REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 września - nieprzekraczalny termin dokonania odpisu na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Terlikowska-Bohaczek
30 września 2013 r. - nieprzekraczalny termin dokonania odpisy na ZFŚS
30 września 2013 r. - nieprzekraczalny termin dokonania odpisy na ZFŚS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy w terminie do 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów. Oznacza to, że w terminie do 30 września na rachunek Funduszu musi wpłynąć pozostałe 25% odpisu rocznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592) Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Przeciętną liczbę zatrudnionych ustala się zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 09.03.2009 roku w sprawie ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zgodnie z §1 rozporządzenia podstawę naliczania odpisu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób, skorygowana w końcu roku do faktycznej, przeciętnej liczby zatrudnionych osób.

Do ustalenia faktycznej liczby zatrudnionych przyjmuje się m.in.:
- pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, na czas nieokreślony lub określony, w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (w tym na czas zastępstwa),
- pracowników przebywających na urlopach wychowawczych i macierzyńskich,
- pracowników sezonowych, jeśli zawarto z nimi umowę o pracę,
- pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych oraz w systemie robót publicznych,
- pracowników odbywających zasadniczą służbę wojskową (ze względu na pozostawanie w stosunku pracy),
- pracowników zatrudnionych w Polsce, a oddelegowanych do pracy za granicą,
- pracowników zatrudnionych w warunkach telepracy (w oparciu o umowę o pracę).

Polecamy: Forum

Nie zalicza się natomiast do przeciętnego zatrudnienia: osób wykonujących pracę nakładczą, osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, osób korzystających z urlopów bezpłatnych, osób z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna, osób uprawnionych do pobierania świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego (gdy została z nimi rozwiązana umowa o pracę) oraz poborowych odbywających u pracodawcy zastępczą służbę wojskową (jeśli nie łączą ich z pracodawcą indywidualne umowy o pracę).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 6 ustawy równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu w terminie do 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów. Oznacza to, że w terminie do 30 września na rachunek Funduszu musi wpłynąć pozostałe 25% odpisu rocznego.

Według rozporządzenia w sprawie ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych podstawę odpisu stanowi planowana liczba osób (w przeliczeniu na pełne etaty) skorygowana w trakcie roku do faktycznej liczby osób. W trakcie trwania roku budżetowego pracodawca ma obowiązek urealnienia rzeczywistej liczby zatrudnionych pracowników i dokonania korekty naliczenia. W przypadku gdy faktyczne zatrudnienie i związany z nim odpis jest wyższy od zakładanego, wówczas pracodawca ma obowiązek przekazać dodatkową kwotę odpisu jeszcze w trakcie roku budżetowego.

Pamiętać przy tym należy o wcześniejszym zwiększeniu planu §4440 Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, aby nie dopuścić do naruszenia dyscypliny finansów publicznych z tytułu dokonania wydatku budżetowego przekraczającego plan finansowy.

Natomiast w sytuacji, gdy rzeczywiste zatrudnienie jest niższe od planowanego, pracodawca administrujący Funduszem obowiązany jest zwrócić środki. Może to uczynić nawet w ostatnich dniach roku budżetowego bez obawy naruszenia przepisów. Należy jednak być przygotowanym na taką ewentualność i nie dopuścić do sytuacji, w której na rachunku bankowym Funduszu nie ma już środków w wysokości zabezpieczającej kwotę zwrotu.

Polecamy serwis: Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA