REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzynastka a staż pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stępień Mariusz
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
trzynastka, praca, sfera budżetowa
trzynastka, praca, sfera budżetowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik tzw. budżetówki ma prawo do trzynastki po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego albo przynajmniej 6 miesięcy. Od zasady uwzględniania w stażu uprawniającym do dodatkowego wynagrodzenia rocznego tylko okresów faktycznie przepracowanych istnieją jednak wyjątki. Kiedy zatem mimo krótkiego stażu pracownik ma szansę na trzynastą pensję?

Pan Zbigniew został zatrudniony w jednostce budżetowej jako palacz. Umowę o pracę podpisał na sezon grzewczy od 1 listopada 2015 r. do końca marca 2016 r. Teraz w urzędzie wypłacane są trzynastki za 2015 rok. – Czy mam szansę ją otrzymać? Czy dostanie ją moja żona, która nie przepracowała ani jednego dnia w 2015 roku, bo najpierw korzystała z urlopu wypoczynkowego, później zwolnienia lekarskiego, a następnie z urlopu macierzyńskiego – zastanawia się czytelnik

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady do dodatkowego wynagrodzenia rocznego ma prawo pracownik tzw. budżetówki po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego albo przynajmniej 6 miesięcy. W tym drugim przypadku świadczenie przysługuje w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Co to jest jednak przepracowany okres? To czas, w którym zatrudniony faktycznie świadczył pracę, a nie tylko pozostawał w stosunku pracy (uchwała SN z 7 lipca 2011 r., III PZP 3/11 OSNP 2012/1–2/3). Do stażu uprawniającego do trzynastej pensji nie zalicza się zatem m.in. okresu przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim, korzystania przez niego z urlopu okolicznościowego, szkoleniowego lub bezpłatnego.

Od zasady uwzględniania w stażu uprawniającym do trzynastej pensji tylko okresów faktycznie przepracowanych są jednak wyjątki. To czas urlopu wypoczynkowego, który, mimo że w jego trakcie pracownik nie świadczy pracy, jest traktowany jako okres przepracowany. Podobnie traktuje się okres zwolnienia zatrudnionego z obowiązku świadczenia pracy na czas kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej (uchwała SN z 13 grudnia 2005 r., II PZP 9/05, OSNAPiUS 2006 /7–8/109).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy pracownicy budżetówki, aby nabyć prawo do „13”, nie muszą jednak przepracować wskazanego w ustawie okresu. Gratyfikacja przysługuje bez względu na staż w razie:

● nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej);

● zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące;

● powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej;

● rozwiązania stosunku pracy w związku z: przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,

● przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,

● likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;

● likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,

● podjęcia zatrudnienia: w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru,

● w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy,

● w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją,

● po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej;

● korzystania: z urlopu wychowawczego, urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu dla poratowania zdrowia, przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego;

● wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

Umowa pana Zbigniewa została zawarta na sezon trwający 5 miesięcy, co oznacza, że mimo iż w 2015 roku przepracował tylko 2 miesiące, taką dodatkową gratyfikację powinien otrzymać. Nie wymaga się bowiem w takim przypadku co najmniej 6-miesięcznego stażu pracy w roku kalendarzowym. Co więcej pracownik nie musi wykazać, że przepracował w danym roku 3 miesiące – przepis wymaga tylko, aby umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż 3 miesiące. Trzynasta pensja zostanie mu więc wypłacona w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego czasu.

Prawo do trzynastki za 2015 rok nabędzie też żona naszego czytelnika, mimo że faktycznie nie przepracowała w tym roku ani jednego dnia. Rozstrzyga o tym korzystanie przez nią z urlopów związanych z opieką nad dzieckiem. Gwarantują one pracownikowi (w roku, w którym z nich korzysta) dodatkowe wynagrodzenie bez względu na czas faktycznie przez niego przepracowany. Jej trzynastka również zostanie ustalona w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, co oznacza, że do obliczenia wysokości wypłaty wzięte zostanie jedynie wynagrodzenie, jakie otrzymała za urlop wypoczynkowy.

Gdyby cały rok spędziła na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim, mimo formalnego nabycia przez nią prawa do „13” nie otrzymałaby jej. Podstawa do jej ustalenia byłaby bowiem zerowa. ©?

Mariusz Stępień

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1144 ze zm.).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA