REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy

prawo, paragraf, dokumenty, umowa, praca/fot.Shutterstock
prawo, paragraf, dokumenty, umowa, praca/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.

Odpowiedź: Prawidłowe postępowanie jest następujące:

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest mienie komunalne?

Mienie komunalne obejmuje własność i inne prawa majątkowe (np. użytkowanie wieczyste, zastaw, hipoteka, użytkowanie, służebność) należące do danej gminy. Obejmuje także mienie gminnych osób prawnych (np. instytucji kultury utworzonych przez tę gminę). Podmiotem mienia komunalnego jest gmina albo samorządowa osoba prawna (art. 43 i art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Kto zarządza mieniem komunalnym?

Mieniem komunalnym może zarządzać bezpośrednio organ wykonawczy gminy (tu: wójt gminy). W praktyce jednak taki model jest niewykonalny, ponieważ wtedy wszystkie zadania gminy musiałaby wykonywać jedna jednostka organizacyjna - czyli urząd gminy. Obowiązujące ustawodawstwo przewiduje więc, że gmina wykonuje nałożone na nią zadania w imieniu własnym i na własny rachunek, wykonując działalność o charakterze użyteczności publicznej za pośrednictwem jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Są to jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, funkcjonujące na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) - w szczególności:

  • przedszkola,
  • szkoły,
  • inne jednostki oświatowe,
  • ośrodki pomocy społecznej,
  • inne jednostki systemu opieki społecznej,
  • zakłady gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
  • zakłady komunikacji publicznej.

Kto może składać oświadczenia woli w imieniu gminy?

Opisane zasady zarządu mieniem komunalnym znajdują odzwierciedlenie w przepisach wskazujących organy kompetentne do składania oświadczeń woli w imieniu gminy.

REKLAMA

W imieniu gminy oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie upoważnienia udzielonego mu przez wójta - zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą (art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może składać oświadczenia woli w imieniu jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych?

Natomiast w odniesieniu do mienia komunalnego, znajdującego się w zarządzie jednostek budżetowych (art. 12 ust. 2 u.f.p.) lub w użytkowaniu samorządowych zakładów budżetowych (art. 16 ust. 2 pkt. 4 u.f.p.) - oświadczenia woli składają kierownicy tych jednostek, na podstawie i w granicach określonych w udzielonym im przez wójta gminy pełnomocnictwie (art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Takie rozwiązanie wynika z tego, że jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe nie mają osobowości prawnej. Nie są więc podmiotami mienia komunalnego w rozumieniu art. 43 i art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ich mienie jest mieniem gminy. Dlatego kierownicy tych jednostek w stosunku do zarządzanego mienia mogą wykonywać tylko czynności, do których upoważni ich wójt gminy.

Jakie pełnomocnictwo jest potrzebne do czynności przekraczających zwykły zarząd?

Udzielone pełnomocnictwo zazwyczaj obejmuje swoim zakresem tzw. czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zwykły zarząd (np. zbywania i nabywania nieruchomości, albo ruchomych składników majątkowych o znacznej wartości) potrzebne jest wtedy oddzielne pełnomocnictwo. O zakresie pełnomocnictwa udzielonego kierownikom jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych decyduje wójt gminy.

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne

  • art. 11-17 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583)

  • art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 9 ust. 1, 3 i 4, art. 43, art. 45 ust. 1, art. 46 ust. 1, art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 559; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583)

źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA