REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

31 sierpnia - termin wypłaty świadczenia urlopowego nauczycieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Terlikowska-Bohaczek
świadczenie urlopowe nauczycieli
świadczenie urlopowe nauczycieli
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

31 sierpnia upływa nieprzekraczalny termin wypłaty nauczycielom należnego im świadczenia urlopowego. Powyższe reguluje art. 53 ust. 1a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, zgodnie z którym do końca sierpnia każdego roku nauczyciel musi otrzymać świadczenie urlopowe finansowane z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość świadczenia równa jest wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 roku poz. 592). Wynosi ona 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarcze narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do 20 lutego każdego roku. Uchwalona 9 listopada 2012 roku ustawa okołobudżetowa zamroziła na 2013 rok kwotę odpisu na ZFŚS. Wprowadziła art. 5b do ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zgodnie z którym ustalając stawki odpisu na 2013 rok należy przyjąć za podstawę przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2010 roku. Oznacza to, że trzeci rok z rzędu kwota odpisu podstawowego, a co za tym idzie – stawka świadczenia urlopowego nauczycieli pozostaje na tym samym poziomie i wynosi 1.093,93 zł.

Świadczenie w pełnej wysokości przysługiwać będzie nauczycielom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy oraz przez cały rok szkolny (od września do sierpnia). Karta Nauczyciela stanowi, iż świadczenie wypłacane jest proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy oraz okresu zatrudnienia. Nauczyciel pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy lub przez część roku szkolnego otrzyma tylko część świadczenie urlopowego, ustaloną proporcjonalnie.

Należy pamiętać o tym, że świadczenie urlopowe ustala się osobno dla każdego stosunku pracy. W przypadku gdy nauczyciel pracuje w kilka szkołach, wówczas od każdego pracodawcy otrzyma świadczenie urlopowe adekwatne do wymiaru czasu pracy oraz okresu obowiązywania umowy. Jeśli nauczyciel posiada więcej niż jedną umowę zawartą z tym samym pracodawcą (np. na nauczanie różnych przedmiotów w tej samej szkole), wówczas również otrzyma świadczenia urlopowe ustalone osobno z każdego stosunku pracy.

Świadczenie urlopowe, mimo że wypłacane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Mimo pozornie socjalnego charakteru nie korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67, tj. kwoty 380 zł wolnej od podatku. Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 67 dotyczy świadczeń otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, a więc przyznanej w oparciu o kryteria socjalne, uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Natomiast świadczenie urlopowe nauczycieli wypłacane jest z pominięciem kryteriów socjalnych, wyłącznie na podstawie wymiaru czasu pracy i okresu obowiązywania stosunku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Oświata

Świadczenie urlopowe korzysta jednak ze zwolnienia ze składek na ubezpieczenie społeczne na mocy § 2 ust 1 pkt. 21 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, tj. do wysokości nie przekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego. Wprowadzony limit dotyczy każdego stosunku pracy osobno, tak więc wypłata jednemu nauczycielowi świadczenia urlopowego w kwocie przekraczającej 1.093,93 zł nie będzie stanowiła podstawy naliczenia składek, o ile nauczyciel ten pozostawać będzie w osobnych stosunkach pracy. Zgodnie z § 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych świadczenie urlopowe nie stanowi również podstawy naliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne,

Przy gospodarowaniu środkami z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych należy pamiętać o tym, iż nauczyciele stanowią uprzywilejowana grupę zawodową. Ustawodawca zagwarantował im w Karcie Nauczyciela prawo do świadczenia urlopowego, a oprócz tego nauczyciele uprawnieni są do korzystania ze wszystkich świadczeń przewidzianych w zakładowych regulaminach działalności socjalnej. Oznacza to, że w myśl obowiązujących przepisów będą mogli otrzymać dwa świadczenia: urlopowe oraz dofinansowanie do wypoczynku na zasadach ogólnych.

Podstawy prawne:

- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012r. poz. 592 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012r. poz. 361 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008r. Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161 poz. 1106 z późn. zm.)

Zadaj pytanie, podyskutuj: Forum

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA