REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie za pracę - zmiana zasad obliczania od 1 stycznia 2020 r.

Minimalne wynagrodzenie za pracę - zmiana zasad obliczania od 1 stycznia 2020 r./ Fot. Fotolia
Minimalne wynagrodzenie za pracę - zmiana zasad obliczania od 1 stycznia 2020 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. jednostki muszą zmienić angaże pracowników, których wynagrodzenie po odliczeniu dodatku stażowego będzie niższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Zakres zmian

Ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2019 r. poz. 1564) został zmieniony sposób obliczania minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

Do składników wynagrodzenia nieuwzględnianych przy obliczaniu wynagrodzenia pracownika, które nie może być niższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia, nie będzie zaliczany tzw. dodatek za staż pracy. Zmiana ma zniwelować niesprawiedliwy sposób ustalania najniższych wynagrodzeń pracowników o różnym stażu pracy.

Zobacz: ZUS

Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek

1. Zmiana wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 r.

2. Od 1 stycznia 2020 r. jednostki muszą zmienić angaże pracowników, których wynagrodzenie po odliczeniu dodatku stażowego będzie niższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

3. Jeszcze w 2019 r. jednostki muszą przeprowadzić analizę wynagrodzeń pracowników otrzymujących najniższe wynagrodzenia i ustalić, w jaki sposób nowe uregulowania wpłyną na ich fundusz płac. Kwoty zwiększeń z tego tytułu trzeba uwzględnić w planach finansowych na 2020 r.

4. Jednostki muszą być przygotowane na ewentualne zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy w zamówieniach publicznych. Zmiana wynagrodzeń minimalnych może znacząco wpłynąć na sytuację finansową podmiotów gospodarczych sektora prywatnego, które realizują dostawy i usługi na rzecz sektora publicznego w ramach zamówień publicznych. Aby zapobiec utracie rentowności przez firmy, które zawarły kontrakty przed 1 września 2019 r., z ustalonym wynagrodzeniem ryczałtowym obejmującym koszty wynagrodzeń pracowniczych ustalone według starych przepisów, przewidziano możliwość ich zmiany. Wykonawcy będą mogli wystąpić do zamawiających z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji do 31 grudnia 2019 r. Wniosek można złożyć, jeśli zmiana przepisów w zakresie wynagrodzeń minimalnych ma wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego wszczętego przed 1 września 2019 r. Wniosek składa się w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wykonawca musi w nim przedstawić sposób i podstawę wyliczenia odpowiedniej zmiany należnego mu wynagrodzenia. Zamawiający może żądać udokumentowania sposobu lub podstawy dokonania tych wyliczeń. Zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy może obejmować wyłącznie sumę wzrostu kosztów wykonawcy. Wzrost ten musi wynikać z:

  • ustalenia wysokości wynagrodzenia albo
  • podwyższenia dotychczasowej kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikom zatrudnionym przy realizacji zamówienia - w części pozostałej do wykonania w okresie od 1 stycznia 2020 r. do końca realizacji zamówienia - o wysokość dodatku za staż pracy, który powinien być wypłacony w okresie realizacji tej części zamówienia pracownikom, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy otrzymywali minimalne wynagrodzenie za pracę uwzględniające ten dodatek.

W przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1579), odpowiednia zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy nie może spowodować powiększenia wartości kosztorysowej inwestycji określonej przy rozpoczęciu ich realizacji.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA