REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenia roczne „trzynastka”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Filip Farmas vel Król
Trzynastki/ Fot. Fotolia
Trzynastki/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne to trzynasta pensja w roku. Przysługuje ona ściśle określonym podmiotom zatrudnionym w sferze budżetowej. Trzynastki powstały w celu wyrównania wynagrodzenia między pracownikami sektora publicznego a prywatnego. Czym są w rzeczywistości? Jaka jest racja powołania do życia instytucji trzynastek?

Krąg uprawnionych

Elementarną kwestią jest ustalenie komu trzynastki przysługują. Zgodnie z wolą ustawodawcy osobami uprawnionymi  do pobierania trzynastek są pracownicy sfery budżetowej, tzn. pracownicy zatrudnieni w urzędach organów władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz w sądach i trybunałach (art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych), pracownikom samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych a także pracownikom biur poselskich, senatorskich lub poselsko-senatorskich oraz klubów, kół albo zespołów parlamentarnych.

REKLAMA

Polecamy: Komplet Zmiany w prawie pracy w 2016 r.

REKLAMA

Warto zaznaczyć, iż jest to wyliczenie numerus clausus. Trzynastki przysługują tylko podmiotom wymienionych w ustawach i na określonych w przepisach zasadach. Warunkiem nabycia prawa do trzynastki jest przepracowanie u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego (wtedy trzynastka przysługuje w pełnej wysokości) lub przepracowanie u danego pracodawcy minimum 6 miesięcy (trzynastka przysługuje w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu). Okresy przepracowane rozumiane są jako okresy efektywnie (faktycznego) przepracowane u danego pracodawcy. Wyjątkiem od tej zasady jest okres urlopu wypoczynkowego oraz dni wolne wynikające z rozkładu czasu pracy. Jednakże do okresu przepracowanego nie zalicza się m.in. wykonywania pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, okresów odbywania stażu dla bezrobotnych, praktyk absolwenckich, a także prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyjątkiem od reguły przepracowania min. 6 miesięcy są objęte osoby pracujące sezonowo (sezon trwający nie krócej niż 3 miesiące), powołane do czynnej służby wojskowej albo skierowane do służby zastępczej, przechodzące na emeryturę bądź rentę, przeniesione służbowo, powołane lub wybrane, związane z likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy bądź jej reorganizacją, ponadto osoby korzystające z urlopów – wychowawczego, macierzyńskiego, macierzyńskiego dodatkowego, ojcowskiego, na warunkach urlopu macierzyńskiego, na warunkach urlopu macierzyńskiego dodatkowego, rodzicielskiego, dla poratowania zdrowia, do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego, osoby zmarłej. Wyżej wymienione podmioty są uprawnione do trzynastki. Jej wysokość wylicza się na podstawie przepracowanego okresu.

Polecamy wideoszkolenie: Obliczanie wynagrodzeń nauczycieli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to oznacza?

 Minimalny, półroczny okres pracy (z wyłączeniami) jest upoważnieniem do wypłacenia trzynastki. Nie wpływa on jednak na jej wysokość. Jeżeli pracownik efektywnie przepracował u pracodawcy 10 dni w danym roku kalendarzowym, resztę okresu pozostając na zwolnieniu, to trzynastkę wylicza się na podstawie wynagrodzenia za te przepracowane dni. Analogicznie trzynastki nie otrzymuje osoba, która nie przepracowała w danym roku ani jednego dnia, pomimo spełnienia warunków do jej uzyskania .

Jak wyliczyć wysokość trzynastki?

Kluczowym zagadnieniem jest sposób ustalania wysokości i wypłaty trzynastek. Wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8.5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. Uwzględnia się także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy i za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Z podstaw trzynastki wyłącza się m.in. jednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie, wynagrodzenie za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, nagrody jubileuszowe, ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, wynagrodzenie za czas innej niż urlop wypoczynkowy usprawiedliwionej nieobecności w pracy, wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, odprawy emerytalne, rentowne bądź inne odprawy pieniężne, świadczenia przyznane z zfśs, czy należności z tytułu podróży służbowych.

Jak wygląda wypłata wynagrodzenia rocznego?

Wynagrodzenie roczne wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. Wyjątkiem jest likwidacja pracodawcy. Wtedy pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy, trzynastkę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Podatek od trzynastki

Wynagrodzenia roczne są opodatkowane. Pobiera się składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zaliczkę na podatek dochodowy. Wypłacenie trzynastki po śmierci osoby uprawnionej powoduje, iż nie podlega ona oskładkowaniu. Potrąca się od niej 18% podatek. Wynagrodzenia roczne zgodnie z art. 87 i 871 kodeksu pracy mogą być zajęte w całości na spłatę świadczeń alimentacyjnych, albo do wysokości 50% w przypadku potrąceń z innych tytułów, przy zastosowaniu kwot wolnych od potrąceń.

Kontrowersje wokół trzynastek

Trzynastki niektórzy uznają za relikt poprzedniego ustroju. Na ich wypłaty budżet poświęca nawet 5 miliardów złotych. Padają opinie, że byłby to pobudzający zastrzyk dla innych sektorów, jak opieka zdrowotna czy oświata. Zdaniem obrońców trzynastek, odebranie ich urzędnikom byłoby dla nich demotywujące. Choć ich geneza leży w wyrównywaniu zarobków sektora publicznego z prywatnym, dziś ten pierwszy przoduje w statystykach. Jak podaje GUS,  przeciętne miesięczne wynagrodzenie nominalne brutto w sferze budżetowej wyniosło w III kwartale 2014r. 3807,57zł. Jednak przewodniczący OPZZ, Jan Guz, utrzymuje, iż warunki uzyskania wynagrodzenia rocznego stały się bardziej rygorystyczne. Takie tłumaczenie wydaje się jednak nieuzasadnione w obliczu trzynastek wypłacanych w wysokości kilkunastu tysięcy złotych.

Przeciwnicy podnoszą, iż utrzymywania systemu trzynastek jest błędne. Padają pytania czy słusznym jest, że przysługują one osobom korzystającym z urlopu macierzyńskiego. Osoby te dostają pensje za okresy, w których miarodajność ich pracy jest żadna. W jaki sposób przyczynia się to do ekwiwalentności między kosztami zatrudnienia a wykonywaną pracą? Czy nie jest to naciąganie podatnika na dodatkowe koszta, by móc utrzymać swoich ludzi na dobrze płatnych stanowiskach?

Odrębne stanowisko w tej sprawie przedstawił Trybunał Konstytucyjny. Zdaniem sędziów TK  art. 2 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym (…) w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do "trzynastki" w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego - w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy - jest niezgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji RP. Trybunał nakazał uzupełnienie zakwestionowanego przepisu. (9 lipca 2012 r., sygn. akt PSP/11).

Oznacza to tyle, iż TK stawia na równość wobec prawa osób, które przebywają na urlopach macierzyńskich. Ponieważ wolą ustawodawcy było zapewnienie dodatkowego wynagrodzenia rocznego osobom przebywającym na urlopie wychowawczym, TK wyinterpretował rozszerzająco, że aby w pełni spełnić wolę ustawodawcy należy przyznać wynagrodzenie także osobom korzystającym z urlopu macierzyńskiego.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1444);
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2014 poz. 1502);
  • Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2014 poz. 159);
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1202);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielenia urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14).

Polecamy w INFORRB

Jak wyliczyć trzynastkę pracownikowi, który dostaje wyrównanie do najniższego wynagrodzenia za pracę

W jaki sposób dokonać potrąceń z trzynastki oraz ze świadczeń z ZFŚS

Czy istnieje prawne ograniczenie wysokości dodatku specjalnego dla skarbnika powiatu

               

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA