisane, że obejmuje ono „wynagrodzenie za pracę i wynagrodzenie za prace zlecone oraz nagrody i premie przysługujące dłużnikowi za okres jego zatrudnienia”. Czy w tej sytuacji należy przekazywać komornikowi wypłaty dokonywane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?
Nowelizacja dotycząca ustawy o ZFŚS wprowadziła obowiązek naliczenia i przekazania na rachunek bankowy ZFŚS zwiększonych kwot odpisów na 2019 r. przez wszystkich pracodawców tworzących fundusz na podstawie ustawy o ZFŚS.
Przed naliczeniem pierwszej raty odpisu na ZFŚS średnioroczny stan zatrudnienia wynosił 67 pracowników. We wrześniu dodatkowo przyjęto do pracy 8 osób i wszystko wskazuje na to, że do końca roku zatrudnienie utrzyma się na poziomie 75 etatów. Czy dokonując we wrześniu przelewu drugiej raty odpisu na ZFŚS, można przeliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych i zwiększyć kwotę odpisu, czy może z korektą należy poczekać do 31 grudnia?
Samorządowy zakład budżetowy musi obowiązkowo tworzyć ZFŚS na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS. Przepisy ogólnie obowiązujące nie przewidują możliwości zmiany kwot bazowych do naliczania odpisów na ZFŚS w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.
Z projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2019 r. wynika zmiana w ustawie o ZFŚS dotycząca wysokości odpisu na ZFŚS w 2019 r. Proponuje się „zamrożenie” ZFŚS na poziomie obowiązującym w 2014 r.
Przyznanie pracownikowi dofinansowania do wypoczynku zimowego dziecka zależy od jego sytuacji życiowej, materialnej oraz rodzinnej.
Przy podziale ZFŚS bierze się pod uwagę nie tylko zgromadzone na rachunku bankowym środki pieniężne funduszu, lecz także jego zobowiązania i należności. W jaki sposób podzielić środki przypadające na fundusz w planie finansowym oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku funduszu?
Ustawa okołobudżetowa na 2016 rok zakłada „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz utrzymanie na poziomie z 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.
Czy w regulaminie ZFŚS może znaleźć się zapis, że wysokość kwoty dofinansowa¬nia do krajowego wypoczynku jest uzależniona jedynie od dochodu uzyskiwanego przez pracownika danego zakładu? Na jakich kontach należy ewidencjonować przyznane i wypłacone dofinansowanie do wczasów pod gruszą?
Ustawa o ZFŚS zawiera jedynie ogólny wykaz rodzajów działalności socjalnej. W zależności od potrzeb swoich pracowników oraz ich sytua­cji materialnej z ZFŚS mogą być finansowane różne rodzaje świadczeń w ramach działalności pracodawcy. Uszczegółowienie, jakiego rodzaju wsparcia socjalnego mogą spodziewać się osoby uprawnione, pracodawca powinien zawrzeć w regulaminie ZFŚS.
Odsetki od udzielonych przez gminę pożyczek z ZFŚS nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Podmiot wykonujący czynności związane z udzielaniem swoim pracownikom pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie działa bowiem w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Przepis art. 4 ustawy o ZFŚS dotyczy jedynie pracodawców prywatnych, którzy mają możliwość zrezygnowania z tworzenia ZFŚS lub dowolnego ustalenia wysokości odpisu na ten fundusz.
Zgromadzone przez pracodawcę środki ZFŚS muszą być w całości spożytkowane na działalność socjalną. W praktyce zdarza się, że środki zgromadzone w danym roku nie są w całości wykorzystane. W takim przypadku powiększają fundusz do wykorzystania w następnym roku.
Regulacje art. 3 ustawy o ZFŚS odnoszą się do podmiotów posiadających zdolność do samodzielnego zatrudniania i zwalniania pracowników.
W 2003 roku likwidacji uległa szkoła podstawowa. W tym samym roku, nauczyciele założyli tzw. małą szkołę, która otrzymuje dotację z gminy. Nauczycieli nie obowiązuje Karta Nauczyciela. W 2008 roku nauczyciel małej szkoły przeszedł na emeryturę. Nadal pracuje w małej szkole. Czy w tej sytuacji nauczycielowi należy się odpis na fundusz socjalny jako emerytowi ze szkoły podstawowej?
Obsługa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych byłych pracowników placówek oświaty, emerytów i rencistów prowadzi zespół ekonomiczno - administracyjny. Związki zawodowe uznały, iż korzystanie ze zbiorowych świadczeń powinno być dofinansowane w równym stopniu. Czy takie dofinansowanie do tych świadczeń podlega oskładkowaniu ZUS?
Pracodawca przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy w terminie do 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów. Oznacza to, że w terminie do 30 września na rachunek Funduszu musi wpłynąć pozostałe 25% odpisu rocznego.
Samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki budżetowe mają obowiązek tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Tworząc ZFŚS pracodawcy mogą skorzystać z dwóch źródeł odpisu na fundusz: obligatoryjnego oraz fakultatywnego.
W związku z feriami zimowymi pracownicy posiadający dzieci otrzymali dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki (chodzi o dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą). Takie dopłaty wypłacono także byłym pracownikom jednostki – obecnym emerytom i rencistom. Czy dopłaty te należy opodatkować po stronie osób, które je otrzymały?
Czy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zamiast talonów lub bonów towarowych, można wypłacić pracownikowi kwotę pieniężną – w zależności od dochodu – po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy?
Obowiązujące przepisy nie regulują zasad rozdzielania środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) na poszczególne cele ani zasad przyznawania świadczeń socjalnych uprawnionym osobom. Zasady te powinny być ustalone wewnętrznie – w regulaminie zakładowym jednostki.
Czy paczki świąteczne dla pracowników zalicza się do działalności socjalnej, którą można finansować ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Za 2009 r. od świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie pobieramy podatku dochodowego – łącznie do wysokości 380 zł rocznie na jednego zatrudnionego. Co zrobić natomiast w przypadku pracownika, który pracuje w kilku zakładach, w których również pobiera nieopodatkowane świadczenia z ZFŚS?
Z końcem roku pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien ustalić przeciętną liczbę osób zatrudnionych w zakładzie w danym roku i dokonać stosownej korekty odpisów przekazanych na ten fundusz.
Od 22 sierpnia 2009 r. (z mocą od 1 stycznia 2009 r.) od podatku dochodowego wolna jest wartość otrzymywanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i związanych z finansowaniem działalności socjalnej.
Starsi pracownicy naszej jednostki otrzymywali pomoc z ZFŚS w postaci nieopodatkowanych paczek. Młodzi pracownicy wolą otrzymać opodatkowane pieniądze. Czy wolno tak zróżnicować pomoc, że kwota brutto przeznaczona na pomoc będzie zależała tylko od dochodów i będzie równa w poszczególnych grupach (dochodowych)? Jakie dochody rodziny pracownicy muszą podawać do obliczania uprawnień do ZFŚS, czy również np. dodatki rodzinne? Czy wystarczy pobrać od pracowników oświadczenie o dochodach, czy muszą dostarczać zaświadczenia?
Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w naszym urzędzie miasta nie określa, aby jednym z kryteriów o przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z funduszu był staż pracy pracowników zatrudnionych w miejscu pracy (nie bierzemy pod uwagę stażu pracy ogólnego, a także zakładowego).