REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy strażakom OSP należy się ekwiwalent za dowożenie wody?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
Czy strażakom OSP należy się ekwiwalent za dowożenie wody
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W okresie suszy, z którym często wiąże się brak wody w studniach, strażacy ochotniczej straży pożarnej działającej na terenie naszej gminy dowożą mieszkańcom wodę. Czy za tego rodzaju działania gmina powinna wypłacać strażakom ekwiwalent pieniężny? Jeżeli tak, to jak prawidłowo go naliczyć?

Tak, w przedstawionym przypadku strażacy ratownicy są uprawnieni do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości określonej w uchwale rady gminy, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej.

REKLAMA

Uzasadnienie

Ekwiwalent pieniężny przysługuje strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu (art. 15 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych; dalej: ustawa o OSP). Aby udzielić odpowiedzi na pytanie, należy więc po pierwsze ustalić, czy dowóz wody mieści się w zakresie przedmiotowym aktywności, za które strażakom należy wypłacić ekwiwalent, a po drugie - czy mają oni status strażaków ratowników, którzy na mocy obowiązujących przepisów są do niego uprawnieni. Dopiero w dalszej kolejności należy się zastanowić, w jaki sposób ten ekwiwalent należy naliczyć.

Za jakie działania przysługuje ekwiwalent

Ekwiwalent pieniężny przysługuje za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu. Dowóz mieszkańcom wody bez wątpienia nie jest ani szkoleniem, ani ćwiczeniem. Należy natomiast się zastanowić, czy jest działaniem ratowniczym bądź akcją ratowniczą.

DEFINICJE

Akcja ratownicza - działania organizowane i kierowane przez Państwową Straż Pożarną (art. 7 pkt 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej).

Działania ratownicze - każda czynność podjęta w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidacja przyczyn powstania pożaru, wystąpienia klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia (art. 2 pkt 2 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej).

 

Jak wynika z przytoczonych definicji, o ile każda akcja ratownicza jest działaniem ratowniczym, o tyle nie każde działanie ratownicze jest akcją ratowniczą. Niewątpliwie dowozu wody mieszkańcom gminy nie można uznać za akcję ratowniczą. Trudno też na podstawie definicji ustawowej jednoznacznie ocenić, czy dowóz stanowi działanie ratownicze. Definicja ustawowa ma bowiem bardzo ogólny i niedookreślony charakter. Nie zawiera żadnego katalogu czynności podejmowanych w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidacji przyczyn innego miejscowego zagrożenia. Takie działanie ustawodawcy można jednak uznać za celowe - różnorodność sytuacji, które zdarzają się w praktyce, sprawia, że nie sposób stworzyć katalogu tych czynności. Sytuację może jednak rozjaśnić definicja innego miejscowego zagrożenia, którą odnajdziemy w art. 2 pkt 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DEFINICJE

Inne miejscowe zagrożenie - rozumie się przez to zdarzenie wynikające z rozwoju cywilizacyjnego i naturalnych praw przyrody niebędące pożarem ani klęską żywiołową, stanowiące zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, któremu zapobieżenie lub którego usunięcie skutków nie wymaga zastosowania nadzwyczajnych środków.

 

W świetle tej definicji można uznać, że dowóz wody mieszkańcom gminy, którzy zostali pozbawieni dostępu do niej w wyniku wysokich temperatur i braku opadów atmosferycznych, jest działaniem ratowniczym. Co za tym idzie - należy w takiej sytuacji wypłacić ekwiwalent pieniężny.

Komu przysługuje ekwiwalent pieniężny

Należy jednak zwrócić uwagę na to, że od 1 stycznia 2022 r. katalog podmiotów uprawnionych do otrzymania ekwiwalentu został ograniczony. Przysługuje on jedynie strażakowi ratownikowi, a nie wszystkim członkom ochotniczej straży pożarnej. Nie mogą go więc otrzymać strażacy, którzy nie mają statusu strażaka ratownika, czy też kandydaci na strażaka ratownika.

DEFINICJE

Strażak ratownik to strażak OSP, który:

  1. ukończył 18 lat, a nie ukończył 65 lat (z zastrzeżeniem funkcji kierowcy),
  2. posiada aktualne ubezpieczenie strażaków ratowników OSP,
  3. posiada aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do udziału w działaniach ratowniczych,
  4. odbył szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
  5. ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie podstawowe przygotowujące do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.
 
 

Jak obliczyć wysokość ekwiwalentu

REKLAMA

Wysokość ekwiwalentu ustala (nie rzadziej niż raz na 2 lata) właściwa rada gminy w drodze uchwały. Nie może on przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej.

Przy określaniu wysokości ekwiwalentu przysługującego strażakom ratownikom należy pamiętać o tym, że ustawodawca uregulował nie tylko jego zakres podmiotowy i przedmiotowy, lecz także wskazał, jak ma być on naliczany. Również ta regulacja uległa zmianie od 1 stycznia 2022 r. i w praktyce sprawiła gminom wiele problemów - co można łatwo zauważyć, śledząc rozstrzygnięcia nadzorcze unieważniające podjęte przez rady gmin w 2023 roku uchwały.

Przykładowe rozstrzygnięcia nadzorcze unieważniające uchwały w zakresie ekwiwalentu

  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 3 marca 2023 r. (nr PNIK-I.4131.158.2023)
  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 22 lutego 2023 r. (nr PN.4131.92.2023)
  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 4 marca 2022 r. (nr NP-II.4131.1.46.2022.4)
 

W obecnie obowiązującym stanie prawnym ekwiwalent należy naliczać za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej. Wcześniej ustawa o ochronie przeciwpożarowej przewidywała, że ekwiwalent należy naliczać za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Porównanie tych regulacji prowadzi do wniosku, że w obecnie obowiązującym stanie prawnym ustawodawca doprecyzował moment, od którego jest naliczany ekwiwalent pieniężny. Jednocześnie jednak ekwiwalent nie może już być obecnie rozliczany w systemie minutowym. Każdorazowo należy wypłacać go za pełną godzinę. Nie ma możliwości proporcjonalnego obniżania ekwiwalentu - nawet jeśli aktywność strażaków ratowników trwała tylko 20 minut.

INTERPRETACJE

(…) przyjąć należy, że pozostawienie organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego ograniczonej możliwości decydowania o wysokości ekwiwalentu, nie skutkuje automatycznym powstaniem dowolności w sposobie jego naliczania. (…) w aktualnie obowiązującym porządku prawnym, brak jest podstaw do stosowania rozliczeń "minutowych" w przypadku niewystępowania pełnej godziny uczestnictwa w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu bądź ćwiczeniach.

Pismo RIO w Gdańsku z 21 kwietnia 2022 r., nr RP.0441/107/13/1/2022

 

Czas udziału w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniach lub ćwiczeniach powinien być zatem zawsze zaokrąglany do pełnych godzin.

Artykuł pochodzi z Gazeta samorządu i administracji

Małgorzata Masłowska

prawnik, redaktor merytoryczny "Rachunkowości Budżetowej", specjalizuje się w tematyce prawa podatkowego i prawa pracy

Powołane rozstrzygnięcia nadzorcze

  • rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 3 marca 2023 r. (nr PNIK-I.4131.158.2023)
  • rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 22 lutego 2023 r. (nr PN.4131.92.2023)
  • rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 4 marca 2022 r. (nr NP-II.4131.1.46.2022.4)

Powołane pismo RIO

  • pismo RIO w Gdańsku z 21 kwietnia 2022 r. (nr RP.0441/107/13/1/2022)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

REKLAMA