REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego w szkole?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego?
Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego?

REKLAMA

REKLAMA

PROBLEM CZYTELNIKA Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego? Kierownik jednostki budżetowej (szkoła) chce dokonać takiego zakupu. Z jakich środków to sfinansować - bieżących jednostki czy z ZFŚS? Czy taki zakup może zostać uznany za niegospodarny?

RADA

Zakupu nie można sfinansować ze środków ZFŚS. Można na to przeznaczyć środki na wydatki bieżące jednostki budżetowej. Ocena gospodarności w tym przypadku będzie należała do organu nadrzędnego.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca musi zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W ramach tego obowiązku powinien:

  • zorganizować tzw. pomieszczenie socjalne służące do spożywania posiłków własnych pracowników i wydawania napojów,
  • zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych stale lub czasowo (np. w ciepłych lub zimnych porach roku w określonych temperaturach i wilgotności powietrza) - wodę i inne napoje, zgodnie z wymaganiami w odrębnych przepisach.

Takie zasady wynikają z § 112 i 113 rozporządzenia w sprawie BHP oraz § 29 ust. 1 i 3, § 30 pkt 2 załącznika nr 3 do tego rozporządzenia.

O szczegółach rozstrzyga regulamin pracy

Szczegóły na temat tego, w jaki sposób będą zrealizowane te wymogi, powinien ustalić pracodawca w przepisach wewnętrznych (np. w regulaminie pracy). Są jednostki, w których spełniane są wymagania minimum, czyli dostęp do wody zdatnej do picia oraz czajników służących do jej zagotowania i sporządzenia napojów we własnym zakresie przez pracowników, a w okresie letnim dodatkowo woda mineralna i/lub napoje izotoniczne. Są także jednostki, które dodatkowo wydają wszystkim pracownikom kawę i herbatę - w stałej ilości i gatunku na cały rok, do samodzielnego sporządzania napojów. Są też takie jednostki, w których zapewniane są kawa i herbata ze specjalnych ekspresów, w wielu rodzajach i gatunkach, każdemu według potrzeb.

Środki na realizację tych wymagań muszą być zapewnione przez pracodawcę. Nie można ich finansować ze środków ZFŚS, ponieważ nie mieści się to w definicji działalności socjalnej z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba uwzględnić ustawę o finansach publicznych

W jednostkach sektora finansów publicznych wydatki jednostek budżetowych, w tym na realizację obowiązków pracodawców wobec pracowników, są finansowane ze środków publicznych (art. 11 ust. 1 uofp). Z tego względu muszą być dokonywane zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

  • uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Takie wymogi są określone w art. 44 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 uofp.

Każdy z opisanych sposobów zapewnienia pracownikom dostępu do wody i/lub napojów jest zgodny z przepisami. Ocenie podlega więc ich celowość i oszczędność. A to są kryteria subiektywne i w przypadku różnych JST mogą być różnie przyjmowane. W JST o bardzo wysokich dochodach własnych warunki pracy w podległych jednostkach budżetowych mogą być ustalane na wyższym poziomie niż w JST mających przejściowe problemy ze zrównoważeniem dochodów i wydatków budżetowych czy w JST o bardzo trudnej sytuacji finansowej. Za realizację budżetu JST odpowiada zarząd JST. Jego działania, w tym celowość i oszczędność w wykorzystaniu środków publicznych, ocenia organ stanowiący JST, a także cała wspólnota samorządowa (w ramach wyborów). Dlatego kierownik szkoły przy planowaniu wydatków na organizację pokoju socjalnego powinien przygotować różne wersje realizacji tego obowiązku.

Przykładowo:

wersja maksimum

zakup ekspresu do kawy/herbaty, wydawanie pracownikom kawy i herbaty według potrzeb

wersja medium

zakup czajników, wydawanie pracownikom kawy i herbaty według stałych norm na osobę

wersja minimum

zapewnienie dostępu do wody pitnej i czajników do sporządzania gorących napojów przez pracowników we własnym zakresie

Dla każdego rozwiązania trzeba oszacować koszty i przedstawić sprawę zarządowi JST na etapie tworzenia planu finansowego jednostki na kolejny rok budżetowy (w tzw. planie rzeczowo-finansowym, gdzie podaje się zadania i koszty ich realizacji). W zależności od tego, co zadysponuje zarząd JST, kierownik jednostki wykona plan wydatków jednostki i sfinansuje z niego jedno z tych rozwiązań.

Zarzut niegospodarności

Jeśli kierownik jednostki nie dochowa podanego trybu postępowania i sam wybierze najdroższe rozwiązanie, to może się narazić na zarzut niegospodarności. Prawidłowość wykonania planu finansowego jednostki budżetowej podległej gminie może być badana w ramach audytu lub kontroli zarządczej II stopnia przez zarząd JST. Bada się wtedy m.in. celowość i gospodarność wydatków budżetowych (art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 2, art. 272 ust. 1 uofp).

Artykuł pochodzi z Zamknięcie roku 2021 – krok po kroku. Poradnik Rachunkowości Budżetowej nr 12/2021

  • art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746)

  • art. 11 ust. 1, art. 44 ust. 2 i ust. 3 pkt 1, art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 2, art. 272 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1927)

  • § 112, § 113 oraz § 29 ust. 1 i 3, § 30 pkt 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 173, poz. 1034)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

REKLAMA

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA