REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi

Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi
Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posłowie sejmowej komisji ds. petycji odrzucili pomysł ustanowienia zakazu nawiązywania przez radnych i pracowników samorządowych stosunków prawnych z podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi.

We wtorek posłowie sejmowej komisji ds. petycji rozpatrywali propozycję ustanowienia zakazu obejmującego radnych jednostek samorządu terytorialnego oraz pracowników samorządowych, który wykluczałby możliwość „nawiązywania stosunków prawnych z jednostkami, podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi”, przy czym zakaz te nie dotyczyłby „zawierania umów w zakresie korzystania z usług użyteczności publicznej”. 

REKLAMA

Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi

REKLAMA

Nowa regulacja miałaby – zgodnie z założeniem wnioskodawcy – wejść w życie od pierwszego dnia nowej kadencji samorządu terytorialnego. Z dniem wejścia w życie takiego zakazu wygasnąć miałyby z mocy prawa niezgodne z nim stosunki prawne. 

Autor petycji, uzasadniając swój postulat, wskazał na istnienie wielu patologii, które „nie spotykają się z reakcją osób i organów wymienionych w art. 118 ust. 1 Konstytucji RP”. Jest to jego zdaniem „wada systemowa obecnego ustroju polityczno-społecznego oraz następstwo braku regularnego monitorowania (i reagowania) jakości stanowionego prawa. Do petycji dołączono fragmenty artykułów prasowych opisujących istnienie zjawiska nepotyzmu w samorządach. 

Zdaniem posłów petycja nie zasługuje na uwzględnienie. Jak wskazali, istnieją już przepisy w tym zakresie, a skutki proponowanych rozwiązań byłyby zbyt daleko idące dla samorządowców.

„Nie wyobrażam sobie zakazania, szczególnie w małych gminach, radnym, czy bliskim, jakichkolwiek powiązań zawodowych z jednostkami dysponującymi pieniędzmi publicznymi” - ocenił przewodniczący komisji Sławomir Piechota (KO).

Poseł zwrócił uwagę, że nawet szkoły niepubliczne korzystają z publicznych środków. „Czy to znaczy, że radny nie mógłby być tam nauczycielem? Myślę, że przekraczamy pewne granice racjonalności prawa, które nie służą rozwiązaniu problemu tylko tworzą paradoksalne sytuacje. Nie wyobrażam sobie takich rozwiązań” – skomentował Piechota.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaznaczył, w systemie prawnym istnieje wiele zabezpieczeń przed zachowaniami nepotycznymi i korupcyjnymi. „Natomiast gdzieś jest granica między możliwością szczegółowego regulowania prawem powszechnie obowiązującym, a kulturą polityczną i oceną wyborców. Postulat tu zawarty jest karkołomnie zbyt daleko idący” – dodał poseł.

Negatywną opinię na ten temat przedstawiło także Biuro Analiz Sejmowych. Eksperci wskazali, że ustanowienie przez ustawodawcę zakazu nawiązywania stosunków prawnych z jednostkami, podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi (z wyłączeniem umów w zakresie korzystania z usług użyteczności publicznej), który miałby ciążyć na radnych wszystkich szczebli samorządu terytorialnego oraz na pracownikach samorządowych, prowadziłoby do głębokiej ingerencji w sferę praw i wolności osób objętych takim zakazem.

W opinii zwrócono uwagę, że ustanowienie omawianego zakazu wykluczyłoby także możliwość świadczenia różnego rodzaju „typowych” usług na rzecz „jednostek, podmiotów i spółek dysponującymi środkami publicznymi”. Osoby piastujące mandat radnego lub mające status pracowników samorządowych nie mogłyby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi w zakresie np. serwisu sprzętu komputerowego, prac hydraulicznych czy usług sprzątania na rzecz jakiegokolwiek podmiotu dysponującego środkami publicznymi. 

W opinii zauważono, że zakaz taki nie byłby ograniczony do obszaru jednostki samorządu terytorialnego, w której objęta nim osoba pełni funkcję, lecz obowiązywałby w odniesieniu do całego terytorium RP.

Źródło: Samorząd PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • rzygam
    2023-05-10 22:38:51
    ****** bronią koryta jednym głosem.
    0
QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

REKLAMA

Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

REKLAMA

PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

REKLAMA