REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawianie granic

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert

REKLAMA

Kiedy zaczynasz pracę w nowym miejscu, musisz sam/a „ustalić” pewne zasady współpracy. Początki w firmie są najważniejsze – każdy będzie próbował sprawdzić, na ile może sobie wobec Ciebie pozwolić. A jeśli nie wyznaczysz ram współdziałania, tego na co przystajesz, a na co nie – nikt za ciebie tego nie zrobi. Bądź sobą, a wszystko w pracy dobrze się ułoży i szef będzie Cię cenił.

REKLAMA

Bardzo często pracownicy myślą, że zaskarbią sobie uwagę szefa donoszeniem na innych i nierzadko to robią. Szef firmy jednak dobrze zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli ktoś jemu donosi, będzie donosił innym – i nie jest to osoba zaufana.

REKLAMA

Jeśli więc w Twojej obecności szef zaczyna krytykować któregoś ze współpracowników, nigdy mu nie wtóruj. Na dłuższą współpracę nie zaskarbisz sobie w nim w ten sposób przyjaciela, a co więcej – nie wiadomo czy nie zyskasz w ten sposób wrogów wśród kolegów. Z sytuacji możesz wybrnąć mówiąc, że nie znasz na tyle osoby, o której mówi, żeby coś wiarygodnego powiedzieć na jej temat. Mądry szef, jeśli kilka razy w ten sposób uczynisz, przestanie w twojej obecności krytykować innych i nabierze do ciebie szacunku. Pamiętaj, że takie zachowania budują Twój wizerunek w firmie. Podobnie zachowaj się w momencie, kiedy szef zacznie Cię wypytywać o to, jak ktoś pracuje. Nie jesteś na stanowisku jego doradcy, dlatego lepiej powiedzieć: „Przepraszam, z panem X nie współpracuję na tyle dużo aby móc wyciągnąć wnioski na temat jego pracy” albo: „Moja współpraca z panem X przebiega bez zarzutu, ale nie jestem osobą kompetentną w kwestii wyrażania opinii na jej temat”. Jeśli natomiast szef pyta Cię o to, co mówią o panu X inne osoby, odpowiedz: „Przykro mi, ale nie wiem co mówią inni na temat tej osoby”. Takie posunięcia względem osób przełożonych budują szacunek dla danej osoby.

 

Czytaj także: Konflikt pracowniczy a jakość pracy >>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Być sobą

Bycie sobą oznacza, że wiesz kim jesteś, masz szacunek do siebie i do innych. Masz pełne prawo do wyrażania siebie, własnych emocji. formułowania swoich przekonań i norm, i życia zgodnie z nimi. Dlatego nie ulegaj myślom typu:

• jestem do niczego, nie sprawdzam się na tym stanowisku, popełniam same błędy,

• muszę być miła/miły, nie wypada, żebym komuś powiedział/a o moich prawdziwych odczuciach,

• powiem jej/jemu co myślę, ale dopiero wtedy, gdy ta nieprzyjemna sytuacja się powtórzy,

• jeśli tak postąpię, zniszczą mnie, stanę się pośmiewiskiem,

• zawsze muszę coś zepsuć, wszystko to moja wina.

Jeśli nawet przyjdzie Ci do głowy negatywna myśl na własny temat, znajdź jej pozytywny odpowiednik: „Popełniłam/em błąd pisząc ten raport, ale przecież napisałam/em setki innych doskonałych raportów”. Nie wolno myśleć źle o sobie tylko pod kątem jednego zdarzenia.

Asertywność jako nieodłączny element „bycia sobą”

Asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontaktach z innymi. Niezależnie od tego, jak będziesz biegać koło szefa, nadskakiwać mu i wypełniać jego nawet najdziwniejsze polecenia, nie tym sobie zyskasz jego szacunek i nie to sprawi, że zauważy Twoją pracę i to, jak cennym jesteś pracownikiem. Opinie o ludziach nie są wyrabiane na podstawie tego, co kto robi, ale tego czy ma swoje zdanie, czy warto mu zaufać, czy jest lojalny. Podobnie dzieje się w pracy. Lepiej więc nauczyć się asertywności niż nadskakiwania szefowi.

Co oznacza asertywność:

• że masz szacunek do siebie i do innych, że szanujesz czyjeś zdanie nawet wtedy, kiedy różni się od twojego,

• że przywiązujesz wagę do tego, co czujesz i myślisz (i tego, co czują i myślą inni),

• że masz świadomość własnych możliwości i ograniczeń.

 

 Czytaj także: Praca w oczach urzędnika >>

 

Gabriela Elert

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA

Ponowne zatrudnienie pracownika urzędu zwolnionego w czasie długiej choroby [Przykład]

Czy przy ponownym zatrudnianiu pracownika trzeba powierzyć mu dokładnie to samo stanowisko, które zajmował przed zwolnieniem? Jakie są wymagania Kodeksu pracy w tym zakresie?

Interpretacje dotyczące podatków lokalnych publikowane przez KIS [Projekt]

Indywidualne interpretacje podatkowe, dotyczące podatków lokalnych i wydawane przez organy samorządów, będą publikowane przez Krajową Informację Skarbową. Tak wynika z opublikowanej w środę na stronach kancelarii premiera informacji o planowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Certyfikacja wykonawców ma zwiększyć przejrzystość zamówień publicznych

Prezydent podpisał ustawę o certyfikacji zamówień publicznych. Ustawa nie przewiduje obowiązku certyfikacji. Wykonawca będzie mógł ubiegać się o certyfikację i posługiwać się nią w postępowaniu na zasadzie dobrowolności.

Jak uchwala się ustawę budżetową w Polsce?

Uchwalenie budżetu państwa w Polsce odbywa się według szczegółowej procedury zapisanej w Konstytucji i regulaminach parlamentu. Dokument przechodzi drogę od Rady Ministrów, przez Sejm i Senat, aż po podpis prezydenta, a każdy etap ma określone terminy i zasady.

REKLAMA

Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

REKLAMA