REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Syndrom wypalenia zawodowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Hubal
ST

REKLAMA

REKLAMA

Czujemy się zmęczeni, zestresowani, nie mamy siły pracować, jakby uszło z nas powietrze. Nie wolno dopuścić, aby taka sytuacja przerodziła się w stan trwały.

O wpół do siódmej rano dzwoni budzik. Czeka nas kolejny długi dzień, pełen obowiązków i zadań do wykonania. Streszaczyna się już od poranka. „O Boże, to już środa – myślimy – a ja dokońca tygodnia muszę jeszcze wysłać tyle zamówień, a na dodatek zbliżasię zebranie zarządu. W sobotę idę na imieniny, a trzeba przecież kupićprezent. I znowu zapomniałam odebrać płaszcz z pralni! Wracając z pracymuszę zrobić zakupy, lodówka całkiem pusta...”.

REKLAMA

REKLAMA

Kalendarzna biurku wypełniony po brzegi zadaniami służbowymi, do tego sporospraw prywatnych – wszystko domaga się pilnie naszej uwagi i czasu. Znajnowszych badań nad stresem wynika, że silny wpływ na samopoczucie ipodatność na choroby mają nie tylko ciężkie przeżycia, jak na przykładstrata bliskiej osoby. Spora liczba pozornie niewielkich obciążeń dniacodziennego sumuje się, nabierając rangi poważnej komplikacji,zwłaszcza gdy nie mamy możliwości szybkiego rozwiązania problemu,znalezienia wyjścia z trudnej sytuacji i nie umiemy znaleźć sposobu nazłagodzenie przeżywanych napięć.

Gdy ciało i psychika strajkują

Stresjest wiadomością wysyłaną przez układ nerwowy do wszystkich narządów itkanek naszego ciała. W ciągu ułamków sekundy dociera ona zapośrednictwem impulsów nerwowych i hormonów do jego najodleglejszychrejonów. Najpierw włącza się reakcja alarmowa, dzięki czemu organizmuzyskuje dodatkową dawkę energii potrzebnej do sprostania czekającemuwyzwaniu. Następnie rozpoczyna się faza przystosowania – kortyzol,nazywany też „hormonem stresu”, powoduje zwiększenie stężenia glukozywe krwi. Nasze ciało uczy się, jak radzić sobie z napięciem i pokonaćzagrożenie. Jeżeli proces ten przebiega bez zakłóceń, alarm zostajeodwołany.

Dziś wiemy już,że stres sam w sobie nie jest zjawiskiem negatywnym. Dzięki niemumożemy zmobilizować siły i świadomie podejmować nowe wyzwania. Jedyniew przypadku, gdy mamy do czynienia ze zbyt wielką liczbą wywołującychgo bodźców i oddziałują one na nas przez długi czas – na przykładmobbing w miejscu pracy – dochodzi do tak zwanej fazy wyczerpania.Nasze siły odpornościowe słabną, zaczynamy odczuwać nieprzyjemne objawyfizyczne i psychiczne, stajemy się podatni na choroby.

REKLAMA

Napoczątku pojawia się zmęczenie, poczucie ogólnego rozbicia izmniejszenie zdolności skupienia uwagi. Gdy obciążenia nadal trwają,zaczynamy czuć coraz większą pustkę emocjonalną, stajemy się jakbyotępiali, niewrażliwi na potrzeby innych, reagujemy wzmożonądrażliwością. Owe oznaki silnej frustracji, połączone często ze stanamilękowymi, coraz bardziej utrudniają normalne funkcjonowanie. Nocezamiast wypoczynku przynoszą męczarnie bezsenności, czego skutkiem jestwzmożona nerwowość i jeszcze silniejsze napięcie w ciągu dnia. Tak otobłędne koło się zamyka. Na poziomie ciała przeciążenie objawia siębólami niewiadomego pochodzenia, dolegliwościami żołądkowymi, niekiedywystępują również zmiany skórne i podwyższone ciśnienie krwi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęstszeprzyczyny wywołujące długotrwały stres to nie rozwiązane problemy wrelacjach międzyludzkich, brak odpowiedniej organizacji pracy ipodziału zadań, ale również znudzenie i zbyt mała liczba wyzwań.

