REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy strażakom OSP należy się ekwiwalent za dowożenie wody?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
Czy strażakom OSP należy się ekwiwalent za dowożenie wody
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W okresie suszy, z którym często wiąże się brak wody w studniach, strażacy ochotniczej straży pożarnej działającej na terenie naszej gminy dowożą mieszkańcom wodę. Czy za tego rodzaju działania gmina powinna wypłacać strażakom ekwiwalent pieniężny? Jeżeli tak, to jak prawidłowo go naliczyć?

Tak, w przedstawionym przypadku strażacy ratownicy są uprawnieni do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości określonej w uchwale rady gminy, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej.

REKLAMA

Uzasadnienie

Ekwiwalent pieniężny przysługuje strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu (art. 15 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych; dalej: ustawa o OSP). Aby udzielić odpowiedzi na pytanie, należy więc po pierwsze ustalić, czy dowóz wody mieści się w zakresie przedmiotowym aktywności, za które strażakom należy wypłacić ekwiwalent, a po drugie - czy mają oni status strażaków ratowników, którzy na mocy obowiązujących przepisów są do niego uprawnieni. Dopiero w dalszej kolejności należy się zastanowić, w jaki sposób ten ekwiwalent należy naliczyć.

Za jakie działania przysługuje ekwiwalent

Ekwiwalent pieniężny przysługuje za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu. Dowóz mieszkańcom wody bez wątpienia nie jest ani szkoleniem, ani ćwiczeniem. Należy natomiast się zastanowić, czy jest działaniem ratowniczym bądź akcją ratowniczą.

DEFINICJE

Akcja ratownicza - działania organizowane i kierowane przez Państwową Straż Pożarną (art. 7 pkt 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej).

Działania ratownicze - każda czynność podjęta w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidacja przyczyn powstania pożaru, wystąpienia klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia (art. 2 pkt 2 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej).

 

Jak wynika z przytoczonych definicji, o ile każda akcja ratownicza jest działaniem ratowniczym, o tyle nie każde działanie ratownicze jest akcją ratowniczą. Niewątpliwie dowozu wody mieszkańcom gminy nie można uznać za akcję ratowniczą. Trudno też na podstawie definicji ustawowej jednoznacznie ocenić, czy dowóz stanowi działanie ratownicze. Definicja ustawowa ma bowiem bardzo ogólny i niedookreślony charakter. Nie zawiera żadnego katalogu czynności podejmowanych w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidacji przyczyn innego miejscowego zagrożenia. Takie działanie ustawodawcy można jednak uznać za celowe - różnorodność sytuacji, które zdarzają się w praktyce, sprawia, że nie sposób stworzyć katalogu tych czynności. Sytuację może jednak rozjaśnić definicja innego miejscowego zagrożenia, którą odnajdziemy w art. 2 pkt 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DEFINICJE

Inne miejscowe zagrożenie - rozumie się przez to zdarzenie wynikające z rozwoju cywilizacyjnego i naturalnych praw przyrody niebędące pożarem ani klęską żywiołową, stanowiące zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, któremu zapobieżenie lub którego usunięcie skutków nie wymaga zastosowania nadzwyczajnych środków.

 

W świetle tej definicji można uznać, że dowóz wody mieszkańcom gminy, którzy zostali pozbawieni dostępu do niej w wyniku wysokich temperatur i braku opadów atmosferycznych, jest działaniem ratowniczym. Co za tym idzie - należy w takiej sytuacji wypłacić ekwiwalent pieniężny.

Komu przysługuje ekwiwalent pieniężny

Należy jednak zwrócić uwagę na to, że od 1 stycznia 2022 r. katalog podmiotów uprawnionych do otrzymania ekwiwalentu został ograniczony. Przysługuje on jedynie strażakowi ratownikowi, a nie wszystkim członkom ochotniczej straży pożarnej. Nie mogą go więc otrzymać strażacy, którzy nie mają statusu strażaka ratownika, czy też kandydaci na strażaka ratownika.

DEFINICJE

Strażak ratownik to strażak OSP, który:

  1. ukończył 18 lat, a nie ukończył 65 lat (z zastrzeżeniem funkcji kierowcy),
  2. posiada aktualne ubezpieczenie strażaków ratowników OSP,
  3. posiada aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do udziału w działaniach ratowniczych,
  4. odbył szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
  5. ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie podstawowe przygotowujące do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.
 
 

Jak obliczyć wysokość ekwiwalentu

REKLAMA

Wysokość ekwiwalentu ustala (nie rzadziej niż raz na 2 lata) właściwa rada gminy w drodze uchwały. Nie może on przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej.

Przy określaniu wysokości ekwiwalentu przysługującego strażakom ratownikom należy pamiętać o tym, że ustawodawca uregulował nie tylko jego zakres podmiotowy i przedmiotowy, lecz także wskazał, jak ma być on naliczany. Również ta regulacja uległa zmianie od 1 stycznia 2022 r. i w praktyce sprawiła gminom wiele problemów - co można łatwo zauważyć, śledząc rozstrzygnięcia nadzorcze unieważniające podjęte przez rady gmin w 2023 roku uchwały.

Przykładowe rozstrzygnięcia nadzorcze unieważniające uchwały w zakresie ekwiwalentu

  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 3 marca 2023 r. (nr PNIK-I.4131.158.2023)
  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 22 lutego 2023 r. (nr PN.4131.92.2023)
  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 4 marca 2022 r. (nr NP-II.4131.1.46.2022.4)
 

W obecnie obowiązującym stanie prawnym ekwiwalent należy naliczać za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej. Wcześniej ustawa o ochronie przeciwpożarowej przewidywała, że ekwiwalent należy naliczać za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Porównanie tych regulacji prowadzi do wniosku, że w obecnie obowiązującym stanie prawnym ustawodawca doprecyzował moment, od którego jest naliczany ekwiwalent pieniężny. Jednocześnie jednak ekwiwalent nie może już być obecnie rozliczany w systemie minutowym. Każdorazowo należy wypłacać go za pełną godzinę. Nie ma możliwości proporcjonalnego obniżania ekwiwalentu - nawet jeśli aktywność strażaków ratowników trwała tylko 20 minut.

INTERPRETACJE

(…) przyjąć należy, że pozostawienie organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego ograniczonej możliwości decydowania o wysokości ekwiwalentu, nie skutkuje automatycznym powstaniem dowolności w sposobie jego naliczania. (…) w aktualnie obowiązującym porządku prawnym, brak jest podstaw do stosowania rozliczeń "minutowych" w przypadku niewystępowania pełnej godziny uczestnictwa w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu bądź ćwiczeniach.

Pismo RIO w Gdańsku z 21 kwietnia 2022 r., nr RP.0441/107/13/1/2022

 

Czas udziału w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniach lub ćwiczeniach powinien być zatem zawsze zaokrąglany do pełnych godzin.

Artykuł pochodzi z Gazeta samorządu i administracji

Małgorzata Masłowska

prawnik, redaktor merytoryczny "Rachunkowości Budżetowej", specjalizuje się w tematyce prawa podatkowego i prawa pracy

Powołane rozstrzygnięcia nadzorcze

  • rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 3 marca 2023 r. (nr PNIK-I.4131.158.2023)
  • rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 22 lutego 2023 r. (nr PN.4131.92.2023)
  • rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 4 marca 2022 r. (nr NP-II.4131.1.46.2022.4)

Powołane pismo RIO

  • pismo RIO w Gdańsku z 21 kwietnia 2022 r. (nr RP.0441/107/13/1/2022)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA