REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie konkurs na wyższe stanowiska

Artur Radwan
Artur Radwan
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.

Przepisy uchwalonej przez Sejm 24 października 2008 r. ustawy o Służbie Cywilnej wprowadzają wiele istotnych zmian - m.in. likwidują państwowy zasób kadrowy, przywracają stanowisko szefa służby cywilnej, włączają wyższe stanowiska do Służby Cywilnej (SC), określają nowy sposób naboru i dopuszczają cudzoziemców do pracy w administracji. Oznacza to większą dostępność osób do stanowisk wyższego szczebla. Szef SC i Rada SC będą mogli nadzorować prawidłowy przebieg przeprowadzania naborów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w pierwszych miesiącach 2009 roku.

REKLAMA

Pierwsza praca

REKLAMA

Wymagania dla osób ubiegających się o pracę w Służbie Cywilnej zostały doprecyzowane i częściowo zmienione. Kandydat nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Musi także posiadać kwalifikacje wymagane na stanowisko, o które się ubiega, a nie jak wcześniej to było uregulowane - posiadać kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej.

W SC może być także zatrudniona osoba, która nie posiada obywatelstwa polskiego. O niektóre stanowiska, poza obywatelami polskimi, będą mogli starać się obywatele UE i innych państw, które na podstawie stosownych umów międzynarodowych i przepisów prawa wspólnotowego mogą podejmować pracę w Polsce.

Konkurs na wyższych szczeblach

Nabór na wszystkie stanowiska w SC ma mieć charakter otwarty i konkurencyjny. Oznacza to, że mogą do niego przystąpić wszystkie osoby, które spełniają formalne wymagania w ogłoszeniu. Jedyną różnicą jest to, że w przypadku wyższych stanowisk otwarty i konkurencyjny nabór będzie musiał mieć charakter konkursu. W związku z tym na wyższe stanowiska nie wystarczy przeprowadzić tylko rozmowy kwalifikacyjnej, ale również rozwiązać na przykład test wiedzy wymaganej na danym stanowisku.

Ogłoszenie o wolnych stanowiskach w urzędzie dyrektor generalny będzie musiał zamieścić, nie tylko jak do tej pory w biuletynie kancelarii premiera, ale również w biuletynie swojego urzędu. W nowej ustawie protokół z przeprowadzonego naboru będzie rozszerzony o liczbę nadesłanych ofert, w tym ofert niespełniających wymogów formalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas nieokreślony po ocenie

Aby pracownik mógł starać się o zatrudnienie na czas nieokreślony, będzie musiał uzyskać tak zwaną pierwszą pozytywną ocenę w SC od swojego bezpośredniego przełożonego. Pierwsza ocena może być dokonana nie wcześniej niż po upływie ośmiu miesięcy, a nie później niż miesiąc przed upływem okresu, na który została zawarta z pracownikiem. Szczegółowe warunki i sposób dokonywania pierwszej oceny zostaną określone przez premiera w rozporządzeniu.

Z pierwszej oceny są zwolnieni absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, którzy złożyli wniosek o mianowanie w SC.

Dla kogo stanowisko szefa

W ustawie zostało przywrócone stanowisko szefa Służby Cywilnej, który ma być centralnym organem administracji rządowej. Nie będzie miał on jednak odrębnego urzędu. Dlatego jego obsługą będą zajmować się pracownicy Kancelarii Premiera. Będzie on powoływany przez premiera spośród urzędników SC. O to stanowisko będzie mogła ubiegać się osoba, która jest obywatelem polskim, posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w administracji rządowej i nie była przez ostatnie pięć lat członkiem partii politycznej.

Likwidacja PZK

Nowa ustawa o SC uchyla także przepisy ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. nr 170, poz. 1217 z późn. zm.). Na stanowiska dyrektorów generalnych oraz dyrektorów departamentów i ich zastępców nie będą powoływane osoby z zasobu kadrowego. Wyższe stanowiska zostaną włączone do SC.

Likwidacja PZK oznacza, że prawie 40 prezesów i szefów urzędów centralnych nie będzie już powoływanych w dotychczasowy sposób, spośród osób należących do PZK. W ustawach regulujących zasady funkcjonowania poszczególnych urzędów, agencji i funduszy wprowadzono minimalne wymagania stawiane kandydatom na ich szefów. Będą oni musieli mieć m.in. co najmniej sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym.

Zmiany wprowadzone do ustawy umożliwią większej grupie osób ubieganie się o mianowanie i wysokie stanowiska urzędnicze. Natomiast osoby, które rozpoczynają swoją karierę w administracji rządowej, będą musiały wykazać się m.in. zaangażowaniem w pracę i otrzymać pozytywną opinię, aby móc ubiegać się o umowę na czas nieokreślony.

ARTUR RADWAN

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa o służbie cywilnej, uchwalona 24 października (została skierowana do Senatu). Ma wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA