REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi

Subskrybuj nas na Youtube
Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posłowie sejmowej komisji ds. petycji odrzucili pomysł ustanowienia zakazu nawiązywania przez radnych i pracowników samorządowych stosunków prawnych z podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi.

We wtorek posłowie sejmowej komisji ds. petycji rozpatrywali propozycję ustanowienia zakazu obejmującego radnych jednostek samorządu terytorialnego oraz pracowników samorządowych, który wykluczałby możliwość „nawiązywania stosunków prawnych z jednostkami, podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi”, przy czym zakaz te nie dotyczyłby „zawierania umów w zakresie korzystania z usług użyteczności publicznej”. 

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi

Nowa regulacja miałaby – zgodnie z założeniem wnioskodawcy – wejść w życie od pierwszego dnia nowej kadencji samorządu terytorialnego. Z dniem wejścia w życie takiego zakazu wygasnąć miałyby z mocy prawa niezgodne z nim stosunki prawne. 

Autor petycji, uzasadniając swój postulat, wskazał na istnienie wielu patologii, które „nie spotykają się z reakcją osób i organów wymienionych w art. 118 ust. 1 Konstytucji RP”. Jest to jego zdaniem „wada systemowa obecnego ustroju polityczno-społecznego oraz następstwo braku regularnego monitorowania (i reagowania) jakości stanowionego prawa. Do petycji dołączono fragmenty artykułów prasowych opisujących istnienie zjawiska nepotyzmu w samorządach. 

Zdaniem posłów petycja nie zasługuje na uwzględnienie. Jak wskazali, istnieją już przepisy w tym zakresie, a skutki proponowanych rozwiązań byłyby zbyt daleko idące dla samorządowców.

REKLAMA

„Nie wyobrażam sobie zakazania, szczególnie w małych gminach, radnym, czy bliskim, jakichkolwiek powiązań zawodowych z jednostkami dysponującymi pieniędzmi publicznymi” - ocenił przewodniczący komisji Sławomir Piechota (KO).

Poseł zwrócił uwagę, że nawet szkoły niepubliczne korzystają z publicznych środków. „Czy to znaczy, że radny nie mógłby być tam nauczycielem? Myślę, że przekraczamy pewne granice racjonalności prawa, które nie służą rozwiązaniu problemu tylko tworzą paradoksalne sytuacje. Nie wyobrażam sobie takich rozwiązań” – skomentował Piechota.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaznaczył, w systemie prawnym istnieje wiele zabezpieczeń przed zachowaniami nepotycznymi i korupcyjnymi. „Natomiast gdzieś jest granica między możliwością szczegółowego regulowania prawem powszechnie obowiązującym, a kulturą polityczną i oceną wyborców. Postulat tu zawarty jest karkołomnie zbyt daleko idący” – dodał poseł.

Negatywną opinię na ten temat przedstawiło także Biuro Analiz Sejmowych. Eksperci wskazali, że ustanowienie przez ustawodawcę zakazu nawiązywania stosunków prawnych z jednostkami, podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi (z wyłączeniem umów w zakresie korzystania z usług użyteczności publicznej), który miałby ciążyć na radnych wszystkich szczebli samorządu terytorialnego oraz na pracownikach samorządowych, prowadziłoby do głębokiej ingerencji w sferę praw i wolności osób objętych takim zakazem.

W opinii zwrócono uwagę, że ustanowienie omawianego zakazu wykluczyłoby także możliwość świadczenia różnego rodzaju „typowych” usług na rzecz „jednostek, podmiotów i spółek dysponującymi środkami publicznymi”. Osoby piastujące mandat radnego lub mające status pracowników samorządowych nie mogłyby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi w zakresie np. serwisu sprzętu komputerowego, prac hydraulicznych czy usług sprzątania na rzecz jakiegokolwiek podmiotu dysponującego środkami publicznymi. 

W opinii zauważono, że zakaz taki nie byłby ograniczony do obszaru jednostki samorządu terytorialnego, w której objęta nim osoba pełni funkcję, lecz obowiązywałby w odniesieniu do całego terytorium RP.

Źródło: Samorząd PAP

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA