Kategorie

Proces oraz etapy naboru na stanowiska urzędnicze w samorządzie terytorialnym

Andrzej Szczerbowski
Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.
Sposób obsadzania wakatów w sektorze samorządowym kształtuje ustawa o pracownikach samorządowych, regulaminy oraz praktyka samorządów. Poniżej kilka wskazówek dla osób pragnących skorzystać z oferty zatrudnienia w sektorze samorządowym. 

1.    Gdzie szukać ogłoszenia?

 
O naborze można dowiedzieć się z:

- ogłoszeń o wolnych stanowiskach, które są publikowane na stronach internetowych poszczególnych samorządów;

- Biuletynu Informacji Publicznej – na stronie: http://www.bip.gov.pl (zakładka: Spis podmiotów – Samorząd terytorialny);

- tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu, gdzie umieszczane są informacje o prowadzonych naborach na stanowiska urzędnicze.


2.    Zapoznanie się z wymogami formalnymi (koniecznymi) stawianymi kandydatom na stanowisko urzędnicze.

Reklama


Jest to pierwszy i bardzo ważny etap oferty. W przypadku, gdy kandydat nie spełnia któregoś z wymogów formalnych (nie posiada stosownego stażu pracy, ma nieodpowiedni profil wykształcenia), wówczas w zasadzie nie powinien składać swojej oferty, gdyż nie zostanie zaproszony do kolejnego etapu rekrutacji. Pozostaje oczywiście cień szansy na to: „że może jednak się uda”, „że może nie będą do tego przywiązywać, aż tak dużej wagi”. Bardziej pewne jest jednak to, iż nabór pozostanie nierozstrzygnięty niż to, że zostanie wybrana osoba, która nie spełnia wymogów formalnych.

Poza wymogami koniecznymi, wymieniane są również czasami wymogi dodatkowe, których spełnienie będzie weryfikowane w następnych etapach rekrutacji. Przy czym niespełnianie warunków dodatkowych nie powinno stanowić przeszkody do tego by kandydat został zaproszony do kolejnego etapu rekrutacji. Ewentualne kwestie związane z wymogami dodatkowymi będą tematem rozmowy w dalszym etapie rekrutacji.


3.    Przygotowanie i przesłanie oferty.


Kolejnym krokiem jest prawidłowe przygotowanie dokumentacji ofertowej. Składa się ona najczęściej z kilku standardowych oświadczeń i kserokopii, takich jak:

- CV;

- list motywacyjny (który czasami jest jeszcze określany, jako podanie o przyjęcie do pracy);

- oświadczenia o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie, za przestępstwo skarbowe popełnione umyślnie, oświadczenie o posiadaniu polskiego obywatelstwa, oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych, oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (wszystkie oświadczenia tego typu mogą być sporządzone w jednym dokumencie) wzór oświadczenia woli;

- kserokopie dokumentów poświadczających wykształcenie (świadectwo maturalne, dyplom ukończenia studiów);

Czasami urzędy przygotowują również własne kwestionariusze, które również należy uzupełnić i dołączyć do dokumentacji.

 

Zaznaczyć należy, iż pewien problem stanowi domaganie się kserokopii dokumentów poświadczających staż pracy od osób, które nadal pracują i nie posiadają takich dokumentów, jak świadectwo pracy. Domaganie się w tym przypadku np. kserokopii umowy o pracę jest nadużyciem prawa, gdyż kandydat na pracownika nie jest zobowiązany do przedstawiania tego typu dokumentu. Praktycznym wyjściem z tej sytuacji jest przedstawienie aktualnego zaświadczenia o zatrudnieniu z którego będzie wynikać co najmniej okres stażu pracy i zajmowane stanowisko. Urząd taki dokument powinien uznać za wystarczający. Ma to ważne znaczenie w sytuacji, gdy staż pracy jest jednym z warunków formalnych ogłoszenia. Wówczas nieprzedstawienie tego rodzaju dokumentu powoduje to, że kandydat nie zostaje zaproszony do kolejnego etapu rekrutacji.

Ważne   

Reklama

Wszystkie oświadczenia woli kandydata, CV oraz list motywacyjny powinny być opatrzone własnoręcznym podpisem oraz datą. Brak daty i podpisu na którymkolwiek z tych dokumentów skutkuje tym, że nie zostają spełnione wymogi formalne i kandydat nie zostaje zaproszony do następnego etapu rekrutacji.

Przy wysyłce oferty należy zwrócić szczególną uwagę na termin nadsyłania dokumentów, a konkretnie na to, jaka data jest wiążąca dla urzędu (tj. data stempla pocztowego, czy data wpływu do urzędu). Jeśli datą końcową jest data wpływu wówczas ofertę należy wysłać z odpowiednim wyprzedzeniem.

Oferty można składać również osobiście w siedzibie urzędu, wtedy możemy zażądać od osoby przyjmującej ofertę poświadczenia jej wpływu.


4.    Zaproszenie do kolejnego etapu rekrutacji.


Jeżeli kandydat prawidłowo sporządził dokumentację ofertową i spełniał wszystkie wymagania formalne (niezbędne) powinien otrzymać informację (najczęściej telefoniczną) o kolejnym etapie rekrutacji. W sytuacji, gdy pracownik nie spełnia wszystkich wymagań formalnych, bądź nieprawidłowo sporządził dokumentację ofertową, jego kandydatura jest odrzucana i nie zostaje on zaproszony do kolejnych etapów rekrutacji.


Z informacji o kolejnym etapie rekrutacji kandydat powinien się dowiedzieć przede wszystkim tego, kiedy się on odbędzie (miejsce, data, godzina) oraz tego na czym będzie polegał; czy będą to testy sprawdzające wiedzę, rozmowa kwalifikacyjna itp. Z reguły kandydat jest informowany tylko o miejscu i czasie kolejnego etapu, wówczas może dopytać osoby która udziela mu informacji, o to na czym dokładnie dany etap będzie polegał (np. czy test będzie otwarty zamknięty z ilu pytań mniej więcej się składa?). Takie informacje pozwolą kandydatowi na lepsze przygotowanie się do tego kolejnego etapu rekrutacji.


Czytaj także: Konkurs na dyrektora szkoły>>


5.    Sprawdzenie wiedzy i umiejętności kandydata.


Kolejny etap naboru powinien polegać na weryfikacji umiejętności i wiedzy kandydata na tematy dotyczące stanowiska o które dana osoba się ubiega. Najczęściej sprawdzenie wiedzy dotyczy zagadnień merytorycznych zawartych w aktach prawnych, które na co dzień są związane z danym stanowiskiem. Ta część naboru realizowana jest w formie:

- testu wiedzy - służy on określeniu poziomu wiedzy teoretycznej u kandydatów biorących udział w procedurze naboru, testy najczęściej mają formę zamkniętych pytań, bądź też formę mieszaną, gdzie część pytań jest zamknięta, a część otwarta;

- testu praktycznego – który stosowany jest do weryfikacji poziomu, wymienionych w ogłoszeniu umiejętności praktycznych takich jak: sprawdziany umiejętności bezwzrokowego pisania, umiejętności redagowania pism urzędowych, umiejętności posługiwania się pakietem MS Office;

- rozmowy kwalifikacyjnej – ta forma selekcji, służy ustaleniu poziomu poszczególnych cech i umiejętności kandydatów. Jej celem jest uzyskanie i ocena informacji o kandydacie. Przy czym ta forma realizacji naboru jest najmniej formalna i wybór kandydata na takiej podstawie samej rozmowy kwalifikacyjnej może przejawiać symptomy dowolności.


Najczęściej sprawdzenie wiedzy i umiejętności kandydata na stanowisko urzędnicze w samorządzie terytorialnym odbywa się przy pomocy co najmniej dwóch z trzech przedstawionych powyżej narzędzi selekcji.

Z reguły kandydaci najpierw są zapraszani na test wiedzy, gdzie sprawdzana jest teoretyczna znajomość zagadnień związanych z danym stanowiskiem pracy. Następnie osoby, które uzyskały największą liczbę punktów (najczęściej zaprasza się od 2-5 kandydatów) z testu wiedzy, zapraszane są na rozmowę kwalifikacyjną, której wynik przesądza o tym, któremu z kandydatów zostanie zaproponowane stanowisko pracy.

 

6. Wybór kandydata


Co do zasady decyzja o wyborze kandydata powinna zapaść w dniu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej – ostatniego etapu rekrutacji. Ma to uzasadnienie w tym, iż komisja jest tuż po rozmowach z każdym z kandydatów oraz posiada świeże i aktualne wrażenie co do każdej z tych osób.

Praktyka jednak często sprowadza się do tego, że decyzja o wynikach naboru jest ogłaszana po kilku dniach (nie wiedzieć czemu i bez jakiegoś racjonalnego uzasadnienia) w ten sposób, że informowana jest tylko osoba, która wygrała konkurs, a reszta kandydatów o wynikach naboru może dowiedzieć się z ogłoszenia.

Czytaj także: Zasady wynagradzania kierowników samorządowych ZOZ-ów>>


7.    Ogłoszenie wyników naboru.

Ustawa mówi o tym, iż z przeprowadzonego naboru kandydatów powinien być sporządzony protokół, który będzie zawierał całościowe informacje z przebiegu procesu naboru. Następnie niezwłocznie po przeprowadzonym naborze informacja o wyniku naboru jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzony nabór, oraz opublikowanie w Biuletynie przez okres co najmniej 3 miesięcy. Powyższa informacja, zawiera:

    1)    nazwę i adres jednostki;

    2)    określenie stanowiska;

    3)    imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania;

    4)    uzasadnienie dokonanego wyboru albo uzasadnienie nierozstrzygnięcia naboru na stanowisko.


Poważne zastrzeżenia na tym etapie budzi często spotykane, lakoniczne uzasadnienie wyboru kandydata. Sformułowanie uzasadnienia w postaci zdania: „Kandydat w najwyższym stopniu spełnił oczekiwania komisji” jest przede wszystkim zbyt krótkie i co najważniejsze, nie mówi zupełni nic o samym wyborze danego kandydata. Ma to dodatkowo, krzywdzący charakter dla pozostałych kandydatów, którzy brali udział w procesie naboru i o jego wynikach mogą się dowiedzieć jedynie z ogłoszenia.


Na tym etapie pojawiają się również tego typu wątpliwości jak, dlaczego nie został wybrany kandydat z największą ilością punktów z testu wiedzy, kandydat z doświadczeniem w pracy w administracji, z lepszym wykształceniem, itp. Zatem uzasadnienie wyboru kandydata powinno przede wszystkim rozwiewać wszelkie wątpliwości związane z wyborem danej osoby. W przeciwnym wypadku dochodzi do sytuacji, w której pojawia się nieodparte wrażenie, że komisja ma problem z uzasadnieniem tego, dlaczego dokonała takiego a nie innego wyboru. Co za tym idzie wybrała osobę, która nie była tą najlepszą.   
   

Podstawa prawna:

•  Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458).

Andrzej Szczerbowski

samorzad.infor.pl

 

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).