REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin wypłaty nagrody jubileuszowej

Termin wypłaty nagrody jubileuszowej./ fot. Fotolia
Termin wypłaty nagrody jubileuszowej./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy nagrodę jubileuszową można wypłacić pracownikowi kilka dni przed uprawnionym terminem?

STAN FAKTYCZNY: Państwowa jednostka budżetowa zatrudnia urzędników i pracowników korpusu służby cywilnej, którym wypłacane są nagrody jubileuszowe z tytułu przepracowania określonych lat pracy. Do tej pory jednostka budżetowa w przypadku nabycia przez pracowników w danym miesiącu uprawnień do nagrody jubileuszowej wypłacała je łącznie z wypłatą wynagrodzeń bieżących – 24 dnia każdego miesiąca. W trakcie kontroli inspektorzy kontroli finansowej wykazali, że w przypadku dwóch pracowników nagrody zostały wypłacone kilka dni przed nabyciem przez tych pracowników okrągłych lat pracy – na koniec miesiąca. Czy kontrolujący mają rację, że nagrody jubileuszowe nie mogą być wypłacone wcześniej niż w dniu nabycia uprawnień do tej nagrody? Czy muszą być sporządzone odrębne listy płac dla nagród jubileuszowych?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Wynagradzanie pracowników samorządowych. Przykłady wyliczania i wzory dokumentów

ODPOWIEDŹ: Nagroda jubileuszowa może zostać wypłacona wyłącznie po osiągnięciu przez pracownika okresu uprawniającego do tej nagrody.

Zgodnie z postanowieniami art. 91 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej), członek korpusu służby cywilnej za wieloletnią pracę otrzymuje nagrodę jubileuszową w wysokości:

REKLAMA

● po 20 latach pracy – 75% wynagrodzenia miesięcznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● po 25 latach pracy – 100% wynagrodzenia miesięcznego,

● po 30 latach pracy – 150% wynagrodzenia miesięcznego,

● po 35 latach pracy – 200% wynagrodzenia miesięcznego,

● po 40 latach pracy – 300% wynagrodzenia miesięcznego,

● po 45 latach pracy – 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Do okresów pracy wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (art. 91 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).

Zobacz również: Zatrudnianie i zwalnianie

Stosownie do zapisów § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (dalej: rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych), członek korpusu służby cywilnej nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrody jubileuszowe.

ZAPAMIĘTAJ!

Nagrodę jubileuszową wypłaca się niezwłocznie po nabyciu przez członka korpusu służby cywilnej prawa do tej nagrody.

Jeżeli w aktach osobowych członka korpusu służby cywilnej brak jest odpowiedniej dokumentacji, nagrodę wypłaca się niezwłocznie po udokumentowaniu przez członka korpusu służby cywilnej prawa do jej otrzymania (§ 5 ust. 5 rozporządzenia sprawie określenia stanowisk urzędniczych). A zatem wypłata nagrody jubileuszowej może nastąpić dopiero po osiągnięciu przez pracownika wymaganego okresu pracy, który uprawnia do nabycia tej nagrody.

Jak wynika z pytania, państwowa jednostka budżetowa dla ułatwienia dokonywała wypłat na podstawie sporządzonej jednej listy płac, na której ujęto zarówno wynagrodzenia bieżące, jak i nagrody jubileuszowe, jubileuszowe świadczenie pracownicze, pomimo że pracownikom zabrakło kilku dni, aby osiągnąć okres pracy stanowiący uprawnienie do nabycia tej nagrody.


Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

Ponadto zgodnie z przepisami § 15 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, wydatki państwowych jednostek budżetowych dokonywane są zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.

Tak więc jednostka budżetowa dokonała ze środków publicznych wydatków budżetowych bez podstawy prawnej w dniu ich dokonania, polegające na wypłaceniu pracownikom korpusu służby cywilnej jednostki nagrody jubileuszowej przed terminem, w którym prawnie nabyli on uprawnienie do tej nagrody.

Tym samym inspektorzy kontroli finansowej mieli rację, że nagrody jubileuszowe nie mogą zostać wypłacone wcześniej niż po dniu nabycia przez pracowników uprawnień do tej nagrody.

Dodatkowo należy wspomnieć, że nie ma przeciwwskazań, aby na sporządzanej jednej liście płac umieścić naliczone wynagrodzenia bieżące i nagrody jubileuszowe. Jednakże należy pamiętać, aby sama wypłata środków z tytułu nagrody jubileuszowej nastąpiła po okresie prawnie uprawniającym do nabycia tej nagrody.

Nadmienić również należy, że dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 11 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

RADOSŁAW TYBURCZY

ekonomista, biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie kontroli, autor licznych publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 91 ust. 1 i 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1345; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260)

● art. 11 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260)

● art. 44 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

● § 5 ust. 1 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 125)

● § 15 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA