REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środki na fundusz szkoleniowy a koszty uzyskania przychodu

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki

REKLAMA

Czy jednostka, posiadając własny fundusz szkoleniowy (utworzony na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), może jednocześnie stworzyć z innymi jednostkami działającymi w gminie międzyzakładowy fundusz szkoleniowy? Czy potrzebny jest odrębny rachunek bankowy, na którym przechowywane są wydzielone środki funduszu? Czy wszystkie kwoty przekazane na fundusz można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Podstawą prawną tworzenia funduszu szkoleniowego są art. 67 i 68 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: ustawa o promocji zatrudnienia).

REKLAMA

Kwestie kwalifikacji podatkowej oraz uznania wpłat na fundusz za koszty uzyskania przychodu regulują przepisy ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop).

Zasady założenia funduszu szkoleniowego:

● pracodawcy, w ramach posiadanych środków, mogą tworzyć zakładowy fundusz szkoleniowy

● fundusz jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● fundusz może być tworzony przez więcej niż jednego pracodawcę – na zasadzie porozumienia

● utworzenie, funkcjonowanie i likwidację funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego

● dochodami funduszu są wpłaty pracodawców, zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego pracy lub regulaminu funduszu szkoleniowego (w wysokości nie niższej niż 0,25% funduszu płac) oraz inne wpływy

● wpłaty na fundusz obciążają koszty działalności pracodawców

● wydatkowanie środków funduszu szkoleniowego następuje na podstawie postanowienia pracodawcy w uzgodnieniu z pracownikiem kierowanym na szkolenie.

TABELA. Środki funduszu jako przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki

@RY1@i40/2011/015/i40.2011.015.000.0030.001.jpg@RY2@

Czytaj także: Nowe przepisy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników w pytaniach i odpowiedziach>>

Cel funduszu szkoleniowego

Celem utworzenia funduszu jest finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Może on być stworzony przez więcej niż jednego pracodawcę – na podstawie porozumienia. Ustawa o promocji zatrudnienia nie wskazuje górnej granicy kwoty przekazanej na fundusz szkoleniowy. Wskazuje jedynie minimalny próg wpłaty na fundusz w odniesieniu do wartości funduszu płac. Wpłacenie kwoty w wysokości mniejszej niż 0,25 proc. funduszu płac, przekazane w ciągu roku podatkowego na zakładowy fundusz szkoleniowy, nie może być uznane za koszt uzyskania przychodów tego samego roku podatkowego przed wykorzystaniem na szkolenia.

ZAPAMIĘTAJ!

REKLAMA

W chwili dokonania wpłaty na fundusz szkoleniowy pracodawca traci możliwość swobodnego korzystania z tych środków. Ustawodawca uznał wpłatę na fundusz za równoważną wydaniu pieniędzy z funduszu na cel szkoleniowy. Dlatego możliwe jest zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu, mimo że cel szkoleniowy nie został jeszcze zrealizowany.

Również w przypadku zawarcia porozumienia z innymi pracodawcami o utworzeniu funduszu szkoleniowego, środki wpłacone na ten cel zostaną w całości uznane za koszty uzyskania przychodów. Jeśli dany pracodawca zawarł takie porozumienie, to niezależnie od niego może utworzyć dodatkowo swój własny fundusz – i również przeznaczone nań środki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Wprawdzie przepisy ustawy o promocji zatrudnienia nie regulują takiego rozwiązania wprost, jednak organy podatkowe akceptują taką możliwość.

INTERPRETACJE

Przepisy nie odnoszą się do możliwości jednoczesnego zawarcia porozumienia i utworzenia własnego funduszu szkoleniowego. Ustawa o promocji milczy o takiej możliwości. Należy zatem uznać, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawca tego dokonał. Tym bardziej nie wskazują takiego zakazu ustawy podatkowe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych swoją regulację ogranicza wyłącznie do wskazania momentu powstania kosztów uzyskania przychodów (w przypadku dokonania wpłaty na fundusz szkoleniowy) i do oznaczenia momentu powstania przychodu (trzy przypadki wskazane w art. 14 ust. 2 pkt 13 updof). W świetle jej przepisów kosztami działalności gospodarczej są wszelkie wpłaty (odpisy) dokonane na fundusz szkoleniowy. Z przepisów updof nie wynika żadne ograniczenie. Podobnie w tym względzie ustawa o promocji zatrudnienia nie ogranicza pracodawcy w możliwości założenia wyłącznie jednego funduszu szkoleniowego. Jeśli zatem pracodawca współuczestniczy w jednym funduszu wraz z innym pracodawcą oraz jednocześnie tworzy własny fundusz szkoleniowy, wpłaty (odpisy) dokonane na oba fundusze stanowią koszty uzyskania przychodów. Istotne jest jednak, aby wpłaty dokonane na każdy z funduszy przekraczały 0,25% funduszu płac. W przeciwnym razie nie zostaną uznane za wpłaty (odpisy) i nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2011 r., nr IPPB1/415-1095/10-2/KS

Powyższa interpretacja została wydana dla podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, jednak jest aktualna także dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych.


Niewykorzystanie środków funduszu na szkolenia

Powołany wyżej art. 12 ust. 1 pkt 5b updop stanowi, że przychodami są środki zakładowego funduszu szkoleniowego w części uznanej wcześniej za koszt uzyskania przychodów:

a) niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,

b) wykorzystane niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców,

c) w przypadku likwidacji funduszu szkoleniowego.

Pracodawca, dokonując w 2011 r. wpłaty na fundusz, nie musi dokonywać wydatkowania tej kwoty w tym samym roku podatkowym. W powołanej powyżej interpretacji z 11 marca 2011 r. wskazano, że „ustawodawca przedłużył ten okres o następujący po roku wpłaty rok podatkowy. Oznacza to zatem, że do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano wpłaty, nie można określić kwoty niewykorzystania funduszu szkoleniowego. Ocenić to można dopiero po jego zakończeniu. Ważne jest rozliczenie środków po upływie tego okresu – tj. okresu dwóch lat”.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracodawca wpłacił 10 marca 2011 r. kwotę przekraczającą 0,25% funduszu płac na fundusz szkoleniowy. Mimo zorganizowania w 2011 r. szeregu szkoleń nie udało mu się wydać środków z funduszu. Sytuacja ta powtórzyła się w 2012 r., w którym pracodawca nie wpłacał żadnych kwot na fundusz szkoleniowy. Na koniec roku 2012 r. pracodawca rozpozna przychód w kwocie równej środkom pozostałym na zakładowym funduszu szkoleniowym.

Jest to niekorzystna interpretacja przepisów przez organy podatkowe, gdyż w sytuacji przedstawionej w przykładzie kwota wpłacona w 2011 r. na fundusz szkoleniowy, niewykorzystana do końca 2012 r., staje się przychodem 2012 r., a nie 2013 r. Przychodem stają się środki, które – mimo że uprzednio zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów – nie zostały wykorzystane na cele kształcenia pracowników lub pracodawców. Przychód jest rozpoznany dopiero na koniec 2012 r., ponieważ pracodawca może nawet ostatniego dnia 2012 r. zorganizować szkolenie.

W podobny sposób organy podatkowe wskazują moment powstania przychodu w przypadku likwidacji funduszu szkoleniowego. Dokonanie czynności likwidacji jest równoznaczne z powstaniem przychodu po stronie pracodawcy – przychód powstaje w roku podatkowym, w którym dokonano likwidacji funduszu szkoleniowego. Innymi słowy, moment likwidacji funduszu nakazuje pracodawcy rozpoznać przychód.

ZAPAMIĘTAJ!

Środki zebrane na funduszu szkoleniowym mogą być wydatkowane wyłącznie na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców na podstawie układu zbiorowego pracy, a jeśli taki nie istnieje – regulaminu funduszu szkoleniowego. Wykorzystanie środków funduszu na cele niezwiązane z kształceniem pracowników lub pracodawców oznacza powstanie przychodu w momencie wydania tych pieniędzy.

PRZYKŁAD

Pracodawca 15 maja 2011 r. wpłacił na zakładowy fundusz szkoleniowy 190 000 zł i taką też kwotę zaliczył w całości do kosztów uzyskania przychodu. Dnia 1 września 2011 r. pracodawca kupił z tych środków samochód o wartości 70 000 zł oraz nowe oprogramowanie o wartości 50 000 zł. Tym samym 1 września 2011 r. pracodawca osiągnął przychód w kwocie 120 000 zł podlegający opodatkowaniu.

INTERPRETACJE

Analiza trzech przypadków wskazanych w przepisie art. 14 ust. 2 pkt 13 oraz art. 23 ust 1 pkt 7 lit. a updof tworzy jasny obraz intencji ustawodawcy. Wpłata środków na bankowe konto funduszu szkoleniowego pozwala na zaliczenie tych środków do kosztów uzyskania przychodów. Każde wydatkowanie środków niezgodnie z ich przeznaczeniem, wiąże się z rozpoznaniem przychodu w momencie, kiedy pracodawca dokona takiego wydatkowania. Z drugiej strony, ustawodawca nakłada na pracodawców obowiązek wykorzystania zgromadzonych środków w ustawowo określonym czasie. Podsumowując, każda wpłata na fundusz szkoleniowy jest kosztem. Zaś w trzech wskazanych ww. zdarzeniach wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu.

Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2011 r., nr IPPB1/415-1095/10-2/KS

Konto bankowe dla wpłat na fundusz

Żaden przepis nie nakłada na podatnika obowiązku utworzenia oddzielnego konta bankowego przeznaczonego wyłącznie do ewidencjonowania wpłat środków na zakładowy fundusz szkoleniowy i do przechowywania jego środków. Pracodawca może uznać wpłaty na fundusz szkoleniowy za koszt uzyskania przychodów, o ile dysponuje dowodami księgowymi, na podstawie których zasilił ten fundusz.

INTERPRETACJE

Przepisy art. 67 i 68 ustawy o promocji zatrudnienia nie zawierają zapisów, które w sposób szczególny regulowałyby tryb przekazywania omawianych wpłat na fundusz szkoleniowy oraz sposób ich dokumentowania. Z art. 67 ust. 4 tej ustawy wynika jedynie, że utworzenie, funkcjonowanie i likwidacja funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego. Jestem zdania, że regulacje te powinny jednak być zgodne z zasadami odnoszącymi się do dokumentowania poniesionych wydatków (kosztów) oraz osiąganych przychodów, które to elementy niezbędne są do ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania. Stosownie do art. 9 ust. 1 updop oraz art. 24a ust. 1 updof podatnicy są obowiązani ewidencjonować zdarzenia gospodarcze odpowiednio w księgach rachunkowych lub podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej (tzw. dowody źródłowe). Jednym z tego rodzajów dowodów księgowych są m.in. dowody wewnętrzne dotyczące operacji wewnątrz jednostki (art. 20 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości). W celu prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej dowód księgowy powinien, co do zasady, zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości zawierać: określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego, określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej, opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych, datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą – także datę sporządzenia dowodu.

Odpowiedź Ministra Finansów z 19 listopada 2009 r. na interpelację nr 11990 w kwestii obowiązku posiadania odrębnego konta bankowego na potrzeby funduszu szkoleniowego

Odsetki od środków wpłaconych na fundusz szkoleniowy

Jak wskazano wyżej, wpłata na fundusz szkoleniowy stanowi koszt uzyskania przychodów. Wpłatą nie są jednak odsetki od środków zgromadzonych w funduszu. Organy skarbowe argumentują takie stanowisko tym, że na podstawie art. 68 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia dochodami funduszu szkoleniowego są „wpłaty/wpływy”. Natomiast odsetki nie mają takiego charakteru. Dlatego fiskus nie podziela stanowiska, że odsetki te automatycznie, w dacie ich doliczenia przez bank do stanu środków na rachunku, mogą być uznane za koszt podatkowy z tytułu wpłaty na fundusz.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    e-poradna INFORLEX: Kiedy szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy?

    Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?

    e-poradnia INFORLEX: Czy pracodawca ma obowiązek wykonać zestawienie zarobków dla byłego pracownika?

    Pracownik, który był zatrudniony w naszym zakładzie pracy przez 11 lat, został zwolniony w ubiegłym roku. Wystąpił do zakładu pracy z wnioskiem o wykonanie zestawienia zarobków brutto i netto za każdy miesiąc z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?  

    Na cyberbezpieczeństwie nie będziemy oszczędzać. Polska zamierza istotnie zwiększyć wydatki

    Polska zwiększa wydatki na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. To odpowiedź na zwiększenie liczby cyberataków i niestabilną sytuację geopolityczną. I chociaż firmy tną koszty, to nie dotyczy to cyberbezpieczeństwa. 

    Oto najbardziej zadłużone powiatowe miasto w Polsce. Zaskoczenie?

    Które miasto jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce? Jaka jest średnia zaległość na jednego dłużnika? Kto jeszcze znalazł się w rankingu KRD?

    REKLAMA

    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    Czy niewykorzystany urlop zaległy przepada po 30 września 2023 r.?

    Urlop wypoczynkowy niewykorzystany do końca roku staje się urlopem zaległym, którego pracodawca powinien udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego. Czy po tym terminie nieudzielony urlop zaległy przepada? 

    Jakich prac nie może wykonywać młodociany, a jakie może? Wykaz [zmiany w BHP od 30 września 2023 r.]

    Polskie przepisy BHP dostosowano do postanowień dyrektywy Rady 94/33/WE z 22 czerwca 1994 r. w sprawie ochrony pracy osób młodych. 

    REKLAMA

    Ponowne zawarcie umowy na okres próbny [Nowelizacja Kodeksu pracy]

    Nowelizacja Kodeksu pracy zmodyfikowała zasady w zakresie dopuszczalności ponownego zawarcia umowy o pracę na okres próbny z tym samym pracownikiem. 

    NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola

    Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.

    REKLAMA