Kategorie

Jednostka budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jednostki sfery budżetowej mają wątpliwości związane ze sporządzaniem i składaniem sprawozdań finansowych w czasie epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Finansów na zadane pytanie.
Z dniem 16 lipca 2019 r. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Tekst zawiera zestawienie zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
PROBLEM: Jednostka budżetowa wprowadza na stan magazynowy materiały z rozbiórki (np. kostka z rozbiórki chodnika, gruz, znaki drogowe). Materiały przyjmowane na stan magazynowy nadają się do dalszego wykorzystania przez jednostkę. Czy materiały, o których mowa, mogą być wprowadzone na stan pozabilansowo (bez wartości)? Czy należy jednak dokonać komisyjnie ich wyceny i wprowadzić materiały z odzysku do ewidencji bilansowej zapisem 310/760? Jaki sposób postępowania będzie prawidłowy?
Jednostką organizacyjną, w której świadczy pracę dyrektor, jest zakład budżetowy. Wszelkie zaś decyzje pracownicze, m.in. ustalenie warunków pracy i płacy, zasady nagradzania względem dyrektora podpisuje wójt. Zważywszy na to, że dyrektor nie może jednocześnie występować w imieniu pracodawcy wobec własnej osoby, role takiego reprezentanta pełni wójt.
Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.
Należności na koniec każdego roku wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 i art. 7 uor). W odniesieniu do wyceny należności zasada ostrożności oznacza urealnienie ich wysokości z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników. W ewidencji księgowej urealnienia wartości należności dokonuje się za pomocą odpisu aktualizującego należności.
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?
Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".
Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.
Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.
Już 1 stycznia 2019 r. gminy muszą kupić nowe kasy fiskalne, gdyż wygasa okres przejściowy. Niewykluczone, że jednostki samorządu terytorialnego będą musiały dwukrotnie zmieniać kasy w krótkim odstępie czasu, ponieważ już w lipcu 2019 r. gminy prowadzące stołówki będą musiały wprowadzić kasy online.
Problem: Jestem księgową w niewielkiej oświatowej samorządowej jednostce budżetowej. Wystawiam w ciągu miesiąca dwie faktury - jedną za wynajem pomieszczenia (dochody budżetowe) i drugą za media w tym pomieszczeniu (dochody własne jednostki). VAT z tych faktur miesięcznie nie przekracza 150 zł i jest w całości odprowadzany do urzędu marszałkowskiego (centralizacja VAT). Nie korzystamy z odliczenia VAT.
Jednostki finansów publicznych stosują przepisy dotyczące podzielonej płatności na tych samych zasadach co inni podatnicy VAT, z tym zastrzeżeniem, że podatnik będący państwową jednostką budżetową dysponuje środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT prowadzonych dla rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 196 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62), na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych.
Jednostka budżetowa pozyskała od sponsora środki na zakup specjalnej altanki dla matek karmiących. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć w jednostce budżetowej wpłatę od sponsora z tytułu zawartej umowy sponsorskiej? W ramach planu wydatków jednostka budżetowa będzie zobligowana zakupić środek trwały - tj. przedmiotową altankę.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej. Są jednak pewne wyjątki.
W związku ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmieniły się zasady amortyzacji podatkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Co zmiany oznaczają dla jednostek?
Nieprawidłowość: W ewidencji budżetu gminy konta 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” wykazywały „skumulowane salda” dochodów i wydatków jednostek budżetowych za 2016 r., w kwotach: saldo Wn 222 – 8900,00 zł oznaczające dochody pobrane przez jednostki budżetowe oraz saldo Ma – 89 976 054,00 zł – oznaczające środki przekazane jednostkom na pokrycie ich wydatków.
Wątpliwość dotyczy zwrotu opłaty sądowej w 2017 r., a uiszczonej w 2016 r. W którym paragrafie ujmuje się opłatę po zmianie klasyfikacji budżetowej?
Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko dotyczące centralizacji rozliczeń, uznając, że Powiatowy Urząd Pracy, jako jednostka budżetowa stanowiąca administrację zespoloną, nie podlega centralizacji rozliczeń w powiecie w zakresie podatku VAT. Wobec czego w procesie centralizacji rozliczeń, wdrażanym w powiecie od 1 stycznia 2017 r., nie należy uwzględniać Powiatowego Urzędu Pracy.
Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.
Jednostka budżetowa w ewidencji środków trwałych ma zestaw komputerowy w jednej wartości. Jednostkę centralną tego zestawu chce przekazać innej jednostce budżetowej, ale nadal będzie korzystać z monitora. Czy trzeba dokonać protokolarnego rozdziału wartości księgowej zestawu komputerowego na jednostkę centralną komputera i monitor?
Jednostka działająca w formie jednostki budżetowej zawarła z tłumaczem przysięgłym umowę o dzieło na tłumaczenie tekstu wykorzystywanego w bieżącej działalności jednostki. Jak ująć w księgach rachunkowych jednostki operacje wynikające z wystawionego rachunku przez tłumacza? Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować ten wydatek?
Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Wynagrodzenie przysługujące płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania PIT jest dochodem jednostki, w związku z czym jednostka zobowiązana jest je przekazać na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak prawidłowo ująć to wynagrodzenie w księgach rachunkowych jednostki?
W warsztacie samochodowym wymieniono wyeksploatowany akumulator w samochodzie jednostki. Jednostka otrzymała z warsztatu fakturę, w której jako opis przedmiotu zamówienia wpisano wymianę akumulatora. Czy wydatek wynikający z uregulowania otrzymanej faktury należy zakwalifikować jako usługę, czy jako zakup materiału?
Podstawową nieprawidłowością w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki stosownej uchwały.
Jakie dokumenty księgowe powinna wystawić jednostka budżetowa z tytułu obciążenia wykonawcy karami umownymi oraz kosztami zastępczego usunięcia usterek? Czy mają to być noty księgowe? Jak ująć w ewidencji księgowej operacje związane z zastępczym usunięciem usterek?
W jednostce budżetowej od niedawna podpisujemy umowy z pracownikami na używanie do celów służbowych samochodów niebędących własnością pracodawcy. Jakich w związku z tym zapisów należy dokonać w księgach rachunkowych jednostki?
Samorządy coraz częściej sięgają po niestandardowe instrumenty finansowania zadłużenia. Część z nich ma na celu obejście przepisów o finansach publicznych i limity zadłużenia. Coraz częściej jednak takie działania są badane przez ograny kontrolne i organy ścigania.
5 września 2016 r. została uchwalona specustawa, normująca zagadnienie centralizacji VAT w samorządach. Kilka rozwiązań w niej zawartych można uznać za dość korzystne dla podatnika.
Nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości wyjaśnia problemy merytoryczne i organizacyjne, powstające przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (zwanych zapasami). Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury stwarza bowiem wiele problemów praktycznych.
Gminy nie będą mogły obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nowa poprawka do ustawy ma wejść w życie 1 października 2016 r.
Czy wpłata z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt może zostać zakwalifikowana jako wznowienie wydatków? Jakie regulacje powinny stosować w takich przypadkach samorządowe jednostki budżetowe?
Ustawa o finansach publicznych nie określa rodzajów rachunków bankowych, jakie mają obowiązek prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Czym więc powinny kierować się jednostki przy otwieraniu rachunku?
Kierowca domu pomocy społecznej (DPS) przedłożył w księgowości kserokopię pokwitowania wpłaty gotówkowej za wydanie karty parkingowej dla samochodu jednostki, służącego do przewozu osób niepełnosprawnych (oryginał potwierdzenia wpłaty został złożony razem z wnioskiem o wydanie karty). Czy na podstawie tej kserokopii można zwrócić kierowcy pieniądze?
W siedzibie jednostki budżetowej wymieniono windę dla niepełnosprawnych na nowszy model, za który zapłacono 140 000 zł. Czy taką kwotę można zapłacić ze środków remontowych, czy trzeba na to mieć zabezpieczone środki na inwestycje?
Nowe przepisy dotyczące ewidencji księgowej wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. Wynikają one głównie ze zmian w ustawie o rachunkowości.
Dotychczas jednostki budżetowe były uznawane za osobnych podatników. Jeśli ich obroty roczne przekraczały 150 tys. zł, to rozliczały VAT samodzielnie. Teraz konieczne będzie ich wyrejestrowanie. W nowej rzeczywistości będą musiały nauczyć się funkcjonować jak te jednostki, które ze względu na mniejsze obroty dotychczas nie były zarejestrowane, a co z tym idzie – nie wykazywały sprzedaży.
Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?
Czy jednostka budżetowa może zaciągnąć jednorazowe zobowiązanie na kolejny rok na poczet zamówienia publicznego bez zatwierdzonego planu finansowego na ten rok?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE) stwierdził, że "podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie".
Gmina często rozstrzyga wątpliwości związane ze swoimi obowiązkami jako płatnik, występując o indywidualne interpretacje. We wnioskach ORD-IN pojawia się niekiedy konieczność odwołania się do słowników języka polskiego. Czy można tą potrzebą uzasadnić zakup słownika języka polskiego przez dział księgowości gminy lub jej jednostki? Czy uzasadniony będzie zakup kilku takich słowników?
W minimalnych wymaganiach kwalifikacyjnych na stanowisko urzędnicze - księgowa jest określone, że księgową może być osoba z wyższym wykształceniem, jednakże jest przypis, że musi to być osoba z wykształceniem wyższym o odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, a w odniesieniu do stanowisk urzędniczych i kierowniczych stanowisk urzędniczych, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie umowy o pracę, a także wymagania określone w ustawie stosownie do opisu stanowiska. Czy w związku z określeniem "odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku" księgową może być osoba, która posiada wykształcenie wyższe administracja?
Dyrektorzy generalni mogą zatrudniać na kontraktach cywilnoprawnych inne osoby, w tym studentów, którzy będą pomagać urzędnikom w realizacji niektórych zadań. Zainteresowani nie mogą jednak domagać się ustalenia istnienia stosunku pracy. Tak orzekł Sąd Najwyższy.
Z pewnością bardzo poważnie rozważany będzie ruch w funduszu płac, czyli potocznie mówiąc odmrożenie płac w budżetówce" - powiedział minister. Choć - wskazał - "trzeba dodać, że płace w ostatnich latach rosły np. w przypadku nauczycieli, nauczycieli akademickich czy służb mundurowych". Według niego odmrożenie płac w niektórych branżach może mieć miejsce w 2016 r.
Jednostka (powiatowy urząd pracy) nie jest podatnikiem VAT. Przykładowo, obciążając inne jednostki kosztami mediów, wystawiamy noty obciążeniowe. Obecnie zamierzamy sprzedać używane komputery. Jaki dowód powinniśmy wystawić nabywcom?
Maleje liczba osób, które są zainteresowane zatrudnieniem w administracji rządowej. Wzrasta za to liczba odchodzących doświadczonych pracowników
Zgodnie z nowelizacją izba skarbowa i podległe jej urzędy skarbowe staną się jedną jednostką budżetową. Zadania dyrektora generalnego oraz kierownika jednostki budżetowej pełnił będzie dyrektor izby skarbowej, natomiast pracodawcą osób zatrudnionych w tak rozumianym urzędzie będzie izba skarbowa.
Urząd miasta należy uznać za jednostkę budżetową, chociaż – jak podkreśla RIO w Katowicach – nie jest to jednostka typowa.
Ciężarna pracownica jednostki budżetowej chorowała od początku roku, a następnie w maju urodziła dziecko. Podczas choroby otrzymywała dodatek stażowy. Czy przysługuje jej dodatkowe wynagrodzenie roczne od dodatku stażowego?