Stres drogo kosztuje

Kiedywymagania i naciski stają się zbyt silne, nieuchronnie pojawia sięwzmożona nerwowość, lęki i depresja. Wydajność i kreatywność znaczniesię obniżają. Według szacunków Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa iZdrowia w Pracy, biurowy stres dotyczy dziś 40 milionów Europejczyków.Nieobecności w pracy, na przykład z powodu różnego rodzaju chorób,przynoszą co najmniej 20 miliardów euro strat rocznie. W krajach UniiEuropejskiej około 16 procent chorób serca i układu krążenia u mężczyznoraz 22 procent tych samych schorzeń u kobiet przypisuje się nadmiernymobciążeniom w życiu zawodowym. Ocenia się, że profilaktyka antystresowapozwoliłaby uniknąć każdego roku około 10 tysięcy zawałów.

Listastresujących czynników występujących na co dzień w biurze jest bardzoszeroka. Część z nas w silny niepokój wprawiają nowe zadania, któretrzeba wykonać, dla innych obciążeniem jest chaos panujący w firmie. Donajczęściej wymienianych przyczyn silnego stresu odczuwanego w miejscupracy należą:

• niejasne reguły gry,

• brak informacji,

• niekomfortowe warunki pracy (duża liczba osób w pokoju, hałas),

• nadmierna presja czasu,

konflikty z kolegami i/lub przełożonymi,

• nieuzasadniona krytyka,

• wykluczenie ze wspólnoty, poczucie izolacji,

• walka konkurencyjna,

• strach przed bezrobociem,

• nieciekawe zadania, monotonia,

• niekorzystny czas pracy, praca zmianowa.

Przerwać błędne koło

Wartopoświęcić trochę czasu, aby uczciwie przemyśleć swoją aktualnąsytuację. Niczego nie upiększajmy na siłę, nie mówmy sobie: „Tak źlejeszcze nie jest, z czasem wszystko się ułoży”. Nieprawda. Jeśli corazczęściej czujemy się zniechęceni, bezsilni, z coraz mniejszymentuzjazmem przychodzimy codziennie rano do pracy – jest to wyraźnysygnał, że pora zacząć działać, aby poprawić swoją sytuację.

Odpowiedzmy szczerze na pytania testu zamieszczonego poniżej. Czego dowiedziałaś się o sobie? Jakie budzi w tobie refleksje?

Spróbujmyuświadomić sobie, jakie są przyczyny naszego stresu. Doskonałą pomocąjest prowadzenie dziennika, w którym będziemy notować na bieżąco jakiebodźce wywołują niepokój i jak wygląda nasza reakcja.

Przyjrzyjmysię krytycznie zanotowanym wnioskom. Czy nie są sformułowane w sposóbzbyt ogólny („chciałabym przestać ciągle się denerwować”)? A możewymagamy od siebie zbyt wiele („powinnam być zawsze punktualna,niezależnie od sytuacji”) albo twoje życzenia są mało realne („muszębyć osobą niezawodną i w pełni profesjonalną”)? Postarajmy się odejśćod zbyt sztywnych i wygórowanych wyobrażeń na swój temat, dajmy sobieprawo do słabości i błędu.

Ostatnikrok to sformułowanie długoterminowych celów życiowych, które nie będąoparte jedynie na doraźnych korzyściach i sukcesach.

Abyjuż teraz poczuć się lepiej, zadbajmy o zdrowy tryb życia. Przyjrzyjmysię swojej diecie, znajdźmy czas na codzienną porcję ruchu – choćby napółgodzinny spacer. Postarajmy się spać co najmniej siedem godzin nadobę. Po pracy i obowiązkach domowych nie zapomnijmy o chwiliwypoczynku. Starajmy się uprzyjemniać sobie codzienność, wzbogacając jąo nowe aktywności i pozytywne emocje. Nie zaniedbujmy kontaktów zprzyjaciółmi ani własnych zainteresowań. Nauczmy się technikrelaksacyjnych, uprawiajmy sport, spędzajmy jak najwięcej wolnych chwilna świeżym powietrzu. Nie żałujmy sobie drobnych przyjemności.

Jeśliwyniki uzyskane w teście zaniepokoiły nas lub czujemy, że codziennewyzwania zaczynają nas przerastać, nie zwlekajmy i poszukajmyprofesjonalnej pomocy. Im wcześniej zajmiemy się swoim problemem, tymwiększa szansa, że uda nam się uniknąć przykrych konsekwencji. Kilkarozmów z doświadczonym terapeutą pomoże rozwiązać nierozwiązywalne zpozoru problemy i opracować skuteczne strategie postępowania.

Barbara Hubal

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

REKLAMA

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA