Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłata trzynastki za 2016 r.

Nadpłata trzynastki za 2016 r./ fot. Fotolia
Nadpłata trzynastki za 2016 r./ fot. Fotolia
Fotolia
Sprawa zwrotu nadpłaty musi zostać uzgodniona z pracownikiem. Może to nastąpić w drodze potrącenia z bieżącego wynagrodzenia. Pracownik może nadpłatę zwracać także w ratach.

CZĘŚĆ I. ASPEKT KADROWO-PŁACOWY

Nadpłata trzynastki w jednostkach sfery budżetowej może powstać na skutek kilku okoliczności, takich jak:

● naliczenie i wypłata trzynastki, mimo że świadczenie to było nienależne – np. błędnie ustalono minimalny 6-miesięczny okres zatrudnienia (wykonywania pracy) w jednostce w 2016 r.,

● wliczenie do podstawy trzynastki wypłat lub składników wynagrodzenia, które powinny być pominięte – np. jednorazowej gratyfikacji za spełnienia zadania, premii (nagród) uznaniowych, wynagrodzenia za czas opieki nad dzieckiem w wieku do 14 lat itp.,

● błąd/pomyłka matematyczna na etapie naliczania lub wypłaty trzynastki – np. przestawienie cyfr przy przygotowywaniu przelewu na konto pracownika (zamiast 2300 zł wypłacono 3200 zł),

● „zamiana” adresata wypłat – pracownik z prawem do niższej trzynastki otrzymał wyższą kwotę należną innemu pracownikowi.

Sposoby zwrotu nadpłaty

Jeżeli pracownikowi wypłacono trzynastkę, a potem stwierdzono, że była ona nienależna w całości lub w części – a więc została wypłacona w zawyżonej wysokości – to należy niezwłocznie poinformować o tym pracownika i wspólnie uzgodnić kwestię zwrotu. Zazwyczaj pracownik godzi się na oddanie nadpłaty, chcąc uniknąć sporów z pracodawcą i ewentualnego rozstrzygnięcia sądowego.

Zwrot nadpłaty trzynastki może nastąpić w drodze potrącenia z bieżącego wynagrodzenia, ale jedynie za pisemną zgodą podwładnego.

W pisemnej zgodzie pracownik wyraża wolę, aby jego wynagrodzenie zostało zmniejszone z wymienionego tytułu (w tym przypadku z tytułu nadpłaconej trzynastki) o określoną, wskazaną kwotę (art. 91 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). Będzie to potrącenie na rzecz pracodawcy, z wynagrodzenia netto pracownika, czyli po odliczeniu zaliczki na podatek oraz składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, z zachowaniem kwoty wolnej od potrąceń w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, również w kwocie netto. W 2017 r. ta kwota dla pełnego etatu wynosi 1459,48 zł (przy podstawowych kosztach uzyskania przychodów, w złożonym PIT-2 oraz kwocie zmniejszającej podatek w wysokości 46,33 zł miesięcznie). Strony mogą uzgodnić dokonanie potrąceń w dłuższym czasie, a więc w „ratach”, jeśli jednorazowa spłata stanowiłaby dla pracownika zbyt duże obciążenie.

Zwrot nadpłaty może nastąpić również z pominięciem listy płac, poprzez przelew czy wpłatę bezpośrednio do kasy jednostki. Wówczas pracownik oddaje umówioną kwotę. Nie trzeba przy tym przestrzegać kwoty wolnej i procedur wymaganych w k.p. w zakresie potrąceń dobrowolnych.

Rozliczenia podatkowo-składkowe

Trzynastka jako przychód ze stosunku pracy podlega zarówno opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jak i oskładkowaniu. Przepisy podatkowe oraz przepisy z zakresu ubezpieczeń nie przewidują zwolnienia tego przychodu ani z daniny na rzecz urzędu skarbowego, ani na rzecz ZUS.

W jednostce, w której wykryto nadpłatę trzynastki, a pracownik wyraził zgodę na jej zwrot, należy wykonać następujące czynności:

1) obliczyć, jaka kwota świadczenia faktycznie pracownikowi przysługiwała, chyba że cała kwota była nienależna – wówczas ten krok jest zbędny;

2) obliczyć kwotę do zwrotu, czyli różnicę między świadczeniem należnym a nienależnym – w przypadku gdy trzynastka przysługiwała, ale została ustalona w zawyżonej wysokości; bierze się tu pod uwagę różnicę między wartościami netto trzynastki po odliczeniu składek i zaliczki na podatek oraz między zaliczką na podatek wpłaconą a należną;

3) odliczyć – w miesiącu dokonania zwrotu przez pracownika – od jego dochodu kwotę tego zwrotu w celu wyrównania nadpłaconej zaliczki na podatek – o ile wypłata i zwrot nienależnego świadczenia miały miejsce w tym samym roku podatkowym,

4) sporządzić korekty dokumentów rozliczeniowych do ZUS za miesiąc, za który zostały rozliczone składki od zawyżonej trzynastki,

5) uwzględnić w przychodzie pracownika powstałą w wyniku korekt nadpłatę składek społecznych i odprowadzić zaliczkę na podatek (wcześniej została ona pomniejszona przez odliczenie składek od zawyżonego dochodu),

6) poinformować pracownika, że kwotę nadpłaconej składki zdrowotnej powinien doliczyć do podatku w swoim zeznaniu rocznym za 2017 r. (uprzednio zaliczka została obniżona o składkę w wysokości 7,75%).

Ani przepisy prawa pracy, ani podatkowe czy ubezpieczeniowe nie regulują wprost, jak należy rozliczać nienależne świadczenia, w tym czy ich zwrot powinien być dokonany w kwocie brutto czy też netto. Przepisy podatkowe określają, w jaki sposób można odzyskać podatek w przypadku dokonania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. W takiej sytuacji rozliczenie tego zwrotu następuje przez zastosowanie jednego z dwóch rozwiązań.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Rozliczenie podatkowe nadpłaty – rozwiązanie pierwsze

W przypadku gdy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia dokona pracownik na rzecz pracodawcy w roku podatkowym, w którym nienależne świadczenie zostało wypłacone, płatnik rozliczy dokonany zwrot stosując art. 41b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Stanowi on, że jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, będący m.in. zakładami pracy, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).

Płatnik, któremu pracownik zwróci kwotę przez niego wcześniej wypłaconą, obowiązany jest pomniejszać miesięczny dochód pracownika ustalany dla celów obliczenia zaliczki o dokonany zwrot, począwszy od miesiąca, w którym on nastąpił.

Jeżeli kwota zwrotu przekracza dochód tego miesiąca, płatnik może o powstałą różnicę pomniejszyć dochód z miesiąca następnego, aż do pełnego pomniejszenia. To rozwiązanie może być stosowane przez płatnika wyłącznie w tym roku podatkowym, w którym podatnik dokonał zwrotu. Jeżeli całego zwrotu nie uda się rozliczyć w roku podatkowym, to resztę pracownik już jako podatnik może samodzielnie odliczyć w swoim zeznaniu rocznym na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 updof. Przepis ten pozwala na odliczenie zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, w kwotach uwzględniających pobrany podatek.

Rozliczenie podatkowe nadpłaty – rozwiązanie drugie

Jeśli zwrot nienależnego świadczenia nastąpi w innym roku podatkowym, niż miała miejsce wypłata, to uprawnienie do jego rozliczenia przysługuje samemu podatnikowi w zeznaniu podatkowym, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 updof. A zatem pracodawca nie będzie mógł dokonać odliczenia od bieżącego dochodu pracownika, zgodnie z art. 41b updof. Ewentualna kwota przekraczająca wysokość dochodu może być przez pracownika odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.

Powołane przepisy podatkowe (art. 26 ust. 1 pkt 5 i art. 41b updof) mogą być zastosowane w sytuacji, w której zwracane przez podatnika nienależnie pobrane świadczenia uprzednio zwiększały dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i zwrot został dokonany w kwocie brutto, tj. łącznie z pobranymi zaliczkami na podatek dochodowy, bo tylko to gwarantuje odzyskanie przez podatnika kwoty tych zaliczek (interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 marca 2014 r., znak IPPB2/415-14/14-2/MK1).

