REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oceniane są kwalifikacje urzędników administracji samorządowej

Izabela Dziewulska-Gaj

REKLAMA

Na jakim etapie powinny być sprawdzane kwalifikacje pracowników samorządowych? Jak procedury administracyjne mogą pomóc w ocenie działalności poszczególnych pracowników samorządowych?

Wprawdzie obowiązujące regulacje prawne (ustawa o pracownikach samorządowych i rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych) tworzą system rekrutacji i okresowych ocen kwalifikacyjnych w oparciu o profesjonalizm, to jednak nadmierna ogólność tych uregulowań nie gwarantuje autentycznej oceny kompetencji urzędnika.

REKLAMA

REKLAMA

Rozumienie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych sprzyja nieograniczonej dowolności w ocenie przydatności osoby na stanowisko urzędnicze. Rozwiązaniem tego problemu byłyby zapewne egzaminy kwalifikacyjne prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowane osoby, a nie przez urzędników nieposiadających kompetencji pozwalających oceniać wiedzę i umiejętności przyszłych urzędników. Często ocen dokonują osoby o niższych kwalifikacjach niż kwalifikacje starającego się o posadę kandydata. W polskiej administracji jest to zjawisko powszechne i negatywne.

Okresowa ocena kwalifikacyjna, zwłaszcza obowiązkowy jej element dotyczący oceny umiejętności stosowania odpowiednich przepisów bądź kryterium dodatkowe dotyczące wiedzy specjalistycznej, staje się fikcją, jeżeli element ten nie był rzetelnie badany podczas rekrutacji. Faktem jest minimalny udział w kadrach samorządowych, np. prawników czy ekonomistów, choć stosowanie prawa w szerokim tego słowa znaczeniu jest priorytetowym zadaniem każdego urzędnika, zwłaszcza urzędnika samorządowego, którego działania i decyzje bezpośrednio wpływają na realizację praw obywateli w państwie, urzeczywistniając ideę państwa prawa.

Ocena kwalifikacji urzędnika następuje także przy badaniu zasadności skargi złożonej przez osobę trzecią w związku z niewłaściwą realizacją zadań (art. 227 k.p.a.). Działania te prowadzone są w ramach sprawowanego nadzoru i nie dają pełnego obrazu kompetencji, gdyż z reguły dotyczą wycinka, a nie całokształtu pracy urzędnika.

REKLAMA

Obraz kompetencji urzędnika w szerszym zakresie zarysowuje się ponadto przy kontrolach, a w szczególności kontrolach NIK (art. 203 ust. 2 Konstytucji RP), nadzoru przez wojewodę czy regionalne izby obrachunkowe (art. 171 ust. 2 Konstytucji RP), a także oceny podejmowanych decyzji przez organy odwoławcze (wojewoda, samorządowe kolegia odwoławcze) w prowadzonych postępowaniach administracyjnych (art. 17 k.p.a.). Efekty tych postępowań powinny stanowić przyczynek do dokonania przez zwierzchnika oceny osoby zatrudnionej na stanowisku urzędniczym pod względem jej przydatności do tej pracy, a w razie stwierdzenia poważnych lub licznych uchybień w jakości pracy wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WNIOSEK

Kwalifikacje urzędnika powinny podlegać ocenie także w ramach bieżącego nadzoru ogólnego, a w szczególności w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości, jeżeli mają one związek z brakiem wymaganych umiejętności.

PODSTAWA PRAWNA

n Art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

n Art. 17, 227 ustawy z z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071).

Izabela Dziewulska-Gaj

główny specjalista w wydziale kontroli i audytu wewnętrznego Urzędu Miasta Opole

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA