REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

Serwis Samorządowy PAP: W jakim jesteśmy momencie? 10 grudnia wchodzi obowiązek, by podmioty publiczne korzystały z doręczeń elektronicznych, jaki procent z nich aktywował już skrzynkę do e-Doręczeń?

Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski: Niewielki, natomiast widzimy, że w ostatnim czasie tych podmiotów rejestruje się coraz więcej. W ostatnich tygodniach obserwujemy wzrost liczby wniosków o założenie adresu. Komunikat ministra cyfryzacji, w którym określono, że do 10 grudnia br. podmioty objęte ustawą muszą wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń, został opublikowany w czerwcu i w tych początkowych miesiącach po jego wydaniu nie było dużego zainteresowania e-Doręczeniami. Wniosek jest taki, że większość podmiotów zostawiła wdrożenie nowych przepisów na ostatnią chwilę, co – w mojej ocenie – nie jest rozsądnym rozwiązaniem.

Czy wiadomo jak sytuacja wygląda w JST? Na jakim etapie tam jest wdrożenie e-Doręczeń?

Mamy jedną zbiorczą kategorię - podmiot publiczny więc ciężko mi się wypowiedzieć na temat poszczególnych kategorii. Na pewno samorządy są najbardziej rozdrobnione więc jest to - uważam - duże wyzwanie dla jednostek samorządu terytorialnego. Może niekoniecznie dla samych gmin, powiatów i województw, ale dla jednostek podległych.

Co w sytuacji gdy podmiot publiczny nie udostępni usługi do 10 grudnia?

Wpadnie wtedy w stan - nazwijmy to - niedopełnienia prawnego obowiązku. Ustawa nie przewiduje sankcji, ale pamiętajmy, że podmioty w państwie prawa są zobowiązane do tego, żeby stosować przepisy, więc taki podmiot powinien jak najszybciej nadrobić formalności.

Proszę powiedzieć: krok po kroku, co powinien w tej chwili zrobić hipotetyczny urząd, który nie podjął jeszcze żadnych działań, by wdrożyć e-Doręczenia, od czego powinien zacząć?

Wszystkie szczegółowe informacje są na stronie ministerstwa cyfryzacji. Przewidujemy dwie możliwości korzystania z e-Doręczeń: przez stronę www lub przez integrację systemu kancelaryjnego używanego w urzędzie bezpośrednio z systemem e-Doręczeń. Ta druga opcja jest wymaga większego zaangażowania informatyków, ale dotyczy przede wszystkim jednostek, które mają już wdrożony elektroniczny system obiegu dokumentów. Takie aplikacje są dostarczane przez podmiot zewnętrzny do urzędu, w związku z tym jest jakaś firma informatyczna, która dany urząd obsługuje i jestem przekonany, że ta firma już podjęła starania dotyczące integracji. Czyli można się odezwać do swojego dostawcy systemu EZD z prośbą o wsparcie.

Pewne obawy wyraziły w tej sprawie samorządy, a konkretnie Unia Metropolii Polskich. Korporacja oświadczyła, że to po stronie rządowej potrzebna jest aktywizacja działań. Wśród najważniejszych UMP wymieniła: ustabilizowanie środowiska testowego służącego do testowania adresu do doręczeń elektronicznych; szybkie reagowanie przez Centralny Ośrodek Informatyki na zgłaszane pytania; UMP wyrażała też obawy o wydajność systemu zapewniającego działanie Bazy Adresów Elektronicznych.

Po to opublikowaliśmy komunikat Ministra Cyfryzacji w czerwcu, by dać podmiotom więcej czasu na przygotowania, prowadziliśmy intensywną kampanię informacyjną, szkoleniową, więc tutaj ze strony Ministerstwa Cyfryzacji ciężko sobie wyobrazić bardziej natężone działania. Dzięki temu, że np. niedawno prowadziliśmy wdrożenie Centralnego Rejestru Wyborców, mamy duże doświadczenie w tych wdrożeniach samorządowych i mamy skalę porównawczą. One oczywiście wymagają współpracy dwóch stron - to jest duża zmiana dla wszystkich podmiotów, wysiłek, który wszyscy musimy włożyć w to, żeby to wdrożenie się udało. Jeśli chodzi o środowisko testowe e-Doręczeń, ono działa od stycznia 2022 r., więc czasu na testowanie było także dużo.

Czy trwają jeszcze jakieś szkolenia z e-Doręczeń?

Cały czas na stronie dostępne są materiały szkoleniowe, z których można korzystać. W ramach COI i MC przesuwamy pracowników, by tymczasowo wsparli obszar e-Doręczeń, żeby na wszystkie pytania odpowiadać jak najszybciej. Zrobiliśmy wszystko, co się dało, żeby tę "górkę" związaną z 10 grudnia jak najbardziej rozładować. Przed nami te krytyczne tygodnie.

Nie wierzę w to, że są jakieś urzędy, które nie zaczęły przygotowywać się do wdrożenia e-Doręczeń. Teraz jest ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Pod kątem technicznym to nie jest tak duże wdrożenie, pod kątem organizacyjnym myślę większe, bo wchodzą nowe przepisy, trzeba przejrzeć wszystkie procesy organizacyjne w urzędzie, w tym najważniejszym procesie, czyli komunikacji z obywatelem. Trzeba na pewno przeprowadzić podwójne sprawdzenie, czy o wszystkim pomyślano, czy na pewno wszystkie aspekty działalności urzędu zostały przeanalizowane pod kątem tych zmian.

Czego najczęściej dotyczą napływające do MC pytania ws. wdrożenia e-Doręczeń?

Najwięcej pytań dotyczy stosowania nowej ustawy o e-Doręczeniach. Urzędy w Polsce sa jednak bardzo nowoczesne, jeśli chodzi o elektroniczny obieg dokumentów i elektroniczną komunikację. Od wielu lat działa e-PUAP więc myślę, że nie mamy aż takiego problemu z samymi technikaliami, raczej są wątpliwości co do stosowania nowych przepisów i większość pytań tego właśnie dotyczy.

 

Źródło: MC: przed nami krytyczne tygodnie; czas na ostatni przegląd procedur przed wdrożeniem e-Doręczeń (wywiad), rozmawiał Joanna Balcer (SS PAP)

REKLAMA

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA