REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie konkurs na wyższe stanowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.

Przepisy uchwalonej przez Sejm 24 października 2008 r. ustawy o Służbie Cywilnej wprowadzają wiele istotnych zmian - m.in. likwidują państwowy zasób kadrowy, przywracają stanowisko szefa służby cywilnej, włączają wyższe stanowiska do Służby Cywilnej (SC), określają nowy sposób naboru i dopuszczają cudzoziemców do pracy w administracji. Oznacza to większą dostępność osób do stanowisk wyższego szczebla. Szef SC i Rada SC będą mogli nadzorować prawidłowy przebieg przeprowadzania naborów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w pierwszych miesiącach 2009 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza praca

Wymagania dla osób ubiegających się o pracę w Służbie Cywilnej zostały doprecyzowane i częściowo zmienione. Kandydat nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Musi także posiadać kwalifikacje wymagane na stanowisko, o które się ubiega, a nie jak wcześniej to było uregulowane - posiadać kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej.

W SC może być także zatrudniona osoba, która nie posiada obywatelstwa polskiego. O niektóre stanowiska, poza obywatelami polskimi, będą mogli starać się obywatele UE i innych państw, które na podstawie stosownych umów międzynarodowych i przepisów prawa wspólnotowego mogą podejmować pracę w Polsce.

Konkurs na wyższych szczeblach

Nabór na wszystkie stanowiska w SC ma mieć charakter otwarty i konkurencyjny. Oznacza to, że mogą do niego przystąpić wszystkie osoby, które spełniają formalne wymagania w ogłoszeniu. Jedyną różnicą jest to, że w przypadku wyższych stanowisk otwarty i konkurencyjny nabór będzie musiał mieć charakter konkursu. W związku z tym na wyższe stanowiska nie wystarczy przeprowadzić tylko rozmowy kwalifikacyjnej, ale również rozwiązać na przykład test wiedzy wymaganej na danym stanowisku.

Ogłoszenie o wolnych stanowiskach w urzędzie dyrektor generalny będzie musiał zamieścić, nie tylko jak do tej pory w biuletynie kancelarii premiera, ale również w biuletynie swojego urzędu. W nowej ustawie protokół z przeprowadzonego naboru będzie rozszerzony o liczbę nadesłanych ofert, w tym ofert niespełniających wymogów formalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas nieokreślony po ocenie

Aby pracownik mógł starać się o zatrudnienie na czas nieokreślony, będzie musiał uzyskać tak zwaną pierwszą pozytywną ocenę w SC od swojego bezpośredniego przełożonego. Pierwsza ocena może być dokonana nie wcześniej niż po upływie ośmiu miesięcy, a nie później niż miesiąc przed upływem okresu, na który została zawarta z pracownikiem. Szczegółowe warunki i sposób dokonywania pierwszej oceny zostaną określone przez premiera w rozporządzeniu.

Z pierwszej oceny są zwolnieni absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, którzy złożyli wniosek o mianowanie w SC.

Dla kogo stanowisko szefa

W ustawie zostało przywrócone stanowisko szefa Służby Cywilnej, który ma być centralnym organem administracji rządowej. Nie będzie miał on jednak odrębnego urzędu. Dlatego jego obsługą będą zajmować się pracownicy Kancelarii Premiera. Będzie on powoływany przez premiera spośród urzędników SC. O to stanowisko będzie mogła ubiegać się osoba, która jest obywatelem polskim, posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w administracji rządowej i nie była przez ostatnie pięć lat członkiem partii politycznej.

Likwidacja PZK

Nowa ustawa o SC uchyla także przepisy ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. nr 170, poz. 1217 z późn. zm.). Na stanowiska dyrektorów generalnych oraz dyrektorów departamentów i ich zastępców nie będą powoływane osoby z zasobu kadrowego. Wyższe stanowiska zostaną włączone do SC.

Likwidacja PZK oznacza, że prawie 40 prezesów i szefów urzędów centralnych nie będzie już powoływanych w dotychczasowy sposób, spośród osób należących do PZK. W ustawach regulujących zasady funkcjonowania poszczególnych urzędów, agencji i funduszy wprowadzono minimalne wymagania stawiane kandydatom na ich szefów. Będą oni musieli mieć m.in. co najmniej sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym.

Zmiany wprowadzone do ustawy umożliwią większej grupie osób ubieganie się o mianowanie i wysokie stanowiska urzędnicze. Natomiast osoby, które rozpoczynają swoją karierę w administracji rządowej, będą musiały wykazać się m.in. zaangażowaniem w pracę i otrzymać pozytywną opinię, aby móc ubiegać się o umowę na czas nieokreślony.

ARTUR RADWAN

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa o służbie cywilnej, uchwalona 24 października (została skierowana do Senatu). Ma wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA