REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawianie granic

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert

REKLAMA

Kiedy zaczynasz pracę w nowym miejscu, musisz sam/a „ustalić” pewne zasady współpracy. Początki w firmie są najważniejsze – każdy będzie próbował sprawdzić, na ile może sobie wobec Ciebie pozwolić. A jeśli nie wyznaczysz ram współdziałania, tego na co przystajesz, a na co nie – nikt za ciebie tego nie zrobi. Bądź sobą, a wszystko w pracy dobrze się ułoży i szef będzie Cię cenił.

REKLAMA

Bardzo często pracownicy myślą, że zaskarbią sobie uwagę szefa donoszeniem na innych i nierzadko to robią. Szef firmy jednak dobrze zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli ktoś jemu donosi, będzie donosił innym – i nie jest to osoba zaufana.

REKLAMA

Jeśli więc w Twojej obecności szef zaczyna krytykować któregoś ze współpracowników, nigdy mu nie wtóruj. Na dłuższą współpracę nie zaskarbisz sobie w nim w ten sposób przyjaciela, a co więcej – nie wiadomo czy nie zyskasz w ten sposób wrogów wśród kolegów. Z sytuacji możesz wybrnąć mówiąc, że nie znasz na tyle osoby, o której mówi, żeby coś wiarygodnego powiedzieć na jej temat. Mądry szef, jeśli kilka razy w ten sposób uczynisz, przestanie w twojej obecności krytykować innych i nabierze do ciebie szacunku. Pamiętaj, że takie zachowania budują Twój wizerunek w firmie. Podobnie zachowaj się w momencie, kiedy szef zacznie Cię wypytywać o to, jak ktoś pracuje. Nie jesteś na stanowisku jego doradcy, dlatego lepiej powiedzieć: „Przepraszam, z panem X nie współpracuję na tyle dużo aby móc wyciągnąć wnioski na temat jego pracy” albo: „Moja współpraca z panem X przebiega bez zarzutu, ale nie jestem osobą kompetentną w kwestii wyrażania opinii na jej temat”. Jeśli natomiast szef pyta Cię o to, co mówią o panu X inne osoby, odpowiedz: „Przykro mi, ale nie wiem co mówią inni na temat tej osoby”. Takie posunięcia względem osób przełożonych budują szacunek dla danej osoby.

 

Czytaj także: Konflikt pracowniczy a jakość pracy >>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Być sobą

Bycie sobą oznacza, że wiesz kim jesteś, masz szacunek do siebie i do innych. Masz pełne prawo do wyrażania siebie, własnych emocji. formułowania swoich przekonań i norm, i życia zgodnie z nimi. Dlatego nie ulegaj myślom typu:

• jestem do niczego, nie sprawdzam się na tym stanowisku, popełniam same błędy,

• muszę być miła/miły, nie wypada, żebym komuś powiedział/a o moich prawdziwych odczuciach,

• powiem jej/jemu co myślę, ale dopiero wtedy, gdy ta nieprzyjemna sytuacja się powtórzy,

• jeśli tak postąpię, zniszczą mnie, stanę się pośmiewiskiem,

• zawsze muszę coś zepsuć, wszystko to moja wina.

Jeśli nawet przyjdzie Ci do głowy negatywna myśl na własny temat, znajdź jej pozytywny odpowiednik: „Popełniłam/em błąd pisząc ten raport, ale przecież napisałam/em setki innych doskonałych raportów”. Nie wolno myśleć źle o sobie tylko pod kątem jednego zdarzenia.

Asertywność jako nieodłączny element „bycia sobą”

Asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontaktach z innymi. Niezależnie od tego, jak będziesz biegać koło szefa, nadskakiwać mu i wypełniać jego nawet najdziwniejsze polecenia, nie tym sobie zyskasz jego szacunek i nie to sprawi, że zauważy Twoją pracę i to, jak cennym jesteś pracownikiem. Opinie o ludziach nie są wyrabiane na podstawie tego, co kto robi, ale tego czy ma swoje zdanie, czy warto mu zaufać, czy jest lojalny. Podobnie dzieje się w pracy. Lepiej więc nauczyć się asertywności niż nadskakiwania szefowi.

Co oznacza asertywność:

• że masz szacunek do siebie i do innych, że szanujesz czyjeś zdanie nawet wtedy, kiedy różni się od twojego,

• że przywiązujesz wagę do tego, co czujesz i myślisz (i tego, co czują i myślą inni),

• że masz świadomość własnych możliwości i ograniczeń.

 

 Czytaj także: Praca w oczach urzędnika >>

 

Gabriela Elert

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

REKLAMA

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA