REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zaliczania dodatków do podstawy

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednostka budżetowa prawidłowo wylicza podstawę do zasiłku chorobowego w ten sposób, że wlicza do podstawy dodatek stażowy, a wynagrodzenie pracownika i wspomniany dodatek są wówczas pomniejszane proporcjonalnie o dni chorobowego.

W regulaminie wynagradzania jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym. Jak powinno to wyglądać w przypadku, gdy pracownik otrzymuje również dodatek, np. funkcyjny czy dla pracowników socjalnych?

Jeżeli w regulaminie wynagradzania jednostki budżetowej jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym, to będzie on uwzględniany przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego.

REKLAMA

Zasady przyznawania i wypłaty zasiłków określają przepisy ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa chorobowa).

Wspólnym elementem niezbędnym do ustalenia wysokości tych zasiłków jest podstawa wymiaru.

Podstawą wymiaru zasiłku chorobowego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracownika wypłacone w okresie 12 miesięcy kalendarzowych (art. 36 ustawy chorobowej). Są to miesiące poprzedzające miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Podstawowy problem sprowadza się właśnie do obliczenia przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, czyli podstawy wymiaru. Ze względu na różnorodność składników wynagrodzenia przysługujących pracownikom pojawia się pytanie, co brać pod uwagę przy tych obliczeniach.

Natomiast w podstawie wymiaru wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy nie uwzględnia się składników, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,

• zgodnie z obowiązującymi w zakładzie przepisami regulującymi zasady ich wypłaty nie są zmniejszane za okres pobierania wynagrodzenia chorobowego,

• nie przysługują pracownikowi za okres choroby, za który ma on prawo do wynagrodzenia chorobowego (np. prawo do nich ustało w wyniku zmiany regulaminu wynagradzania).

Składnik wynagrodzenia, który spełnia chociaż jeden z wymienionych warunków, nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu kwoty wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy (art. 41 ustawy chorobowej).

Co i jak wliczać

Dodatkowe składniki wynagrodzenia, które są zmniejszane za okres pobierania zasiłku, bierze się pod uwagę przy obliczaniu podstawy wymiaru w zależności od okresów, za jakie przysługują. Dodatki za okresy:

1) miesięczne - wlicza się w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie przyjmuje się do obliczenia podstawy wymiaru,

2) kwartalne - wlicza się w wysokości stanowiącej 1/12 kwot wypłaconych za cztery kwartały poprzedzające miesiąc, w którym rozpoczął się okres zasiłkowy,

3) roczne - uwzględnia się w wysokości stanowiącej 1/12 kwoty wypłaconej za rok poprzedzający miesiąc, w którym rozpoczął się okres zasiłkowy.

Wynagrodzenie pracownika przyjmowane do ustalenia podstawy zasiłków to przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe pomniejszony o składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej przez pracownika (art. 3 pkt 3 ustawy chorobowej).

Dodatek stażowy

Zasady przyznawania i wypłaty dodatków do wynagrodzenia pracownikom samorządowym określone zostały w przepisach:

REKLAMA

• rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w urzędach gmin (dalej: rozporządzenie płacowe),

• rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w jednostkach samorządu (dalej: rozporządzenie płacowe w jednostkach organizacyjnych).

Dodatek stażowy wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Jego wysokość wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Przysługuje pracownikowi za dni, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie. Czyli de facto, przysługuje za dni pracy.

Dodatek stażowy wypłacany jest również pracownikowi za dni jego nieobecności w pracy spowodowanej niezdolnością do pracy wskutek choroby bądź koniecznością osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, pod warunkiem że pracownik za te dni otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego (§ 7 rozporządzenia płacowego oraz § 11 rozporządzenia płacowego w jednostkach organizacyjnych).

Skoro jednak w regulaminie wynagradzania samorządowej jednostki organizacyjnej jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym, świadczy to o tym, że będzie on uwzględniany przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego. W przypadku pracowników gmin, powiatów i urzędów marszałkowskich przepisy rozporządzenia płacowego dotyczącego dodatku stażowego mają pierwszeństwo przed regulaminem wynagradzania.

Inne dodatki

Nie ze wszystkimi dodatkami sprawa jest tak jasna. Poza ogólnymi zasadami ich przyznawania i wypłaty, w przepisach brak szczegółowych informacji, czy składniki te wypłacane są również za czas nieświadczenia pracy. Pozostają zatem regulacje wewnętrzne, chyba że charakter i cel określonego dodatku nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do pomniejszania jego wysokości za czas nieprzepracowany.

Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu i kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Jest wypłacany jedynie za czas wykonywania określonych czynności (§ 5 rozporządzenia płacowego w jednostkach organizacyjnych i § 6 rozporządzenia płacowego).

Charakter dodatku funkcyjnego wskazuje, że nie przysługuje on za czas niewykonywania obowiązków - czas nieprzepracowany. Wstrzymanie wypłaty za takie okresy świadczy o wliczaniu dodatku do podstawy wymiaru zasiłków, chyba że przepisy wewnętrzne obowiązujące w jednostce budżetowej przewidują inne zasady wypłaty dodatku funkcyjnego.

Analogicznie należy postępować z dodatkiem dla pracowników socjalnych. O tym, czy dodatek ten będzie uwzględniany w podstawie wymiaru wynagrodzenia chorobowego, decydować będą warunki jego wypłaty.

Z ORZECZNICTWA

Podstawę wymiaru stanowią tylko te składniki wynagrodzenia, co do których z przepisów układów zbiorowych lub innych aktów normatywnych dotyczących wynagradzania wynika, że podlegają one zmniejszeniu lub zawieszeniu w okresie pobierania przez pracownika zasiłku chorobowego. Składników tych nie uwzględnia się tylko wówczas, gdy wynagrodzenie chorobowe przysługuje za okres przypadający po upływie terminu, na jaki przyznano pracownikowi prawo do danego składnika.

Wyrok SN z 11 maja 2005 r., sygn. akt III UK 33/05

 

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1654)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 431)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Dobry posiłek w szpitalu". Do kiedy program będzie przedłużony?

Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zakłada, że pilotażowy program "Dobry posiłek w szpitalu” ma być przedłużony do połowy 2025 r. Szpitale chciałyby, aby było to dłużej. 

Dopłaty do przewozów autobusowych. Samorządy mogą składać wnioski od 3 do 9 grudnia 2024 r.

Samorządy mogą ubiegać się o dopłaty do przewozów autobusowych. Rusza nabór wniosków o objęcie dopłatą do usług transportowych ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. 

Codziennie policja zajmuje się 20 tys. zdarzeń

20 tys. zdarzeń dziennie. Taki jest codzienny bilans działań policji. To pokazuje jej skalę działania - powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej dot. planów działania policji na 2025 rok szef MSWiA Tomasz Siemoniak.

Dwa nowe podmioty na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego

Dwa nowe podmioty na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Lista ostrzeżeń publicznych KNF zawiera m.in. informacje o złożonych przez Komisję zawiadomieniach o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

REKLAMA

Od początku roku wykryto w Polsce 1972 zakażenia HIV. Będzie dwa razy więcej pieniędzy na punkty diagnostyczne

Dodatkowe 3 mln zł na działalność punktów diagnostycznych i telefon zaufania AIDS, czyli łącznie 5 mln 856 tys. zł. To budżet Krajowego Centrum ds. AIDS na 2025 r. Od początku roku wykryto w Polsce 1972 zakażenia.

Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania

Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania. Chodzi o projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowe zasady mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm za

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm przyjął ustawę o Radzie Fiskalnej. Chodzi m.in. o poprawę transparentności finansów publicznych.

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

REKLAMA

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

REKLAMA