REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy

Subskrybuj nas na Youtube
prawo, paragraf, dokumenty, umowa, praca/fot.Shutterstock
prawo, paragraf, dokumenty, umowa, praca/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.

Odpowiedź: Prawidłowe postępowanie jest następujące:

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest mienie komunalne?

Mienie komunalne obejmuje własność i inne prawa majątkowe (np. użytkowanie wieczyste, zastaw, hipoteka, użytkowanie, służebność) należące do danej gminy. Obejmuje także mienie gminnych osób prawnych (np. instytucji kultury utworzonych przez tę gminę). Podmiotem mienia komunalnego jest gmina albo samorządowa osoba prawna (art. 43 i art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Kto zarządza mieniem komunalnym?

Mieniem komunalnym może zarządzać bezpośrednio organ wykonawczy gminy (tu: wójt gminy). W praktyce jednak taki model jest niewykonalny, ponieważ wtedy wszystkie zadania gminy musiałaby wykonywać jedna jednostka organizacyjna - czyli urząd gminy. Obowiązujące ustawodawstwo przewiduje więc, że gmina wykonuje nałożone na nią zadania w imieniu własnym i na własny rachunek, wykonując działalność o charakterze użyteczności publicznej za pośrednictwem jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Są to jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, funkcjonujące na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) - w szczególności:

  • przedszkola,
  • szkoły,
  • inne jednostki oświatowe,
  • ośrodki pomocy społecznej,
  • inne jednostki systemu opieki społecznej,
  • zakłady gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
  • zakłady komunikacji publicznej.

Kto może składać oświadczenia woli w imieniu gminy?

Opisane zasady zarządu mieniem komunalnym znajdują odzwierciedlenie w przepisach wskazujących organy kompetentne do składania oświadczeń woli w imieniu gminy.

REKLAMA

W imieniu gminy oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie upoważnienia udzielonego mu przez wójta - zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą (art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może składać oświadczenia woli w imieniu jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych?

Natomiast w odniesieniu do mienia komunalnego, znajdującego się w zarządzie jednostek budżetowych (art. 12 ust. 2 u.f.p.) lub w użytkowaniu samorządowych zakładów budżetowych (art. 16 ust. 2 pkt. 4 u.f.p.) - oświadczenia woli składają kierownicy tych jednostek, na podstawie i w granicach określonych w udzielonym im przez wójta gminy pełnomocnictwie (art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Takie rozwiązanie wynika z tego, że jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe nie mają osobowości prawnej. Nie są więc podmiotami mienia komunalnego w rozumieniu art. 43 i art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ich mienie jest mieniem gminy. Dlatego kierownicy tych jednostek w stosunku do zarządzanego mienia mogą wykonywać tylko czynności, do których upoważni ich wójt gminy.

Jakie pełnomocnictwo jest potrzebne do czynności przekraczających zwykły zarząd?

Udzielone pełnomocnictwo zazwyczaj obejmuje swoim zakresem tzw. czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zwykły zarząd (np. zbywania i nabywania nieruchomości, albo ruchomych składników majątkowych o znacznej wartości) potrzebne jest wtedy oddzielne pełnomocnictwo. O zakresie pełnomocnictwa udzielonego kierownikom jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych decyduje wójt gminy.

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne

  • art. 11-17 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583)

  • art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 9 ust. 1, 3 i 4, art. 43, art. 45 ust. 1, art. 46 ust. 1, art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 559; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583)

źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA