Kategorie

Dyrektor

Dyrektor szkoły w okresie od 1 września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. W międzyczasie wpłynął wniosek dyrektora o rozwiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania z zachowaniem 3-miesięcznego wypowiedzenia, który upłynął 31 sierpnia 2020 r. Jednocześnie w piśmie zawarto prośbę o zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w okresie 3-miesięcznego wypowiedzenia. Z dniem 30 czerwca 2020 r. zrzekł się on pełnienia funkcji dyrektora. Jak należało ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego za 2020 r., skoro 1 stycznia 2020 r. pełnił on funkcję dyrektora, ale przebywał na urlopie bezpłatnym, zaś od 1 lipca 2020 r. był nauczycielem, ale będącym na wypowiedzeniu. Dodatkowo, posiadał on zaległy „urlop dyrektorski” za rok 2019 r. - 17 dni.
Czy w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z poprzednim dyrektorem zarząd powiatu mógł to stanowisko w opisanej sytuacji powierzyć innej osobie i upoważnić ją do wydawania decyzji administracyjnych?
Dyrektor szkoły ma obowiązek przedstawiać radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Musi to robić nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Ale pełne wyniki i wnioski musi przedstawić tylko raz w roku - przed końcem roku szkolnego.
Dyrektor szkoły ma obowiązek wystawić nauczycielowi legitymację służbową, gdy ten zwróci się w tej sprawie z wnioskiem.
PROBLEM: Dyrektor szkoły zatrudniony jest w obniżonym wymiarze pensum i ma 10 godzin obowiązkowych. Oprócz tego w roku szkolnym 2017/2018 przydzielono mu 1 godzinę ponadwymiarową. Od września 2018 r. zmieniają się przepisy i nauczyciele z obniżonym pensum nie mogą mieć przydzielanych godzin ponadwymiarowych. W jakich sytuacjach jest to dopuszczalne? Czy w związku z potrzebami szkoły dyrektor w ramach obniżonego pensum może łączyć pracę w szkole w wymiarze 4 godzin lekcyjnych i pracę w bibliotece w liczbie 6 godzin? Jak obliczyć pensum łączone przy obniżonym wymiarze godzin?
Zasadą ustawową jest, że dyrektor instytucji kultury może zostać odwołany wyłącznie w ustawowo określonych przypadkach. Na kanwie tej zasady powstają jednak wątpliwości, co do tego, w jakim trybie i na jakich zasadach może zostać on odwołany w przypadku reorganizacji instytucji kultury.
W wyroku z dnia 26 maja 2015 r. (sygn. akt: I OSK 337/15), Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że bardziej wiarygodne są kopie dokumentów poświadczone za zgodność z oryginałem przez określone osoby, niż kopie poświadczone przez samego zainteresowanego.
Dyrektorzy sądów podlegać będą Ministrowi Sprawiedliwości. Prezydent podpisał zmiany w Prawie o ustroju sądów powszechnych.
Kto, po ostatnich zmianach, ma szansę zostać dyrektorem w urzędzie? Jakie kwalifikacje decydują o zatrudnieniu?
Czy utrata zaufania dla osoby pełniącej funkcję dyrektora szkoły, stanowi przypadek szczególnie uzasadniony będący podstawą jego odwołania?
Nie można przyjąć, że akt odwołania dyrektora szkoły należy włącznie do czynności za sfery prawa pracy, a w sprawach tego rodzaju właściwy jest wyłącznie sąd powszechny - uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim. Odwołany dyrektor szkoły może dochodzić swoich praw nie tylko w sądzie powszechnym, ale również na drodze administracyjnej.
Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego od 8 lipca 2014 r. mogą składać do swoich organów prowadzących informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji na zakup podręczników do nauki języka obcego nowożytnego lub materiałów edukacyjnych do nauki tego języka oraz na zakup materiałów ćwiczeniowych dla uczniów klasy I szkoły podstawowej.
Odwołanie z funkcji dyrektora szkoły nie wiąże się z rozwiązaniem stosunku pracy, a jedynie z jego przekształceniem.
Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.
Osoba, która wygrała konkurs na stanowisko kierownicze w Służbie Cywilnej, nie może być zatrudniona na okres krótszy niż trzy miesiące.
W Kancelarii Premiera trwają prace nad zmianami w systemie zatrudniania w administracji. Rząd zamierza m.in. powołać szefa służby cywilnej, a stanowiska dyrektorów generalnych, dyrektorów departamentów i ich zastępców przenieść do służby cywilnej. Nadal jednak wyższe stanowiska będą obsadzane w drodze powołania. Oznacza to, że nie będzie rewolucyjnych zmian.