Pozostaje jeszcze kwestia składek społecznych oraz zdrowotnej. Określenie „zwrot nienależnie pobranych świadczeń”, z punktu widzenia prawa podatkowego nie zawiera w sobie składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Te powinny być odrębnie rozliczone.

Rozliczenie składkowe nadpłaty

Powstała w wyniku korekt dokumentów ZUS kwota nadpłaconych składek społecznych finansowana przez pracownika, z tytułu zawyżonego przychodu, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Stąd też kwotę tych składek pracodawca dolicza do wynagrodzenia i do pozostałych przychodów uzyskanych przez pracownika w miesiącu dokonania zwrotu trzynastki i pobiera zaliczkę na podatek, na zasadach ogólnych. Z kolei nadpłacona kwota składki zdrowotnej podlega doliczeniu przez pracownika do podatku rocznego (7,75%) w zeznaniu rocznym (art. 45 ust. 3a updof).

W styczniu 2017 r. została pracownikowi wypłacona trzynasta pensja w wysokości 2487,30 zł netto (3570 zł brutto). W lutym 2017 r. wykryto błąd polegający na wliczeniu do podstawy trzynastki nagrody jubileuszowej. Po dokonaniu przeliczenia ustalono, że prawidłowa wysokość świadczenia wynosi 2297,71 zł netto (3298 zł brutto). Moim zdaniem, korekta listy trzynastki może być dokonana tylko, jeżeli zostanie uzgodniony zwrot nadpłaty z pracownikiem. Jeżeli pracownik nie zgodzi się, to lista płac pozostaje bez zmian – w takiej wysokości została trzynastka wypłacona, bez względu na to, czy słusznie, czy nie.

Korekta listy płac polegająca na ustaleniu wysokości nadpłaty trzynastki w styczniu 2017 r.

Lp.

Lista płac

Styczeń 2017
– wypłacono

Styczeń 2017
 – powinno być

Różnica

1.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

3 570 zł

3 298 zł

272 zł

2.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

3 570 zł

3 298 zł

272 zł

3.

Składki na ubezpieczenia:
● emerytalne 9,76%
● rentowe 1,5%
● chorobowe 2,45%

348,43 zł
53,55 zł
87,47 zł

321,88 zł
49,47 zł
80,80 zł

26,55 zł
4,08 zł
6,67 zł

4.

Razem składki społeczne finansowane przez pracownika

489,45 zł

452,15 zł

37,30 zł

5.

Przychód

3 570 zł

3 298 zł

272 zł

6.

Podstawa opodatkowania

3 081 zł
(3 570 zł – 489,45 zł)*

2 846 zł
(3 298 zł – 452,15 zł)*

235 zł

7.

Podstawa wymiaru składki zdrowotnej

3 080,55 zł
(3 570 zł – 489,45 zł)

2 845,85 zł
(3 298 zł – 452,15 zł)

234,70 zł

8.

Składka zdrowotna:
● do ZUS 9%
● do odliczenia od zaliczki na podatek 7,75%

277,25 zł
238,74 zł

256,13 zł
220,55 zł

21,12 zł
18,19 zł

9.

Zaliczka na podatek do urzędu skarbowego

316 zł
(3 081 zł × 18%) – 238,74 zł

292 zł
(2 846 zł × 18%) – 220,55 zł

24 zł

10.

Kwota do wypłaty

2 487,30 zł
(3 570 zł – 489,45 zł – 277,25 zł – 316 zł)

2 297,72 zł
(3 298 zł – 452,15 zł – 256,13 zł – 292 zł)

189,58 zł

* Koszty uzyskania przychodów i kwota zmniejszająca podatek już zostały potrącone przy obliczaniu wynagrodzenia za styczeń 2017 r.

W wyniku korekty listy płac obliczono, że:

● nadpłata trzynastki wynosi brutto – 272 zł, netto – 189,58 zł,

● nadpłata zaliczki na podatek – 24 zł,

● nadpłata składek społecznych – 37,30 zł.

Pracownik zwrócił do kasy jednostki nadpłatę trzynastki w lutym 2017 r. Pracownik zarabia 3500 zł. W lutym do jego przychodu podatkowego pracodawca doliczy nadpłaconą kwotę składek społecznych, tj. 37,30 zł, a od dochodu odliczy kwotę 213,58 zł (stanowiącą sumę nadpłaty trzynastki netto i nadpłaty zaliczki na podatek dochodowy).

Rozliczenie zwrotu nadpłaty trzynastki w wynagrodzeniu pracownika – lista płac za luty 2017

LISTA PŁAC

LUTY 2017

Wynagrodzenie

3 500 zł

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

3 500 zł

Składki na ubezpieczenia:
● emerytalne 9,76%
● rentowe 1,5%
● chorobowe 2,45%

341,60 zł
52,50 zł
85,75 zł

Razem składki finansowane przez pracownika

479,85 zł

Przychód

3 537,30 zł
(3 500 zł + 37,30 zł)

Podstawa opodatkowania

2 733 zł
(3 537,30 zł – 479,85 zł – 111,25 zł – 213,58 zł)

Podstawa wymiaru składki zdrowotnej

3 020,15 zł
(3 500 zł – 479,85 zł)

Składka zdrowotna:
● do ZUS 9%
● do odliczenia od zaliczki na podatek 7,75%

271,81 zł
234,06 zł

Zaliczka na podatek do urzędu skarbowego

212 zł
(2 733 zł × 18%) – 46,33*) zł – 234,06 zł

Kwota do wypłaty

2 536,34 zł
(3 500 zł – 479,85 zł – 271,81 zł – 212 zł)

Nadpłatę składki zdrowotnej – 18,19 zł – pracownik doliczy do swojego podatku rocznego.

*) W przykładzie rozliczono kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 46,33 zł przy założeniu, że dochody pracownika w 2017 r. nie przekroczą 85 528 zł.

CZĘŚĆ II. EWIDENCJA KSIĘGOWA ZWROTU NADPŁACONEJ TRZYNASTKI

Ewidencja księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych oparta jest na szczególnych zasadach rachunkowości i planach kont, które zawarte są w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont).

W celu prawidłowego zaewidencjonowania operacji gospodarczych wynikających z listy płac dotyczącej dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz zwrotu nadpłaty niezbędne jest użycie następujących kont:

● 404 „Wynagrodzenia”,

● 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,

● 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”,

● 225 „Rozrachunki z budżetami”,

● 130 „Rachunek bieżący jednostki”,

● 101 „Kasa”,

● 141 „Środki pieniężne w drodze”.

Schemat. Ewidencja listy płac dodatkowego wynagrodzenia rocznego i korekty do listy płac

infoRgrafika

Zgodnie z opisem zawartym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, w pierwszej kolejności na koncie 404 „Wynagrodzenia” po stronie Ma księguje się korekty uprzednio zewidencjonowanych kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń.

Kontem służącym do ewidencji rozrachunków z pracownikami z tytułu wypłat pieniężnych, w szczególności należności za pracę wykonywaną na podstawie stosunku pracy, jest konto 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”, na którym po stronie Ma ujmowane są m.in. potrącenia wynagrodzeń obciążające pracownika, np. zwrot nienależnie wypłaconego wynagrodzenia. Pełne rozksięgowanie listy płac wymaga wykorzystania także konta 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne” służącego m.in. do ewidencjonowania rozrachunków publicznoprawnych w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz konta 225 „Rozrachunki z budżetami” służącego m.in. do ewidencjonowania rozrachunków z tytułu podatków. Strony Wn kont 225 i 229 posłużą do umniejszenia należności wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i urzędu skarbowego.

W opisywanym przypadku pracownik dokonał zwrotu nienależnie wypłaconego dodatkowego wynagrodzenia rocznego za pośrednictwem kasy, wpłacając gotówkę, którą należy odprowadzić na rachunek bieżący jednostki. Taki sposób rozliczenia wymaga dodatkowego księgowania przy wykorzystaniu konta 101 „Kasa” oraz konta 141 „Środki pieniężne w drodze”.

Istotnym elementem prawidłowego ujęcia korekty jest zachowanie zasady polegającej na dokonywaniu zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostki” w oparciu o dokumenty bankowe. W efekcie musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem. Konieczne jest także dokonanie technicznego zapisu ujemnego w związku z czystością obrotów konta 130 „Rachunek bieżący jednostki” związanego w wpływem nadpłaty na rachunek bieżący jednostki. W praktyce techniczny zapis ujemny dokonywany jest po zaksięgowaniu wyciągu bankowego uwzględniającego nadpłatę.

IZABELA NOWACKA

ekonomista, autor licznych publikacji z dziedziny prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, od ponad 14 lat zajmuje się tematyką wynagrodzeniową i rozliczaniem płac

JAROSŁAW JURGA

ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp

PODSTAWY PRAWNE

● art. 12 ust. 1, art. 26 ust. 1 pkt 5, art. 32, art. 41b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1933)

● art. 410 § 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 380; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1579)

● art. 91 § 2 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666)

● art. 41 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 963; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1921)

● załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1954)

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2022
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2022
Tylko teraz
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty, to inwestycja – odpowiedź MF na interpelację poselską
    Stanowisko MF: „wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty (w rozumieniu prawa bilansowego) nie są inwestycją.”
    W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania na dziecko w żłobku?
    PYTANIE: W związku z otrzymaną informacją z ZUS obniżymy opłatę stałą za pobyt dzieci w żłobku, które otrzymały dofinansowanie. Środki za maj ZUS przeleje do dnia 20 czerwca na rachunek gminy, a gmina je nam przekaże. Po dokonaniu rozliczenia w księgach rachunkowych powinniśmy oddać środki do gminy jako dochody budżetowe W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania: na dziecko czy na ZUS? Rozliczenie ma być z ZUS-em czy z gminą?
    Szkolenia online: Akademia budżetowa
    Zapraszamy na szkolenia online z cyklu "Akademia budżetowa", na których przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r. Szkolenia odbędą się w miesiącach wrzesień-grudzień 2022 r. Zapisz się już dziś!
    Grupa VAT w samorządzie terytorialnym - korzyści i zagrożenia
    Przepisy unijne umożliwiają państwom członkowskim wprowadzenie pewnych fakultatywnych regulacji prawnych, odnoszących się do definiowania podatników. W Polsce do tej pory w zasadzie ustawodawca z tego nie korzystał. Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zezwala państwom członkowskim na wprowadzenie (pod warunkiem konsultacji z Komitetem ds. Podatku od Wartości Dodanej) w poszczególnych państwach członkowskich tzw. grup podatkowych.
    Czy gmina może umorzyć opłaty za odbiór śmieci mieszkańcom pomagającym uchodźcom?
    W gminach stosujących metodę naliczania opłaty śmieciowej od liczby osób zamieszkujących nieruchomość pojawia się następujący problem. Udzielenie zakwaterowania uchodźcom zwiększa wartość opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy gmina może umorzyć osobom pomagającym uciekinierom te opłaty?
    Czy gmina może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki zamieszkałe przez uchodźców?
    Odpowiedzi na to pytanie udzieliła RIO w Kielcach (znak WI.54.19.2022)
    MF: Jak wykazać w Rb-27S wpłaty na przełomie dwóch miesięcy albo lat?
    Oprócz dochodów wykonanych na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego należy też doliczyć „środki w drodze” – tłumaczy MF odpowiadając na wątpliwości dotyczące wykazywania w sprawozdaniach dochodów zaksięgowanych na przełomie miesięcy lub roku.
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela można pokryć z doskonalenia nauczycieli
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela do Brukseli, który jest realizacją wygranej nagrody głównej w konkursie "Cześć Europo", można pokryć z doskonalenia nauczycieli z § 442?
    Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji
    Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?
    „Aktywna tablica”: 70 mln zł dla szkół. [Wnioski do 15 i 31 maja 2022 r.]
    Szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz placówki kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami mogą wnioskować o dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych w ramach programu „Aktywna tablica”.
    MF: Jak gminy powinny rozliczać środki z Funduszu Pomocy na zadania oświatowe
    Ministerstwo Finansów we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki przygotowało wyjaśnienia dotyczące środków z Funduszu Pomocy dla jednostek samorządu terytorialnego na dodatkowe zadania oświatowe.
    Deficyt w 2022 r. zwiększony z 1,8% na 4,3%. Jak sfinansować ten dług?
    Soboń: deficyt sektora wyniesie 4,3 proc. PKB.
    Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne
    Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?
    Kiedy można pozbawić nauczyciela dodatku za prowadzenie zajęć w warunkach trudnych lub uciążliwych
    Nie można pozbawić nauczyciela dodatku za warunki pracy, gdy w zdalny lub inny przyjęty sposób zrealizował zajęcia w warunkach trudnych lub uciążliwych. Prawo do tego świadczenia potwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.
    Jaka stawka ryczałtu dla usługi opieki nad osobami starszymi
    Jaką stawką ryczałtu objęta jest usługa opieki nad osobami starszymi, bez zakwaterowania, świadczona przez jednoosobową działalność PKWIu 88.10.12, świadczona w domach?
    Jaka klasyfikacja budżetowa wydatków na podpis elektroniczny
    Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?
    Czy przysługuje ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczych dla kierowcy-konserwatora OSP
    Czy za udział w działaniach ratowniczych, strażakom ratownikom OSP zatrudnionym jako kierowca-konserwator samochodu strażackiego w urzędzie gminy na umowie o pracę lub umowie zlecenia należy wypłacić ekwiwalent pieniężny niezależnie od wynagrodzenia?
    Kiedy wójt nie musi ujawniać wysokości nagród pracowników urzędu?
    Instytucje samorządowe wciąż otrzymują wnioski o ujawnienie informacji publicznej o wysokości nagród wypłaconych poszczególnym pracownikom samorządowym.
    RIO: gmina może zwolnić z podatku nieruchomości zajmowane przez uchodźców
    Czy rada miejska może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki lub ich części, zajęte na zakwaterowanie ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczpospolitej od 24 lutego 2022 roku?
    MF: dochody JST z PIT w I kw. wyższe o 573 mln zł
    Dochody samorządów z PIT po I kwartale 2022 roku, w wyniku wprowadzenia gwarantowanego mechanizmu równych miesięcznych rat, były o około 573 mln zł większe niż gdyby obowiązywał system poprzedni – poinformowało Ministerstwo Finansów.
    Nadodrzański Oddział Straży Granicznej prowadzi nabór
    Nadodrzański Oddział Straży Granicznej prowadzi ciągły nabór do służby w Straży Granicznej. W 2022 r. przyjął 20 nowych funkcjonariuszy, a na kolejnych chętnych czeka jeszcze w tym roku 50 etatów – poinformowała rzeczniczka Nadodrzańskiego Oddziału SG Joanna Konieczniak.
    Narzucenie pracownikom zaległych urlopów wypoczynkowych
    Urlopy wypoczynkowe powinny być co do zasady wykorzystywane w roku, w którym przysługują. Tak się jednak nie zawsze dzieje z wielu powodów - przerwania urlopu, przesunięcia terminu wypoczynku, czy po prostu niewnioskowania o cały urlopu - i część pracowników pozostaje z końcem roku z większą lub mniejszą częścią niewykorzystanego wypoczynku. Powstaje tzw. urlop zaległy, którego udzielenie rządzi się swoimi prawami - termin urlopu nie musi być uzgadniany z pracownikiem, zaś wypoczynek z poprzedniego roku powinien zostać udzielony co do zasady do końca września.
    Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych a VAT
    Gminy i powiaty, w celu przeciwdziałania skutkom społeczno-gospodarczym pandemii, mogły i dalej mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (dalej: RFIL). Ze środków RFIL mogą zostać dofinansowane w szczególności inwestycje dotyczące budowy lub przebudowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, dróg, chodników, obiektów sportowych, świetlic, bibliotek itp.
    Odsetki od nieterminowych wpłat za posiłki w przedszkolu
    Kiedy i w jakiej wysokości powinno naliczać się odsetki od nieterminowych wpłat za pobyt w przedszkolu oraz za żywienie?
    Zmiana zarządcy drogi a zwrot opłaty za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym
    Zarządca drogi pobiera opłatę roczną za umieszczenie urządzenia obcego w pasie drogowym. Opłata uiszczana jest za dany rok z góry w terminie do 15 stycznia.