REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

Serwis Samorządowy PAP: W jakim jesteśmy momencie? 10 grudnia wchodzi obowiązek, by podmioty publiczne korzystały z doręczeń elektronicznych, jaki procent z nich aktywował już skrzynkę do e-Doręczeń?

Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski: Niewielki, natomiast widzimy, że w ostatnim czasie tych podmiotów rejestruje się coraz więcej. W ostatnich tygodniach obserwujemy wzrost liczby wniosków o założenie adresu. Komunikat ministra cyfryzacji, w którym określono, że do 10 grudnia br. podmioty objęte ustawą muszą wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń, został opublikowany w czerwcu i w tych początkowych miesiącach po jego wydaniu nie było dużego zainteresowania e-Doręczeniami. Wniosek jest taki, że większość podmiotów zostawiła wdrożenie nowych przepisów na ostatnią chwilę, co – w mojej ocenie – nie jest rozsądnym rozwiązaniem.

Czy wiadomo jak sytuacja wygląda w JST? Na jakim etapie tam jest wdrożenie e-Doręczeń?

Mamy jedną zbiorczą kategorię - podmiot publiczny więc ciężko mi się wypowiedzieć na temat poszczególnych kategorii. Na pewno samorządy są najbardziej rozdrobnione więc jest to - uważam - duże wyzwanie dla jednostek samorządu terytorialnego. Może niekoniecznie dla samych gmin, powiatów i województw, ale dla jednostek podległych.

Co w sytuacji gdy podmiot publiczny nie udostępni usługi do 10 grudnia?

Wpadnie wtedy w stan - nazwijmy to - niedopełnienia prawnego obowiązku. Ustawa nie przewiduje sankcji, ale pamiętajmy, że podmioty w państwie prawa są zobowiązane do tego, żeby stosować przepisy, więc taki podmiot powinien jak najszybciej nadrobić formalności.

Proszę powiedzieć: krok po kroku, co powinien w tej chwili zrobić hipotetyczny urząd, który nie podjął jeszcze żadnych działań, by wdrożyć e-Doręczenia, od czego powinien zacząć?

Wszystkie szczegółowe informacje są na stronie ministerstwa cyfryzacji. Przewidujemy dwie możliwości korzystania z e-Doręczeń: przez stronę www lub przez integrację systemu kancelaryjnego używanego w urzędzie bezpośrednio z systemem e-Doręczeń. Ta druga opcja jest wymaga większego zaangażowania informatyków, ale dotyczy przede wszystkim jednostek, które mają już wdrożony elektroniczny system obiegu dokumentów. Takie aplikacje są dostarczane przez podmiot zewnętrzny do urzędu, w związku z tym jest jakaś firma informatyczna, która dany urząd obsługuje i jestem przekonany, że ta firma już podjęła starania dotyczące integracji. Czyli można się odezwać do swojego dostawcy systemu EZD z prośbą o wsparcie.

Pewne obawy wyraziły w tej sprawie samorządy, a konkretnie Unia Metropolii Polskich. Korporacja oświadczyła, że to po stronie rządowej potrzebna jest aktywizacja działań. Wśród najważniejszych UMP wymieniła: ustabilizowanie środowiska testowego służącego do testowania adresu do doręczeń elektronicznych; szybkie reagowanie przez Centralny Ośrodek Informatyki na zgłaszane pytania; UMP wyrażała też obawy o wydajność systemu zapewniającego działanie Bazy Adresów Elektronicznych.

Po to opublikowaliśmy komunikat Ministra Cyfryzacji w czerwcu, by dać podmiotom więcej czasu na przygotowania, prowadziliśmy intensywną kampanię informacyjną, szkoleniową, więc tutaj ze strony Ministerstwa Cyfryzacji ciężko sobie wyobrazić bardziej natężone działania. Dzięki temu, że np. niedawno prowadziliśmy wdrożenie Centralnego Rejestru Wyborców, mamy duże doświadczenie w tych wdrożeniach samorządowych i mamy skalę porównawczą. One oczywiście wymagają współpracy dwóch stron - to jest duża zmiana dla wszystkich podmiotów, wysiłek, który wszyscy musimy włożyć w to, żeby to wdrożenie się udało. Jeśli chodzi o środowisko testowe e-Doręczeń, ono działa od stycznia 2022 r., więc czasu na testowanie było także dużo.

Czy trwają jeszcze jakieś szkolenia z e-Doręczeń?

Cały czas na stronie dostępne są materiały szkoleniowe, z których można korzystać. W ramach COI i MC przesuwamy pracowników, by tymczasowo wsparli obszar e-Doręczeń, żeby na wszystkie pytania odpowiadać jak najszybciej. Zrobiliśmy wszystko, co się dało, żeby tę "górkę" związaną z 10 grudnia jak najbardziej rozładować. Przed nami te krytyczne tygodnie.

Nie wierzę w to, że są jakieś urzędy, które nie zaczęły przygotowywać się do wdrożenia e-Doręczeń. Teraz jest ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Pod kątem technicznym to nie jest tak duże wdrożenie, pod kątem organizacyjnym myślę większe, bo wchodzą nowe przepisy, trzeba przejrzeć wszystkie procesy organizacyjne w urzędzie, w tym najważniejszym procesie, czyli komunikacji z obywatelem. Trzeba na pewno przeprowadzić podwójne sprawdzenie, czy o wszystkim pomyślano, czy na pewno wszystkie aspekty działalności urzędu zostały przeanalizowane pod kątem tych zmian.

Czego najczęściej dotyczą napływające do MC pytania ws. wdrożenia e-Doręczeń?

Najwięcej pytań dotyczy stosowania nowej ustawy o e-Doręczeniach. Urzędy w Polsce sa jednak bardzo nowoczesne, jeśli chodzi o elektroniczny obieg dokumentów i elektroniczną komunikację. Od wielu lat działa e-PUAP więc myślę, że nie mamy aż takiego problemu z samymi technikaliami, raczej są wątpliwości co do stosowania nowych przepisów i większość pytań tego właśnie dotyczy.

 

Źródło: MC: przed nami krytyczne tygodnie; czas na ostatni przegląd procedur przed wdrożeniem e-Doręczeń (wywiad), rozmawiał Joanna Balcer (SS PAP)

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA