REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie za pracę - zmiana zasad obliczania od 1 stycznia 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Minimalne wynagrodzenie za pracę - zmiana zasad obliczania od 1 stycznia 2020 r./ Fot. Fotolia
Minimalne wynagrodzenie za pracę - zmiana zasad obliczania od 1 stycznia 2020 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. jednostki muszą zmienić angaże pracowników, których wynagrodzenie po odliczeniu dodatku stażowego będzie niższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Zakres zmian

Ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2019 r. poz. 1564) został zmieniony sposób obliczania minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Do składników wynagrodzenia nieuwzględnianych przy obliczaniu wynagrodzenia pracownika, które nie może być niższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia, nie będzie zaliczany tzw. dodatek za staż pracy. Zmiana ma zniwelować niesprawiedliwy sposób ustalania najniższych wynagrodzeń pracowników o różnym stażu pracy.

Zobacz: ZUS

Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek

1. Zmiana wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 r.

2. Od 1 stycznia 2020 r. jednostki muszą zmienić angaże pracowników, których wynagrodzenie po odliczeniu dodatku stażowego będzie niższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Jeszcze w 2019 r. jednostki muszą przeprowadzić analizę wynagrodzeń pracowników otrzymujących najniższe wynagrodzenia i ustalić, w jaki sposób nowe uregulowania wpłyną na ich fundusz płac. Kwoty zwiększeń z tego tytułu trzeba uwzględnić w planach finansowych na 2020 r.

4. Jednostki muszą być przygotowane na ewentualne zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy w zamówieniach publicznych. Zmiana wynagrodzeń minimalnych może znacząco wpłynąć na sytuację finansową podmiotów gospodarczych sektora prywatnego, które realizują dostawy i usługi na rzecz sektora publicznego w ramach zamówień publicznych. Aby zapobiec utracie rentowności przez firmy, które zawarły kontrakty przed 1 września 2019 r., z ustalonym wynagrodzeniem ryczałtowym obejmującym koszty wynagrodzeń pracowniczych ustalone według starych przepisów, przewidziano możliwość ich zmiany. Wykonawcy będą mogli wystąpić do zamawiających z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji do 31 grudnia 2019 r. Wniosek można złożyć, jeśli zmiana przepisów w zakresie wynagrodzeń minimalnych ma wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego wszczętego przed 1 września 2019 r. Wniosek składa się w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wykonawca musi w nim przedstawić sposób i podstawę wyliczenia odpowiedniej zmiany należnego mu wynagrodzenia. Zamawiający może żądać udokumentowania sposobu lub podstawy dokonania tych wyliczeń. Zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy może obejmować wyłącznie sumę wzrostu kosztów wykonawcy. Wzrost ten musi wynikać z:

  • ustalenia wysokości wynagrodzenia albo
  • podwyższenia dotychczasowej kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikom zatrudnionym przy realizacji zamówienia - w części pozostałej do wykonania w okresie od 1 stycznia 2020 r. do końca realizacji zamówienia - o wysokość dodatku za staż pracy, który powinien być wypłacony w okresie realizacji tej części zamówienia pracownikom, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy otrzymywali minimalne wynagrodzenie za pracę uwzględniające ten dodatek.

W przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1579), odpowiednia zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy nie może spowodować powiększenia wartości kosztorysowej inwestycji określonej przy rozpoczęciu ich realizacji.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

REKLAMA

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

REKLAMA

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

REKLAMA