REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak klasyfikować wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników

REKLAMA

Ministerstwo Finansów odpowiada na pytanie dotyczące klasyfikacji wydatków będących refundacją poniesionych przez pracowników opłat za studia.

Pracownikom uczęszczającym na studia wyższe i podyplomowe urząd przyznaje świadczenie w formie częściowej refundacji poniesionych opłat za studia, po uprzednim przedłożeniu przez nich dowodu dokonanej wpłaty. Wydatek taki klasyfikowany jest w § 3020 „Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń”. Z pracownikami podnoszącymi kwalifikacje zawierana jest umowa określająca prawa i obowiązki stron. W przypadku gdy zamawiającym usługę dokształcania pracowników jest urząd, który jest odbiorcą faktury za świadczoną usługę, wtedy wydatek traktowany jest jako zakup usług i kwalifikowany w § 4300 „Zakup usług pozostałych”. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Jak należy interpretować objaśnienie do § 4300 „Zakup usług pozostałych” klasyfikacji wydatków w pkt „usługi w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego, m.in.: opłaty za studia w zakresie dokształcania kadr, organizowane przez szkoły wyższe”? Czy wydatek w obydwu przedstawionych przypadkach powinien być zakwalifikowany w paragrafie 4300 „Zakup usług pozostałych”?

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na fakt, iż w piśmie nie wskazano ściśle, jakiego urzędu oraz jakiej grupy pracowników dotyczy przedmiotowa sprawa, informacja Departamentu w tej kwestii może mieć wyłącznie charakter ogólny.

Kwestie dotyczące kształcenia dorosłych zarówno w formach szkolnych, jak i pozaszkolnych zostały uregulowane w dwóch aktach normatywnych: rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U. Nr 103, poz. 472, z późn.zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. Nr 31, poz. 216). Zakres określonych świadczeń z tytułu podnoszenia kwalifikacji w przywołanych wyżej formach oraz warunki ich przysługiwania pracownikom zostały uregulowane w cyt. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r., zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 103 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn.zm.).

Z treści przepisów § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. oraz rozdziału 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. wynika, iż studia wyższe (m.in. wieczorowe, zaoczne) i studia podyplomowe nie stanowią form pozaszkolnych kształcenia, a więc będą zaliczane do szkolnych form kształcenia. Wobec powyższego, pracownikowi przysługiwać będzie, zgodnie z przepisem § 4 przywołanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r., urlop szkoleniowy i zwolnienia z części dnia pracy w wymiarach określonych w § 7 rozporządzenia, płatne według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

REKLAMA

Kiedy pracownikowi przysługuje zwrot kosztów studiów podyplomowych>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto zakład pracy może przyznać pracownikowi – w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych – dodatkowe świadczenia, m.in. zwrócić koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy pracownika, pokryć koszty podręczników i innych materiałów szkoleniowych, pokryć opłaty za naukę, pobierane przez szkołę, udzielić dodatkowego urlopu szkoleniowego.

Odnosząc się do problemu zaklasyfikowania wydatków pracodawcy, związanych z uzupełnianiem przez pracownika kwalifikacji zawodowych w formie studiów wyższych (zaocznych, wieczorowych) lub studiów podyplomowych na podstawie skierowania zakładu pracy, mając na uwadze obowiązujący stan prawny, należy podkreślić, iż przedmiotowe wydatki powinny być traktowane jako usługa edukacyjna i klasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych w paragrafie wydatków 430 „Zakup usług pozostałych” z odpowiednią czwartą cyfrą. Powyższe będzie miało zastosowanie wówczas, kiedy zakład pracy pokrywa całość kwoty opłaty za studia, na podstawie przepisu § 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych.

Kto musi ukończyc studia prawnicze lub administracyjne>>

W przypadku natomiast, gdy pracownik dokonuje opłat za studia wyższe, a zgodnie z aktem wewnętrznym regulującym wskazany obszar jest mu refundowana przez pracodawcę część tej opłaty na podstawie okazanego dowodu wpłaty, uzasadnione jest klasyfikowanie wymienionego wydatku w paragrafie 302 „Wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń” z odpowiednią czwartą cyfrą.

Ministerstwo Finansów pragnie podkreślić, iż szczegółowa klasyfikacja budżetowa, ustalona rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 107, poz. 726, z późn.zm.) nie stanowi podstawy prawnej do ponoszenia wydatków. Stanowi ona jedynie techniczne narzędzie służące prezentowaniu określonych rodzajów działalności, rodzajów dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Stosowny podział zawarty we wskazanym akcie normatywnym ma za zadanie jedynie umożliwić dysponentom poszczególnych stopni zaklasyfikowanie określonych zdarzeń (np. społecznych, gospodarczych, administracyjnych), rozstrzygniętych co do zasady przepisami prawa materialnego.

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA