REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić prawo do trzynastki pracownika zatrudnionego na podstawie dwóch umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.
Trzynastka
Trzynastka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 lipca 2015 r. zatrudniliśmy osobę na 1/2 etatu na zastępstwo za pracownika przebywającego na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Umowa ta trwała do 18 września 2015 r., aż do powrotu pracownika do pracy po chorobie. Z osobą zastępującą w dniu 1 września 2015 r. dodatkowo zawarliśmy umowę o pracę na 1/2 etatu, która trwała do końca 2015 r. Czy osoba ta ma prawo do trzynastki za 2015 r. – w sumie przepracowała ona w naszej jednostce 6 miesięcy, jednak na podstawie dwóch różnych umów o pracę.

Zasadą jest, że prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości nabywa pracownik po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego (art. 2 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej; dalej: ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy (art. 2 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym).

REKLAMA

Zobacz również: Wypłata trzynastki w ratach

REKLAMA

Przepisy uzależniają więc nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego od przepracowania ustalonego okresu u jednego pracodawcy. Nie został natomiast wprowadzony wymóg, aby był to okres przepracowany w ramach jednego stosunku pracy. Brak warunku, aby „okres przepracowany” wynikał z jednej tylko umowy o pracę, pozwala na przyjęcie, że przesłanka warunkująca nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest spełniona także wówczas, gdy okres ten będzie wynikać z kilku następujących po sobie umów o pracę, a prawo do świadczenia będzie ustalane w wyniku zsumowania okresów przepracowanych w ramach poszczególnych umów. W opisanej sytuacji pracownik był zatrudniony na podstawie pierwszej umowy od 1 lipca do 18 września 2015 r. Jednocześnie od 1 września 2015 r. ten sam pracownik został zatrudniony do 31 grudnia 2015 r. W sumie więc okres pracy wynosi równo 6 miesięcy.

Należy jednak pamiętać, że warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest nie tylko zatrudnienie, ale przepracowanie wskazanego okresu. W orzecznictwie przyjmuje się, że okresy przepracowane należy rozumieć jako okresy faktycznie (efektywnie) przepracowane u danego pracodawcy (wyrok SN z 18 października 2011 r., sygn. akt I PK 263/10; uchwała SN z 25 lipca 2003 r., sygn. akt III PZP 7/03). Okresy pobierania przez pracownika niezdolnego do pracy wynagrodzenia i zasiłku chorobowego nie podlegają wliczeniu do 6-miesięcznego okresu przepracowanego w danym roku kalendarzowym, wymaganego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (uchwała SN z 7 lipca 2011 r., sygn. akt III PZP 3/11). Oznacza to, że pracownik, o którym mowa w pytaniu, nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, o ile w całym okresie zatrudnienia w 2015 r. nie skorzystał z ani jednego dnia zwolnienia lekarskiego.

DARIUSZ DWOJEWSKI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prawnik, wykładowca, doktorant na WPiA Uniwersytetu Śląskiego, specjalista w zakresie prawa pracy, pragmatyk pracowniczych i związków zawodowych, współpracownik firm szkoleniowych i autor wielu publikacji

PODSTAWA PRAWNA

● art. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1144; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1268)

ZAMÓW PRENUMERATĘ

Korzyści z prenumeraty:

  • 24 numery w roku,

  • dodatki merytoryczne: Kadry i płace w sferze budżetowej, Rachunkowość w instytucjach pomocy społecznej, Rachunkowość w oświacie, Rachunkowość służb mundurowych, Wskaźniki i stawki, Zbiór praw, Skorowidz,

  • dodatki specjalne w wersji papierowej,

  • dodatki w wersji elektronicznej (e-dziennik ustaw i e-dodatek "urząd wyjaśnia" – nowości od 2016 r.)

  • płytę CD.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA